سایت‌های همسرگزینی قانونمند شدند
سایت‌های همسرگزینی قانونمند شدند
آی سی تی نیوز -رییس ستاد خانواده و جمعیت سازمان تبلیغات اسلامی گفت: از امروز (یکشنبه) هر مجموعه ای با عنوان انتخاب همسر در فضای مجازی یا حقیقی که از سازمان تبلیغات مجوز گرفته باشد، اجازه فعالیت دارد.

به گزارش ایرنا حجت‌الاسلام رضا عزت زمانی معاون فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی روز یکشنبه در نشست ستاد فرهنگی خانواده و جمعیت سازمان تبلیغات اسلامی اظهار داشت: طبق تبصره ماده ۳۷ قانون خانواده و جوانی جمعیت از امروز هیچ مجموعه ای با عنوان انتخاب همسر در فضای مجازی یا حقیقی اجازه هیچ فعالیتی ندارد و ظابطان قانونی اجازه برخورد با این سایت‌ها را دارند.

رئیس ستاد خانواده و جمعیت سازمان تبلیغات اسلامی با اشاره به تبصره ماده ۳۷ قانون حمایت از خانواده گفت: سامانه مراجعه و ثبت درخواست مجوز مراکز تسهیل ازدواج را فعال کردیم و همه فعالان این حوزه می توانند با مراجعه به سایت سازمان تبلیغات اسلامی، درخواست های خود را ثبت کنند و طبق فرایندی از طریق وزارت ورزش و جوانان صادر خواهد شد. درخواست کنندگان با مراجعه به سایت سازمان تبلیغات می توانند روند ثبت نام را طی کنند تا مجوزها به سرعت صادر شود.

حجت الاسلام محمدصادق ابوترابی درباره نحوه جزییات ثبت نام سایت های همسریابی و همسرگزینی توضیحاتی داد و گفت: علاقه مندان پس از مطالعه شرایط عمومی و اختصاصی در سایت سازمان تبلیغات باید مدارک مرتبط تایید شده را بارگذاری کنند و مدارک، طی چند مرحله مورد بررسی قرار می گیرد و پس از تایید، وارد مرحله تحقیق میدانی می شویم. اگر تحقیق میدانی یک مجموعه درخواست کننده تایید شود، به متقاضی اطلاع رسانی خواهد شد و مدرک تایید شده تحویل می شود که این مدرک را به وزارت ورزش و جوانان تحویل می دهند تا مجوزشان صادر شود.

وی با اشاره به آماده بودن زیرساخت های وزارت ورزش و جوانان برای ثبت این موسسات گفت: نیازی به حضور افراد در وزارت ورزش نیست و طبق هماهنگی های انجام شده، تاییدیه سازمان تبلیغات را در سایت وزارت ورزش بارگذاری و در صورت تایید حتی می توانند آن را چاپ کنند.

ابوترابی در پاسخ به خبرنگار ایرنا درباره مدت زمان صدور تاییدیه گفت: در وزارت ورزش حداکثر طی یک ماه مجوز صادر می شود ولی در سازمان تبلیغات بستگی به تعداد درخواست کنندگان دارد. چون بررسی صلاحیت

عزت زمانی هم در این زمینه گفت: صدور مجوز به صورت طبیعی بیش از ۱۰ روز طول نخواهد کشید ولی چون در شروع کار هستیم و ممکن است حجم پرونده ها زیاد باشد، باید دید میزان مراجعات و سطح بندی چقدر خواهد بود ولی تلاش خواهیم کرد بیش از ۱۰ روز نباشد.

معاون امور فرهنگی و تبلیغ سازمان تبلیغات اسلامی ادامه داد: در آینده ای نزدیک دعوت خواهیم کرد تا  کنش‌گران مردمی در حوزه جمعیت به ارائه نظرات خود از سطح سیاست گزاری تا اجرا بپردازند و این برنامه در قالب ۳۰ رویداد با همکاری بنیاد ۱۵ خرداد صورت می گیرد و یک نمایشگاه ملی نیز طی چند ماه آینده برگزار خواهد شد.

وی افزود: طبق ماده ۳۰ قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت قرار شد یک برنامه جامع تدوین کنیم که این کار انجام شده و برای ستاد ملی خانواده و همچنین مجلس شورای اسلامی ارائه شده و درخواست ما از ستاد ملی خانواده این بوده که هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان از بودجه های حمایتی فصل پنجم مربوط به موسسات اختصاص یابد تا جریان فرهنگ سازی و به میدان آوردن نهادهای مردمی و همچنین حلقه های میانی از گروه های مردمی شکل گیرد تا با اتصال به مراکز دولتی بودجه های موردنظر هزینه شود.

به گفته عزت زمانی این بودجه فقط برای جریان تولید محتوا و تولید رسانه ای، جریان به میدان آوردن هیات ها و مساجد و حلقه های میانی است. این کار همچون کاری است که زمانی برای فرزند کمتر، زندگی بهتر انجام شد به گونه ای که از در و دیوارهای شهر گرفته تا پشت دستمال کاغذی ها و تلفن ها و ورودی ادارات و لباس ها تبلیغات می شد.

وی با استناد به ماده ۳۳ قانون حمایت از خانواده گفت: وزارت آموزش و پرورش مکلف است با همکاری مرکز مدیریت حوزه های علمیه و سازمان تبلیغات اسلامی و در چهارچوب مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی از جمله سند تحول بنیادین آموزش و پرورش اقداماتی را انجام دهد که همکاری هایی در این زمینه با وزارت آموزش و پرورش داشته ایم و گزارش مربوطه را مسئولان مربوطه ارائه خواهند داد.

معاون سازمان تبلیغات همچنین گفت: زمانی مجبور بودیم به دلیل حجم بالای جمعیت اقداماتی برای کنترل جمعیت داشته باشیم ولی سهل انگاری و فراموشی باعث شد تا کنترل جمعیت ادامه پیدا کرد و امروز باید برای جمعیت کشورمان سرمایه گذاری کنیم. برخی کشورها با وجود پیشرفت های علمی و فناورانه به دلیل پیری جمعیت، نیمی از بودجه خود را صرف افراد سالمند می کنند.

وی با اشاره به تصویب قانون حمایت از خانواده و جمعیت گفت: این قانون به منظور جبران کاستی های سال های گذشته به تصویب رسید که بیش از ۴۰ ماده مربوط به مسائل اقتصادی است. البته معتقدیم رزق و روزی انسان ها به دست خداست و چه بسیار فرزندانی که باعث توسعه رزق خانواده می شوند.

عزت زمانی افزود: بسیاری از کشورها از مشوق های فراتری از قانون ما استفاده کردند ولی هنوز موفق نشدند اما بنیه فرهنگی مهمترین مسأله در این زمینه است. هجمه های دشمن به ویژه بعد از تصویب این قانون در حالی است که فرزندآوری را در کشور خود ترویج می کنند.

وی افزود: ۱۰ ماده از این قانون یعنی مواد ۲۸ تا ۳۸ به مسائل فرهنگی اختصاص دارد و سازمان تبلیغات از محرم سال گذشته برنامه‌هایی را با شعار ما نسل به نسل درپناهت هستیم، آغاز کرد و تمام ظرفیت‌های تبلیغی این سازمان با محوریت این شعار برای تحقق نهضت خانواده و فرزندآوری به کار گرفته شد. در حوزه هنری نیز پوسترهای فاخری تولید و توزیع شد.

این پژوهشگر مذهبی ادامه داد: در آبان سال گذشته که قانون حمایت از خانواده به تصویب رسید، سازمان تبلیغات اسلامی ضمن تشکیل ستاد خانواده و جمعیت یک شبکه تبلیغی گفتمان خانواده ساز را ساماندهی کرد تا متناسب با بوم سازی هر استان به مسأله شناسی بپردازد و همه استان‌ها موظف شدند مسأله جوانی جمعیت را پیگیری کنند.

وی افزود: تولید محصولاتی مانند کتاب و کلیپ، برگزاری دوره های آموزشی، وبینارهای گوناگون و همچنین رویداد هماهنگ با همکاری وزارت ورزش و جوانان اجرا شد. در حوزه مساجد، مهرواره هایی مانند مهرواره همدل برگزار شد تا یک فرصت هم افزایی بین مومنین شکل بگیرد که ۵۰ هزار نفر ثبت نام کردند و ۱۱ هزار نفر تا پایان راه یعنی حل مسأله حضور داشتند.

عزت زمانی اضافه کرد: در مهرواره اوج با همین ظرفیت وارد شدیم و امسال نیز مهرواره بانور را با محوریت حل مسأله خانواده و جمعیت آغاز کردیم که ویژه بانوان است. بخش ویژه مهرواره هوای نو که مدتی پیش به پایان رسید به موضوع خانواده و جمعیت اختصاص داشت.

طبق ماده ۳۰ قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت سازمان تبلیغات اسلامی در چهارچوب اساسنامه خود موظف است برنامه جامعی جهت حمایت از فعالین مردمی در حوزه­ فرزندآوری و تسهیل ازدواج، در قالب هیات ها، مساجد، کانون های فرهنگی، اعزام مبلغ و مانند آن تدوین نماید و ماده ۳۱ تصریح دارد: وزارتخانه ­های کشور، ورزش و جوانان و فرهنگ و ارشاد اسلامی و همچنین سازمان تبلیغات اسلامی، ستاد امر به معروف و نهی از منکر و سایر نهادهای ذی­ربط مکلفند حداقل ۳۰% از بودجه حمایتی از سازمان های مردم نهاد و تشک لهای فرهنگی را به مجموعه ­هایی از قبیل گروه های فرهنگی و جهادی، کانون ­های فرهنگی مساجد و سازمان های مردم نهاد که در جهت کاهش سن ازدواج، تسهیل ازدواج جوانان، تشویق به فرزندآوری و استحکام خانواده با رویکرد دینی تشکیل شده، اختصاص دهند.

ماده ۳۱ نیز می گوید: وزارت راه و شهرسازی و کلیه شهرداری­ ها و دهیاری ­ها مکلفند در سطح شهرها، روستاها، راه های مواصلاتی و سایر اماکن عمومی، حداقل یک سوم ظرفیت اسمی سالانه تبلیغات محیطی که جهت تبلیغات فرهنگی در نظر گرفته شده است را به موضوع ازدواج، فرزندآوری، رشد جمعیت و تعالی نهاد خانواده اختصاص دهند.

تبصره این ماده تصریح دارد: در اجرای این حکم، حداقل ۴۰% از ظرفیت این ماده با نظارت سازمان تبلیغات اسلامی در اختیار نهادهای مردمی از قبیل گروه های جهادی و سازمان ­های مردم نهاد دارای مجوز که در حوزه ازدواج و خانواده فعالیت می ­کنند، قرار می گیرد.

به گزارش ایرنا حدود دو ماه پیش حجت الاسلام محمد قمی رییس سازمان تبلیغات اسلامی طی حکمی عزت زمانی را به عنوان رییس ستاد خانواده و جمعیت این سازمان منصوب کرد.

در حکم قمی آمده است:  به میدان آوردن ظرفیت‌های درونی سازمان جهت فرهنگ سازی نسبت به تشکیل، تحکیم و تعالی خانواده؛ حمایت و محوریت بخشی به جریان فرهنگی فعال مؤثر در حوزه خانواده و جمعیت با استفاده از ظرفیت گروه‌های مردمی؛ تدوین سند جمع خانواده و جمعیت سازمان و تقسیم کار ملی متناسب با اسناد بالا دستی کشور و توجه ویژه در تحقق و ظایف محوله و قوانین موضوعه کشور، همچون قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت و تدوین ساز و کارهای ارزیابی و پیشرفت و ظایف از اهم وظایف این ستاد خواهد بود.