اپل و آمازون به اتهام تبانی برای افزایش قیمت آیفون دادگاهی شدند
اپل و آمازون به اتهام تبانی برای افزایش قیمت آیفون دادگاهی شدند
آی سی تی نیوز - طبق رای یک قاضی فدرال آمریکا، شکایت آنتی تراست مصرف کنندگان از اپل و آمازون به اتهام تبانی برای افزایش قیمت مصنوعی آیفون و آیپد های فروخته شده در پلتفرم آمازون به دادگاه راه می یابد.

به گزارش مهر به نقل از رویترز، جان کافنر قاضی آمریکا در سیاتل درخواست های اپل و آمازون برای رد کردن شکایت به عنوان یک دعوی دسته جمعی را برپایه های حقوقی مختلف رد کرد. به گفته کافنر اعتبار بازار مربوطه که یک موضوع اصلی در دعاوی آنتی تراست به حساب می آید، یک سوال برای هیئت منصفه است.

شکایت مذکور در نوامبر ۲۰۲۲ میلادی ثبت شد و یکی از چند اقدام قانونی دولتی و خصوصی است که فرایند قیمت گذاری آنلاین آمازون را به چالش می کشد. رای کافنر بدان معنا است که شکایت مذکور می تواند وارد مرحله جمع آوری شواهد و دیگر فرایندهای قانونی شود.

شاکیان این پرونده شهروندان آمریکایی هستند که از ژانویه ۲۰۱۹ میلادی آیفون و آی پدهایی از آمازون خریده اند. آنها مدعی هستند که توافقی بین اپل و آمازون صورت گرفت که در آن سال تعداد فروشندگان با قیمت های رقابتی را محدود کرد و این امر خلاف قوانین آنتی تراست است.

طبق شکایت مذکور در سال ۲۰۱۸ میلادی، حدود ۶۰۰ فروشنده طرف ثالث محصولات اپل در آمازون حضور داشتند. اپل توافق کرد اگر آمازون تعداد فروشندگان محصولاتش در این پلتفرم آنلاین را کاهش دهد، برای شرکت تخفیفی قائل شود.

اپل ادعا می کندتوافق با آمازون تعداد فروشندگان طرف ثالث را محدود کرد تا به این ترتیب میزان فروش کالاهای تقلبی اپل در پلتفرم تجارت الکترونیک کاهش یابد.