پیش‌نویس سند اخلاقی حوزه سلامت دیجیتال تدوین شد
پیش‌نویس سند اخلاقی حوزه سلامت دیجیتال تدوین شد
پیش نویس سند اخلاقی حوزه سلامت دیجیتال توسط گروه مطالعات اخلاقی پژوهشگاه فضای مجازی تدوین و برای صاحبان مشاغل ارسال شد.

به گزارش پژوهشگاه فضای مجازی، گروه مطالعات اخلاقی این پژوهشگاه در تلاش است تا در زمینه سلامت و پزشکی به‌عنوان یکی از پرمخاطب‌ترین و مهم‌ترین حوزه‌های کسب‌وکار با همفکری نخبگان و مشارکت ذی‌ربطان این حوزه به‌خصوص صاحبان کسب‌وکارها، وظایف اخلاقی اصناف مختلف کسب‌وکارهای این حوزه را شناسایی و متناسب با نقش هر صنف، دستورالعمل‌هایی اخلاقی را در قالب یک سند تنظیم و پس از طی مراحل رسمی به کسب‌وکارها ابلاغ کند.

این سند اخلاقی، انواع سامانه‌های ارائه خدمات و کالا بر بستر فضای مجازی در حوزه سلامت و مجموعه‌ای از ارزش‌ها، اصول و استانداردها برای هدایت تصمیم‌گیری و رفتار در هنگام بروز مسائل اخلاقی را ارائه می‌کند.

در حال حاضر پیش‌نویس این سند تدوین و به‌منظور اطمینان از جامعیت آن در حال ارسال برای تعدادی از نخبگان و کسب‌وکارهای مرتبط است.

این سند ۴ گروه از کسب‌وکارهای این حوزه شامل کسب‌وکارهای ارائه‌دهنده خدمات مشاوره و درمان از راه دور، کسب‌وکارهای ارائه‌دهنده اطلاعات در زمینه پزشکی و سلامت، کسب‌وکارهای فروش دارو و تجهیزات پزشکی و کسب‌وکارهای mhealth (اپلیکیشن‌ها و ابزارهای هوشمند) را دربرگرفته و قرار است، بعد از اخذ نظرات نخبگان و کسب‌وکارها و نیز مصاحبه با ذی‌نفعان حوزه سلامت الکترونیک، به بهره‌برداری برسد.

بدون شک اینترنت این ظرفیت را دارد که به‌طور اساسی روش‌های فعالیت پزشکی، مشاوره از راه دور و مراقبت روزمره از بیمار را تغییر دهد. در حال حاضر تعداد زیادی از کسب‌وکارها به ارائه خدمات سلامت و پزشکی از طریق رایانه و تلفن همراه و سایر ابزارها و گجت‌های دیجیتال می‌پردازند و از منابع متنوعی اعم از پزشکی، بهداشتی، شخصی و تجاری ناشی می‌شوند.

هرکس که از اینترنت جهت اهداف مرتبط با سلامت و درمان استفاده می‌کند، این حق را دارد که انتظار داشته باشد سازمان‌ها و افرادی که اطلاعات، محصولات یا خدمات بهداشتی را به‌صورت آنلاین ارائه می‌کنند، اصول اخلاقی را رعایت کنند.

بنابراین کسب‌وکارها و شاغلان فعال در حوزه سلامت الکترونیک باید از اصول و استانداردهای اخلاقی مرتبط با این حرفه کاملاً آگاه بوده و به آن‌ها عمل کنند.