هزینه اینترنت ماهواره‌ای؛ راه‌اندازی: ۱۹میلیون؛ اشتراک ماهانه: ۳میلیون و ۵۰۰
هزینه اینترنت ماهواره‌ای؛ راه‌اندازی: ۱۹میلیون؛ اشتراک ماهانه: ۳میلیون و ۵۰۰
هزینه استارلینک ماهیانه ۱۱۰ دلار با هزینه ۵۹۹ دلاری یکبار مصرف برای تجهیزات است.

استارلینک یک منظومه ماهواره‌ای است که از سوی شرکت اسپِیس‌اِکس برای فراهم کردن اینترنت ماهواره‌ای شکل گرفته است. این صورت فلکی از هزاران ماهواره کوچک در مدار پایینی زمین تشکیل‌شده است که در ترکیب با فرستنده و گیرنده‌های زمینی کار می‌کنند.

اسپیس‌اکس قصد دارد برخی از ماهواره‌ها را برای اهداف نظامی، علمی یا اکتشافی بفروشد. مرکز توسعه ماهواره‌های اسپیس‌اکس در ردموند واشینگتن، میزبان تحقیق، توسعه، ساخت و کنترل گردش ماهواره‌های استارلینک است. هزینه پروژه یک‌دهه‌ای طراحی، ساخت و استقرار این صورت فلکی توسط اسپیس‌اکس در ماه مه ۲۰۱۸ حداقل ۱۰ میلیارد دلار برآورد شد.

با اضافه شدن ایستگاه مک مردو در قطب جنوب، اسپیس ایکس می گوید که سرویس اینترنت پهنای باند استارلینک مبتنی بر مدار آن اکنون به تمام هفت قاره می رسد.

به گزارش خبرآنلاین، طبق گفته ایلان ماسک قطب جنوب، آسیا و آفریقا به سرویس پهنای باند ماهواره ای اسپیس ایکس متصل می شوند.

هزینه استارلینک ماهیانه ۱۱۰ دلار با هزینه ۵۹۹ دلاری یکبار مصرف برای تجهیزات است.

قابل توجه است که اینترنت ماهواره استارلینگ در بزرگترین کشور روی زمین، روسیه، فعال نشده است. اسپیس ایکس در اوایل سال جاری، اندکی پس از حمله روسیه، استارلینک را در اوکراین فعال کرد. هزاران گیرنده استارلینک نیز به اوکراین فرستاده شده اند تا مناطق جنگ زده را متصل نگه دارند. ماسک همچنین گزارش داده است که استارلینک موفق شده است در برابر تلاش‌های روسیه برای مسدود کردن آن مقاومت کند.

در حال حاضر بیش از ۳۰۰۰ ماهواره استارلینک در مدار هستند و اسپیس ایکس به اضافه کردن حداقل هزار ماهواره دیگر تحت مجوز فعلی کمیسیون ارتباطات فدرال ایالات متحده ادامه خواهد داد. این شرکت ابراز تمایل کرده است که این ابر صورت فلکی را به ۵۰۰۰۰ ماهواره افزایش دهد.