محو یک روزه ۲۰۰ میلیارد دلار از بازار رمزارزها
محو یک روزه ۲۰۰ میلیارد دلار از بازار رمزارزها
ارزش بیت‌کوین برای نخستین بار در شانزده ماه گذشته اوایل بامداد پنجشنبه به زیر ۲۶ هزار دلار سقوط کرد. این در حالی است که به دنبال فروش گسترده رمزارزها، در یک روز بیش از دویست میلیارد دلار از بازار محو شد.

این نخستین بار است که ارزش بیت‌کوین از ۲۶ دسامبر سال ۲۰۲۰ به زیر ۲۷ هزار دلار سقوط می‌کند. قیمت این رمزارز در هنگام انتشار این خبر کمی بیش از ۲۸ هزار دلار بود که حدود یازده درصد سقوط نسبت به روز گذشته را نشان می‌دهد.
اتر، دومین ارز دیجیتالی بزرگ، نزدیک ۱۸۰۰ دلار بود. این نخستین باری است که قیمت این رمزارز از ژوئیه ۲۰۲۱ به زیر دو هزار دلار سقوط می‌کند. اتر آخرین بار بیست درصد کاهش یافت و حدود ۱۹۴۱ دلار معامله شد.
در زمانی که بازارهای سهام به دلیل نگرانی از افرایش شدید قیمت‌ها و بدتر شدن چشم‌انداز اقتصادی ناشی از اوج‌گیری همه‌گیری ویروس کرونا سقوط کرده‌اند، سرمایه‌گذاران از ارزهای دیجیتال دوری می‌کنند.
داده‌های تورم ایالات متحده نشان می‌دهد که قیمت کالاها و خدمات در ماه آوریل ۸.۳ درصد افزایش یافت که بیشتر از انتظار کارشناسان بود و بالاترین میزان در چهل سال اخیر است.
یکی از نگرانی‌های دیگر بازار، سقوط پروتکل استیبل‌کوین «تِرا» است.
«یواس‌تی» یا «ترا یو‌اس‌تی» که باید بازتاب دهنده ارزش دلار باشد، چهارشنبه به کمتر از ۳۰ سنت سقوط کرد و اعتماد سرمایه‌گذاران به فضای مالی به اصطلاح غیرمتمرکز را متزلزل کرد.
استیبل‌کوین‌ها مانند حساب‌های بانکی دنیای رمزارزها هستند و سرمایه‌گذاران ارزهای دیجیتالی اغلب برای ایمنی در هنگام نوسانات بازار به آنها مراجعه می‌کنند.
اما یواس‌تی، یک استیبل‌کوین «الگوریتمی» که به جای پول نقد در ذخایر، بر پایه کد قرار دارد، در روزهای اخیر برای حفظ ارزش پایدار تلاش کرده است، زیرا دارندگان سرمایه به‌صورت انبوه در حال خروج از آن هستند.
در اوایل بامداد پنجشنبه، یواس‌تی حدود ۵۴ سنت معامله شد که هنوز بسیار کمتر از نرخ یک دلار مورد نظر خود است.
لونا، یکی دیگر از این توکن‌های ترا که دارای بهای شناور است و باید شوک‌های قیمتی یواس‌تی را جذب کند، ۹۷ درصد ارزش خود را در عرض بیست و چهار ساعت از دست داد و فقط حدود پنج سنت قیمت داشت.
تحولات اخیر موجب نگرانی سرمایه‌گذاران رمزارزها به ویژه بیت‌کوین شده است.
یکی از احتمالات این است که بنیاد لونا که توسط ترا تأسیس شده است، بخش بزرگی از دارایی‌های بیت‌کوین خود را برای تقویت این استیبل‌کوین بفروشد؛ اقدامی مخاطره‌انگیز که بدون شک زلزله‌ای در بازار خواهد بود.
پیامدهای سقوط ارزش ترا، به سایر استیبل‌کوین‌های جهان از جمله «تتر» نیز سرایت کرد و ارزش آن به زیر یک دلار رسید.
خبرگزاری‌ها گزارش داده‌اند که کارشناسان اقتصادی مدتها نگران بودند که تتر در صورت برداشت‌های انبوه، میران ذخایر لازم برای تقویت دلار خود را نداشته باشد.