سرقت کلان در بازار سیاه معاملات ارز دیجیتال
سرقت کلان در بازار سیاه معاملات ارز دیجیتال

آی‌سی‌تی نیوز – براساس گزارشاتی که توسط مالباختگان حوزه ارز دیجیتال در سامانه سوت‌زنی خبرگزاری فارس ثبت شده است، چندین سایت و کانال مجازی با تبلیغات وسوسه‌آمیز و جذب سرمایه‌های بسیاری از مردم، اقدام به کلاه‌برداری و سرقت کلان اینترنتی کرده‌اند. ظهور ارزهای دیجیتال فرصت بزرگی را برای سودجویان با ترفندهای مختلف کلاه‌برداری اینترنتی ایجاد […]

آی‌سی‌تی نیوز – براساس گزارشاتی که توسط مالباختگان حوزه ارز دیجیتال در سامانه سوت‌زنی خبرگزاری فارس ثبت شده است، چندین سایت و کانال مجازی با تبلیغات وسوسه‌آمیز و جذب سرمایه‌های بسیاری از مردم، اقدام به کلاه‌برداری و سرقت کلان اینترنتی کرده‌اند.

ظهور ارزهای دیجیتال فرصت بزرگی را برای سودجویان با ترفندهای مختلف کلاه‌برداری اینترنتی ایجاد کرده است، به نحوی که در سال اخیر براساس اخبار رسانه‌ها، بیش از ۵۰ هزار میلیارد ریال از دارایی مردم در این حوزه به سرقت رفته است.

براساس ده‌ها گزارشی که از جانب مالباختگان این شرکت‌ها در سامانه سوت‌زنی خبرگزاری فارس ثبت شده است، اخیرا در سایت‌هایی مانند بهکام‌کوین و نیوسنتری پیشنهاد سرمایه‌گذاری با سودهای وسوسه‌آمیز داده شده بود که پس از جذب سرمایه‌های مردم، این سایت‌ها متوقف شده‌اند.

برای کسب اطلاعات بیشتر در راستای کلاهبرداری اینترنتی سایت نیوسنتری به سراغ گزارشگر مربوطه می‌رویم، که وی در این رابطه اظهار کرد: کانال تلگرامی نیوسنتری از ۲۱ مهر سال گذشته آغاز به کار کرد، به نحوی که بیشتر فعالیت‌ها از طریق پیشنهاد سودهای روزانه با خرید ارز ترون(TRX) در این کانال‌ انجام می‌شد و معاملات در سایت صورت می‌گرفت.

این گزارشگر به ترفند جذب سرمایه توسط این مجموعه اشاره کرد و گفت: کانال تلگرامی مذکور در تاریخ‌های مختلف اعلام می‌کرد که به خاطر ایجاد دو مزرعه جدید استخراج ارز دیجیتال ترون، جشنواره سه روزه برای کاربران درنظر گرفته است، به‌طوری که هرکس در این سه روز دارایی خود را سرمایه‌گذاری کند مشمول سود ۵۰ درصدی می‌شود، که تقریبا همه‌ی جمعیت حدود ۵۰ هزار نفری عضو نیوسنتری دارایی کیف پول مجازی خود را در سایت تخلیه می‌کردند.

وی در ادامه افزود: در آخرین فراخوان مورخ ۱۱ تا ۱۴ اسفند سال گذشته، اطلاع دادند که واریزی‌ها به علت به‌روزرسانی سایت با تاخیر انجام می‌شود، اما در نهایت ۱۷ اسفند با بهانه‌ ارتقای سیستم اعلام کردند برای برداشت سرمایه باید ۳ درصد کل دارایی را مجدد پرداخت کنید، که پس از این واریزی سایت به‌طور کلی بسته شد و همه مدیران کانال تلگرام اکانت خود را پاک کرده و راه ارتباطی ما با آن‌ها کاملا قطع شد.

گزارشگر به ادامه فعالیت کلاه‌برداران اینترنتی اشاره کرد و ادامه داد: من از طریق کاربری به اسم سجاد جذب این سرمایه‌گذاری شدم، که این اکانت به محض بسته شدن سایت نیوسنتری کانال جدیدی تاسیس کرده و درگاه‌های سرمایه‌گذاری دیگری را با محوریت ارز دیجیتال ترون تبلیغ می‌کند.

وی در پایان شکایت مالباختگان را مطرح کرد و گفت: پس از مدتی که نسبت به کلاه‌برداری نیوسنتری مطمئن شدیم، با مراجعه به قوه قضائیه شکایت خود از این مجموعه را ثبت کردیم تا ادمین‌های سودجوی ارز دیجیتال که اکثرا با محوریت ارز ترون معامله می‌کنند، افراد بیشتری را فریب ندهند.

همچنین بخش دیگری از گزارشات کلاه‌برداری اینترنتی که در سامانه سوت‌زنی خبرگزاری فارس ثبت شده به شرکت بهکامان تبلور پاسارگاد مربوط می‌شود، به نحوی که این شرکت در ۲۹ خرداد ۱۴۰۰ به شماره ثبت ۱۸۶۳۴ و به شناسه ملی ۱۴۰۱۰۱۰۴۳۷۴ تاسیس شد، که براساس آخرین آگهی تغییرات این شرکت در ۲۵ شهریور سال اخیر روزنامه رسمی جمهوری اسلامی ایران، مجموع سرمایه شرکت با مدیریت سه نفر تنها ۱۵۰ هزار تومان بود.

با این حال این شرکت با ارائه سه طرح سرمایه‌گذاری، ادعا می‌کرد با استخراج رمزارز از طریق انرژی خورشیدی در منطقه سلفچگان قم، می‌تواند با سرمایه اولیه ده و سی میلیون تومانی تا ۶۵ درصد سود ماهانه تخصیص دهد.

پس از مدتی صفحه اینستاگرام این شرکت در ۲۱ دی سال اخیر طی پیامی از طرف مدیرعامل خود اعلام کرد، به دلیل ناهماهنگی وزارت‌خانه‌های صمت و نیرو قادر به ادامه فعالیت نبوده و سرمایه‌های مردم برگردانده‌ خواهد شد.

با این وجود اولین گزارش از کلاهبرداری این شرکت در ۱۴ دی سال گذشته در سامانه سوت‌زنی خبرگزاری فارس ثبت شد و تاکنون ده‌ها گزارش از طرف مالباختگان این سرمایه‌گذاری اینترنتی درج شده است.

براساس مطالب فوق، به دلیل خلا قانونی در حوزه معاملات ارزهای دیجیتال، بستر آماده‌ای برای سودجویان فراهم شده است تا با تبلیغات وسیع و وسوسه آمیز سرمایه‌های مردم را سرقت کنند، بنابراین از متولیان امر انتظار می‌رود با وضع قوانین موردنیاز و نظارت مستمر جلوی کلاهبردای بیشتر این شیادان را بگیرند.