تعرفه‌های برق مانعی برای سرمایه‌گذاران ماینینگ نیست
تعرفه‌های برق مانعی برای سرمایه‌گذاران ماینینگ نیست

آی‌سی‌تی نیوز – مجری طرح تأمین برق مراکز رمزارز گفت: تعرفه‌های اعلام‌شده برای فعالان صنعت استخراج رمز ارز نه‌تنها مانعی برای سرمایه‌گذاری در این صنعت نیست بلکه تعرفه‌های خوب و مناسبی هم است. “محمد خدادادی بهلولی” در گفت‌وگو با ایرنا افزود: صنعت برق از زمان ابلاغ مصوبه هیات وزیران در خصوص رمزارزها در سال ۹۸، […]

آی‌سی‌تی نیوز – مجری طرح تأمین برق مراکز رمزارز گفت: تعرفه‌های اعلام‌شده برای فعالان صنعت استخراج رمز ارز نه‌تنها مانعی برای سرمایه‌گذاری در این صنعت نیست بلکه تعرفه‌های خوب و مناسبی هم است.

“محمد خدادادی بهلولی” در گفت‌وگو با ایرنا افزود: صنعت برق از زمان ابلاغ مصوبه هیات وزیران در خصوص رمزارزها در سال ۹۸، در هر مکان و یا زمان که زیرساخت‌ها و ظرفیت‌های لازم را داشته است، آن را در اختیار همه متقاضیان ازجمله متقاضیان استخراج رمزارز به‌صورت قانونی قرار داده که نتیجه آن شکل‌گیری مراکز قانونی استخراج رمزارز در کشور است.

وی ادامه داد: برخلاف گفته برخی در انجمن بلاکچین، بنده نه‌تنها تعرفه برق اعلامی توسط وزارت نیرو برای استخراج رمزارز در ایران را مانعی برای سرمایه‌گذاری در این حوزه نمی‌بینم، بلکه به استناد محاسبات تئوری و داده‌های تجربی در سایر نقاط جهان آن را قیمتی بسیار مناسب می‌دانم.

مجری تأمین برق مراکز استخراج رمزارز گفت: اگر بخواهیم آسیب‌شناسی در خصوص این کسب‌وکار در کشورمان داشته باشیم، یکی از موانع سرمایه‌گذاری در حوزه استخراج رمزارزها، تکیه صرف فعالان این حوزه بر استفاده از زیرساخت‌های موجود برق در همه ایام سال برای تأمین برق مراکز استخراج رمزارز است.

خدادادی افزود: واقعیت این است که در شرایط فعلی چنین ظرفیتی در زیرساخت‌های موجود برق وجود ندارد و در حدود ۸ ماه از سال (ایام گرم و سرد) به دلیل محدودیت شبکه برق و یا محدودیت تأمین سوخت نیروگاه‌ها امکان پاسخگویی به تقاضای برق این مراکز وجود ندارد.

وی ادامه داد: راهکار از بین بردن این مانع نیز تمرکز فعالان حوزه استخراج رمزارز بر خلق منابع جدید از طریق سرمایه‌گذاری در نیروگاه‌های تجدید پذیر و پاک، مصرف انرژی ناشی از سرمایه‌گذاری در طرح‌های بهینه‌سازی مصرف و یا سرمایه‌گذاری در احداث نیروگاه‌های جدید و استفاده از گاز برای تأمین برق در ایام گرم سال است.

پیش‌تر«محمود کمانی»رییس سازمان انرژی‌های تجدید پذیر در این باره گفته بود:طبق هماهنگی وزارت صنعت، معدن و تجارت و نیرو متقاضیان می‌توانند به ساتبا مراجعه کرده و درخواست خود را اعلام کنند و با توجه به ناترازی ۱۰ هزار مگاواتی که برای تأمین برق در کشور وجود دارد دولت نمی‌تواند برق موردنیاز رمزارزها را نیز تأمین کند بنابراین خودشان باید نسبت به احداث نیروگاه اقدام کنند.

ماینر، دستگاه تولیدکننده رمز ارز است. رمز ارز نوعی دارایی دیجیتال است که به‌طور غیرمتمرکز تولید و نگهداری می‌شود و برای استخراج رمز ارزها باید محاسبات ریاضی پیچیده‌ای توسط رایانه به‌صورت مستمر انجام شود که مستلزم مصرف برق زیادی است.

متوسط انرژی موردنیاز برای استخراج هر بیت‌کوین به‌عنوان اولین رمزارز ساخته‌شده، حدود ۳۰۰ مگاوات ساعت برآورد می‌شود که این انرژی به‌صورت متوسط معادل مصرف برق بیش از ۳۵ هزار واحد مسکونی در یک روز است.

به استناد تخمین مراجع بین‌المللی (Cambridge، ۲۰۲۱) در حال حاضر متوسط مصرف برق سالانه کل شبکه جهانی بیت کوین در حدود برابر ۹۶ میلیارد کیلووات ساعت برآورد می‌شود که این مقدار از مصرف سالانه برق در کشورهایی مانند بلژیک، فنلاند و اتریش بیشتر است.