چالش‌های پیش روی متاورس
چالش‌های پیش روی متاورس

آی‌سی‌تی نیوز – متاورس فناوری کاملاً نوپایی محسوب می‌شود و به دلیل برخورداری از توانایی‌های بالقوه متعدد آینده روشنی دارد. در حال حاضر غول‌های فناوری مثل متا و مایکروسافت توجه ویژه‌ای به این فناوری دارند. متاورس مفهومی پیچیده در چشم انداز دیجیتال است که نویدبخش فرصت های استثنایی برای میلیاردها نفردر آینده نزدیک می باشد. […]

آی‌سی‌تی نیوز – متاورس فناوری کاملاً نوپایی محسوب می‌شود و به دلیل برخورداری از توانایی‌های بالقوه متعدد آینده روشنی دارد. در حال حاضر غول‌های فناوری مثل متا و مایکروسافت توجه ویژه‌ای به این فناوری دارند.

متاورس مفهومی پیچیده در چشم انداز دیجیتال است که نویدبخش فرصت های استثنایی برای میلیاردها نفردر آینده نزدیک می باشد. تعاریف کاملی از متاورس در حال حاضرتوسط پیشگامان این عرصه ارائه می شود اما با این حال، اکثر مردم از “metaverse” به عنوان نوع جدیدی از تجربه اینترنتی یاد می کنند که بر اساس تعدادی فناوری منحصر به فرد ساخته شده است.

به گفته مارک زاکربرگ ، که در حال حاضر روی ایده متاورس سرمایه گذاری می کند، متاورس نوعی «اینترنت تجسم یافته» است.

از تصمیمات ویژه متا برای پیشرفت در حوزه متاورس در آینده می‌توان به خرید شرکت‌های تولیدکننده قطعات هدست‌های واقعیت مجازی، شرکت‌های نرم‌افزاری فعال در حوزه واقعیت مجازی و استودیوهای بازی‌سازی فعال در حوزه ساخت بازی‌های واقعیت مجازی اشاره کرد. شرکت «ایمجین اپتیکس» (ImagineOptix) یکی از این شرکت‌ها محسوب می‌شود.

متا شرکت «اسکیپ» (Scape) که در حوزه تبدیل ویدیو و عکس به نقشه‌های سه‌بعدی جهت استفاده از نقشه‌ها در پتلفرم‌های واقعیت افزوده فعالیت می‌کند، یکی دیگر از تصمیمات شاخص این شرکت برای پیشرفت در حوزه متاورس است.

مایکروسافت نیز با خرید شرکت اکتیویژن بلیزارد به قیمت ۶۸.۷ میلیارد دلار قصد دارد در زمینه استفاده از از قابلیت‌های متاورس در حوزه بازی‌سازی پیشرفت کند و نسخه‌های واقعیت مجازی بازی‌های محبوبی نظیر Call of Duty را تهیه کنند.

از سوی دیگر دو غول تراشه‌سازی یعنی اینتل و انویدیا ظاهراً به حوزه متاورس علاقه‌مند شده‌اند و گسترش استفاده از متاورس به سود این شرکت‌ها و سایر شرکت‌های مطرح در زمینه تراشه‌سازی مثل سامسونگ است؛ زیرا پیشرفت Metaverse نیازمند بهره‌مندی از تراشه‌های قدرتمند با قدرت پردازشی بالاست و استفاده از این فناوری به رشد صنعت تراشه‌سازی هم کمک می‌کند.

از میان محتمل‌ترین اتفاقات در آینده متاورس می‌توان به ایجاد مراکز خرید متاورس اشاره کرد. در حال حاضر برندهای مطرح در حوزه پوشاک، کیف و کفش و سایر کالاهای مصرفی مشابه مثل نایکی، گوچی، بالینسیاگا و لویی ویتون در حال فروش لباس‌ها و کیف‌های الکترونیکی هستند.

در ضمن در آینده، واقعیت مجازی و واقعیت افزوده مرزهای میان واقعیت و تخیل را در بازی‌های هیجان‌انگیز برمی‌دارند یا حداقل این مرزها را کمرنگ می‌کنند تا تجربه بازی کاملاً متحول شود. همچنین متاورس می‌تواند در آینده نیاز به مکان‌های فیزیکی برای آموزش و کار را تا میزان بسیار زیادی کاهش دهد و یا حتی چنین نیازی را برطرف کند.

 

چه چالش‌هایی پیش روی متاورس است؟
چالش‌های متاورس می‌تواند در گذر زمان بسیار زیاد شود، اما همین حالا هم اگر نگاهی به این پلتفرم بیندازیم می‌بینیم که این چالش‌ها کم نیستند. برای مثال تمامی پلتفرم‌ها و شرکت‌ها همگی باید از کد‌های هم پشتیبانی کنند.

به نوعی هر پلتفرمی که وارد متاورس می‌شود باید از تمامی خصوصیات، جزئیات، آیتم‌ها، ویژگی‌ها و هر چیزی که فکرش را بکنید پشتیبانی کند تا مثلا شما بتوانید با لباسی که مختص بازی فورتنایت است، وارد دنیای ماینکرفت شوید بی آن که مشکلی در نمایش یا کارکرد آن لباس به وجود آید.

با این حال انجام این کار در دنیایی که از نظر فنی و زیباشناختی با یکدیگر متفاوت هستند، امکان پذیر نیست. حتی اگر مشکلاتی مثل عدم پشتیبانی از فرمت را هم در نظر نگیریم، شی بسیار ساده‌ای مثل مدل سه بعدی یک کلاه ممکن است روی سر یک کاراکتر شبه لوگویی در بازی روبلاکس خوب به نظر برسد، اما مطمئناً برای یک آواتار پیکسلی در ماینکرفت مناسب نباشد.

همچنین ممکن است یک فضای مجازی از قابلیت‌هایی مثل پخش موسیقی پشتیبانی کند و فضای دیگر اصلاً از این قابلیت پشتیبانی نکند.

چنین دنیایی که ما آزادانه در آن سفر کنیم و تمامی خصوصیات آواتار خود را میان فضای‌های مختلف متاورس حفظ کنیم، جذاب است اما بدون تردید طراحی آیتم‌ها به اشکال مختلف کار دشواری است و برخی از طراحی‌ها ارزش صرف هزینه را ندارند. شما کافیست است حجم کدی که برای پشتیابنی این دنیاها از هم لازم است را تصور کنید یا حتی به فضای ذخیره‌سازی آن فکر کنید تا متوجه چالش‌ها آن بشوید.

یکی دیگر از چالش‌های متاورس و ضعف‌هایش نسبت به اینترت این است که در اینترنت فعلی نیازی به خرید و استفاده از از کامپیوترها کنسول‌های بازی و هدست‌های واقعیت مجازی گران‌قیمت با قابلیت پشتیبانی از محیط مجازی با جزئیات فراوان نیست. این را هم در نظر بگیرید که ممکن است افرادی دارای مشکلات حرکتی یا اینترنت ضعیف باشند که در حرکت دادن آواتارها در اطراف یک محیط سه‌بعدی که به صورت لحظه‌ای پردازش می‌شود به مشکل بر بخورند.

همچنین افراد نابینا و کم بینا هم ممکن است در هنگام حضور در متاورس با مشکل مواجه شوند؛ زیرا نرم افزارهای صفحه خوان به آنها کمک می‌کند متون وب سایت‌ها را به راحتی بخوانند، اما گشت و گذار در فضایی مبتنی برتصویر برای چنین افرادی دشوار است؛ البته متخصصان می‌توانند مشکلات مرتبط با حضور چنین افرادی در متاورس‌ها و بهره‌مندی از آنها را کمتر کنند؛ اما برطرف کردن مشکلات یا حداقل کاهش آنها، زمان زیادی می‌طلبد و در کوتاه مدت امکان پذیر نیست.

هزینه راه‌اندازی متاورس نیر می‌تواند چالشی بزرگ باشد. در حال حاظر بسیاری از این کمپانی‌ها به کمک تبلیغات سرپا هستند. حال دنیایی را تصور کنید که برای وارد شدن به یک فضای مجازی مانند لباس فروشی آنلاین، باید تبلیغی یک دقیقه‌ای را تماشا کنید. این را تعمیم بدهید به کوکی‌ها، تبلیغات پاپ آپ و هزاران نوع دیگر از تبلیغاتی که اکنون در اینترنت می‌بینیم.

 

آیا متاورس می‌تواند جایگزین اینترنت شود؟
مارک زاکربرگ، متاورس را توصیفی از اینترنت می‌داند و معتقد است این فناوری نسخه ارتقا یافته از اینترنت محسوب می‌شود که کاربران در آن می‌توانند تجربه‌ای متفاوت نسبت به تجربه کار با اپلیکیشن‌های دوبعدی و صفحات وب داشته باشند.

سونی هم نظر مشابهی دارد و این کمپانی هم متاورس را نوعی زمین بازی آنلاین می‌داند که کاربرانش می‌توانند همراه با دوستان خود از انجام بازی‌های چند نفره‌ای مثل فورتنایت و یا تماشای فیلم و سریالی در نتفلیکس و سایر پلتفرم‌های استریم ویدیو مشابه لذت ببرند؛ بنابراین اگر به Metaverse به عنوان فضایی برای بازی کردن، تماشای فیلم و خرید آیتم‌های مجازی نگاه کنیم، می‌بینیم که چنین فضایی شباهت زیادی به اینترنت دارد.

البته این را در نظر بگیرید که یکی از مزایای اصلی Metaverse القای حسی جدید به کاربر است. به عبارت دیگر متاورس این حس را به شما القا می‌کند که در یک فضا حضور فیزیکی دارید و می‌توانید با سایر افراد ارتباط و تعامل برقرار کنید؛ مثلاً چنانچه با همکاران خود در یک متاورس حضور داشته باشید، می‌توانید در سرویسی مثل Spatial و Facebook Horizon دور یک میز مجازی در کنار یکدیگر جمع شوید.

مطمئناً حضور مجازی در چنین فضایی بهتر از مشاهده کردن افراد در پنجره‌های کوچک ایجاد شده در کنار یکدیگر در مانیتور است.

اما برای این که یک متاورس بتواند جایگزین اینترنت شود، باید بخش‌های جدیدی را به آن اضافه کنید. به عنوان مثال ایجاد یک اتاق پروو مجازی در متاورس باعث می‌شود بتوانید در چنین فضایی ظاهر خود با لباس‌های مختلف به راحتی برانداز کنید، مطمئناً این کار نیازمند ایجاد یک فروشگاه مجازی کامل نیست و تنها کافی است بین مدل‌های دوبعدی و سه بعدی سوییچ شود.

اگر بخواهیم اینترنت و متاورس را خیلی ساده با یکدیگر مقایسه کنیم، می‌توانیم به اینترنت همراه اشاره کنیم. اگرچه اینترنت همراه باعث ایجاد یک سری سرویس مبتنی بر اپلیکیشن شده یا حتی جایگزینی برای وب‌سایت‌های قدیمی با قالب دسکتاپ ایجاد کرده، اما به طور کامل باعث منسوخ شدن سایت‌های مختص دسکتاپ نشده است.

بررسی هر چه بیشتر این فناوری نوظهور برای پیشگامان عرصه سایبری کشور امری ضروری و قابل تامل است ، متاورس همه جنبه های زندگی امروزی ما را به چالش می کشد و باید به ویژه در حوزه نظامی آمادگی های لازم را پیدا کرد چرا که برای مثال به یکی از کاربردهای متاورس می‌توان به استفاده از آن در حوزه نظامی برای تشخیص موقعیت مکانی سربازان خودی و نیروهای دشمن با استفاده از فناوری واقعیت افزوده و واقعیت مجازی از طریق فناوری Tactical Augmented Reality اشاره کرد. (منبع:سایبربان)