پیشتازی امارات با هوش مصنوعی
پیشتازی امارات با هوش مصنوعی
آی سی تی نیوز -آی سی تی نیوز -آی سی تی نیوز -آی سی تی نیوز -آی سی تی نیوز -آی سی تی نیوز -آی سی تی نیوز -آی سی تی نیوز -آی سی تی نیوز -به گفته محققان، امارات متحده عربی با هوش مصنوعی پیشتازی می‌کند.

به گزارش کارگروه فناوری اطلاعات سایبربان؛ کارشناسان معتقدند که امارات متحده عربی در مورد فناوری، شامل هوش مصنوعی، تمام مراحل را پشت سر گذاشته و بیانیه اولین وزیر هوش مصنوعی جهان مبنی بر اینکه امارات متحده عربی به دنبال تبدیل شدن به کشوری پیشرو در این بخش است، بسیار مناسب و قابل تأمل است.

عمر بن سلطان العلما (Omar Bin Sultan al-Olama)، وزیر امور هوش مصنوعی امارات متحده عربی، گفت که ملاحظات کیفیت زندگی کلیدی است و همچنین بر اهمیت عرضه مسئولانه با تأثیرات بالقوه برای چندین دهه تأکید کرد. امارات هوش مصنوعی را «هوش ماشینی» می‌نامد و آن را شاخه‌ای از فناوری تعریف می‌کند که سیستم‌ها را قادر می‌سازد مثل انسان‌ها فکر کنند، بیاموزند و تصمیم بگیرند که می‌تواند از ویروس‌شناسی تا حمل‌ونقل پشتیبانی کند.

جدی بودن امارات در مورد هوش مصنوعی در این واقعیت آشکار می‌شود که مرکز مالی بین‌المللی دبی (DIFC) مجوز هوش مصنوعی (AI) و کدنویسی پیشگامانه را با همکاری دفتر هوش مصنوعی امارات راه‌اندازی کرد.

این مجوز، که اولین مورد در امارات متحده عربی است، راهبرد هوش مصنوعی ۲۰۳۱ این کشور را با هدف ارتقای شهرت امارات در این زمینه با جذب شرکت‌ها و کدنویس‌های هوش مصنوعی سراسر جهان ارتقا خواهد داد.

به گفته کارشناسان، مجوز فرصتی را برای کارمندان شاغل در شرکت‌ها در دریافت ویزای طلایی امارات فراهم می‌کند. شرکت مشاوره «PwC Middle East» اعلام کرد که نزدیک به ۱۴ درصد (۹۶ میلیارد دلار) از تولید ناخالص داخلی امارات تا سال ۲۰۳۰ از هوش مصنوعی حاصل خواهد شد؛ در حالیکه بسیاری از کشورها به تازگی در حال بررسی استفاده از فناوری‌های هوشمند و هوش مصنوعی هستند، کارشناسان ادعا کردند که امارات به لطف رهبری بصیر، قبلاً گام‌های سریع برداشته و مسابقه دیجیتالی‌سازی را در منطقه رهبری کرده است. پیش‌بینی آینده و همگامی با فناوری‌های جدید ویژگی‌ای است که امارات متحده عربی را به یک مقصد مهم تبدیل کرده است. هدف راهبرد ملی هوش مصنوعی ۲۰۳۱ قرار دادن امارات به عنوان یک رهبر جهانی در هوش مصنوعی تا سال ۲۰۳۱ و توسعه یک سیستم یکپارچه است که از هوش مصنوعی در مناطق حیاتی در امارات متحده عربی استفاده می‌کند.

نکته جالب این است که راهبرد ۸ هدف را فهرست کرده که عبارتند از : تأیید مجدد موقعیت امارات متحده عربی به عنوان یک قطب جهانی برای هوش مصنوعی افزایش مزیت رقابتی بخش هوش مصنوعی در امارات، ایجاد یک مرکز رشد برای نوآوری‌های هوش مصنوعی، به کارگیری هوش مصنوعی در زمینه خدمات مشتری به بهبود کیفیت زندگی، جذب و آموزش استعدادها برای مشاغل آینده، جذب قابلیت‌های تحقیقاتی پیشرو، ارائه زیرساخت مبتنی بر داده برای پشتیبانی از آزمایش‌های هوش مصنوعی و بهینه‌سازی حاکمیت و مقررات هوش مصنوعی.

بنابر ادعای محققان، استراتژی امارات متحده عربی برای انقلاب صنعتی چهارم بر برخی زمینه‌های کلیدی، از جمله آموزش نوآورانه تمرکز دارد، که تجربه یادگیری هوشمند و پیشرفته‌ای را ارائه می‌کند که قادر به ارائه تخصص لازم برای توسعه فناوری‌های پیشرفته مانند علم، فناوری نانو و هوش مصنوعی است. این راهبرد همچنین بر مراقبت‌های بهداشتی روباتیک و اتخاذ تحقیقات در فناوری نانو برای تسهیل کاربرد پزشکی از راه دور و پیشبرد خدمات کلی مراقبت‌های بهداشتی در امارات متمرکز خواهد بود و راه‌حل‌های پزشکی پیشرفته مانند فناوری‌های پوشیدنی و کاشتنی را معرفی خواهد کرد. راهبرد به دنبال موقعیت امارات به عنوان مدلی برای شهرهای تعاملی با استفاده از هوش مصنوعی برای دستیابی به پایداری است.

مرکز چهارمین انقلاب صنعتی در امارات متحده عربی، پنجمین مرکز از نوع خود در جهان پس از ایالات متحده، ژاپن، هند و چین به شمار می‌رود و به عنوان بخشی از مشارکت راهبردی بین دولت امارات و مجمع جهانی اقتصاد راه‌اندازی شده است. دانشگاه هوش مصنوعی محمد بن زاید (MBZUAI) به دنبال توانمندسازی نسل جدیدی از رهبران هوش مصنوعی از طریق آموزش استثنایی و مدل منحصر به فرد دانشگاهی است. بنابر ادعای کارشناسان، همه این موارد نشان می‌دهند که امارات متحده عربی یکی از آماده‌ترین کشورهای منطقه برای پذیرش فناوری هوش مصنوعی است، زیرا دولت پیش از این یک زیرساخت فناوری کامل در طول ۲ دهه ایجاد کرده است.

منبع: سایبربان