آی‌سی‌تی نیوز – یک فعال حقوق بشر لبنانی به فهرست قربانیان جاسوس‌افزار پگاسوس اضافه شد. به گزارش سایبربان به نقل از احرام آنلاین؛ گروه دیده بان حقوق بشر موسوم به (Human Rights Watch) امروز اعلام کرد که یکی از کارکنان ارشد این گروه سال گذشته با نرم‌افزار جاسوسی طراحی‌شده توسط شرکت هکری اسرائیلی NSO Group […]

آی‌سی‌تی نیوز – یک فعال حقوق بشر لبنانی به فهرست قربانیان جاسوس‌افزار پگاسوس اضافه شد.
به گزارش سایبربان به نقل از احرام آنلاین؛ گروه دیده بان حقوق بشر موسوم به (Human Rights Watch) امروز اعلام کرد که یکی از کارکنان ارشد این گروه سال گذشته با نرم‌افزار جاسوسی طراحی‌شده توسط شرکت هکری اسرائیلی NSO Group هدف حمله قرار گرفته است.

این گروه حقوق بشری گفت که از این جاسوس‌افزار اسرائیلی علیه لاما فکیه (Lama Fakih)، مدیر دفتر این گروه در بیروت که همچنین بر فعالیت‌های گروه یادشده در دیگر مناطق ازجمله سوریه، میانمار، اسرائیل و سرزمین‌های اشغالی فلسطین، اتیوپی، افغانستان و ایالات‌متحده نظارت دارد، استفاده شده است.

شرکت اسرائیلی ان اس اُ گروپ پس از افشای استفاده از نرم‌افزارهای جاسوسی‌اش در چندین کشور علیه روزنامه‌نگاران، فعالان و حتی دیپلمات‌های آمریکایی، درگیر جنجال‌هایی شده است. ایالات‌متحده سال گذشته این شرکت را از دسترسی به فناوری آمریکایی منع کرد و فیس‌بوک و اپل هم به دلیل هک شدن محصولاتشان علیه این شرکت اسرائیلی شکایت کرده‌اند.

این شرکت اسرائیلی مدعی است تدابیری برای اطمینان از اینکه محصولاتش فقط برای هدف قرار دادن مجرمان مظنون و تروریست‌ها استفاده می‌شود، در نظر گرفته است و به اطلاعاتی که مشتریانش جمع‌آوری می‌کنند دسترسی ندارد. درحالی‌که جاسوس‌افزار پگاسوس به اطلاعات گوشی قربانی ازجمله عکس‌ها، ایمیل‌ها و ارتباطات او دسترسی کامل دارد.

این گروه حقوق بشری در ادامه توضیح داد که فکیه، یک شهروند آمریکایی و لبنانی است که در پنج نوبت بین آوریل و اوت مورد هدف قرار گرفته است. به گفته این گروه، شرکت اپل در ۲۴ نوامبر او را از این موضوع مطلع کرده و تجزیه‌وتحلیل‌های انجام‌شده توسط گروه دیده بان حقوق بشر وجود این جاسوس‌افزار را تائید کرد.

اما این فعال حقوق بشر لبنانی در واکنش به این جاسوسی گفت: تصادفی نیست که دولت‌ها از نرم‌افزارهای جاسوسی برای هدف قرار دادن فعالان و روزنامه‌نگاران استفاده می‌کنند. به نظر می‌رسد که آن‌ها معتقدند با انجام این کارها می‌توانند قدرت خود را تثبیت، مخالفان را سرکوب و حقایق را دست‌کاری کنند.

پیش‌ازاین دو زن فعال حقوق بشر بحرینی و اردنی نیز قربانی این جاسوس‌افزار اسرائیلی شده بودند. رسوایی‌های شرکت اسرائیلی ان اس اُ گروپ به‌قدری گسترده شده که مدیر این شرکت مجبور به استعفا شده است.