پروژه ۱.۵ میلیارد دلاری تیک تاک برای ادامه فعالیت در آمریکا
پروژه ۱.۵ میلیارد دلاری تیک تاک برای ادامه فعالیت در آمریکا
آی سی تی نیوز - مدیران ارشد تیک تاک و لابی گرهای آنها درباره یک طرح ۱.۵ میلیارد دلاری به نام «پروژه تگزاس» به اعضای کنگره آمریکا، تحلیلگران سازمان های مشاوره، اطلاع رسانی می کنند.

به گزارش مهر به نقل از سی ان بی سی، برخی از این جزئیات پروژه مذکور در وبلاگ Lawfare فاش شده است. مت پرالت یکی از مولفان این پست وبلاگی و مدیر مرکز سیاستگذاری فناوری دانشگاه کارولینای شمالی در چپل هیل می گوید: بخش اعظم مناقشه سیاسی درباره تیک تاک بیشتر حدس و گمان است و فرایند اطلاع رسانی طرح فرصتی فراهم کرد تا شرکت جزئیات آن را مطرح کند.

او در مصاحبه ای تلفنی می گوید: بحث و گمانه زنی باید براساس واقعیات و عملیات های برنامه ریزی شده و نه طرح های آتی بنا شود.

به گفته او مرکز محل فعالیتش بودجه از تیک تاک دریافت کرده اما او هیچ نظری درباره آنکه ضمانت تیک تاک مورد رضایت است یا خیر، ندارد. به گفته او نقشش در اطلاع رسانی فرصتی برای شنیدن جزئیاتی است که وی و دیگران می توانند به عموم مردم منتقل کنند.

البته نشریه نیویورک تایمز نیز در گزارشی به جزئیاتی از این طرح اشاره کرده است.

در حال حاضر تیک تاک با جدی ترین مانع برای فعالیتش در آمریکا از ۲۰۲۰ میلادی تاکنون روبرو است. در آن زمان دونالد ترامپ رئیس جمهور وقت آمریکا سعی کرد این اپ را ممنوع کند اما دادگاه مانع این امر شد.

اکنون برخی از فرمانداران ایالت های مختلف آمریکا تیک تاک را در شبکه رایانه های دولتی ممنوع کرده اند. در این میان برخی دانشگاه های عمومی نیز چنین اقدامی انجام داده اند. از سوی دیگر ماه گذشته میلادی کنگره آمریکا رای به ممنوعیت تیک تاک در دستگاه های دولت فدرال داد.

هفته پیش نیز جاش هاولی یکی از سناتورهای آمریکایی اعلام کرد خود برای ارائه لایحه ممنوعیت تیک تاک در سراسر آمریکا را آماده می کند.

تمام این اقدامات بخشی از استراتژی مخالفان چین و منتقدان تیک تاک است تا به تدریج این اپ را محدود کنند و دسترسی به آن را در آمریکا برای کاربران محدود یا غیرممکن کنند.

از سوی دیگر اخیرا گزارش هایی نشان داد کارمندان این اپ چینی خبرنگاران نشریه فوربس را رصد می کردند و همچنین کارمندان مستقر در چین به داده های کاربران آمریکایی دسترسی داشته اند.

هنوز مشخص نیست تلاش تیک تاک در موضع دولت آمریکایی تغییری ایجاد می کند یا خیر اما نکته مهم آنکه این امر نشان دهنده تغییری در استراتژی برای تیک تاک است که مذاکراتی چندساله با دولت بایدن را برای ایجاد یک توافقنامه امنیتی ادامه می دهد.

یکی از شرکای کلیدی تیک تاک در آمریکا، شرکت اوراکل است که مقر آن در آستین تگزاس قرار دارد. تیک تاک احتمالا این ایالت را برای ذخیره سازی داده های کاربران آمریکایی انتخاب کند.

براساس پست بلاگ Lawfare، یکی از پیشنهادات تیک تاک برای ادامه فعالیت در آمریکا ایجاد هیئتی برای نظارت بر یک زیرمجموعه جدید است که تمرکز آن امنیت داده های آمریکایی است. برای این منظور اپ چینی اعضای این هیئت را معرفی و مقامات آمریکایی وظیفه تأیید آن‌ها را بر عهده خواهند گرفت.