ویندوز ۷ و ۸ از رده خارج شد
ویندوز ۷ و ۸ از رده خارج شد
آی سی تی نیوز -

به گزارش خبرگزای مهر به نقل از مرکز مدیریت راهبردی افتا، شرکت مایکروسافت با اعلام این خبر تاکید کرده که از دیروز بیستم دی ۱۴۰۱، به‌روزرسانی‌ها و اصلاحیه‌های امنیتی ویندوز۷ را بطور کامل متوقف کرده است.

مایکروسافت(Microsoft) سیستم عامل Windows ۷ را در ۳۰ مهر سال ۱۳۸۸ ارائه کرد. پشتیبانی (End of Support – به اختصار EOS) و پشتیبانی تمدید شده (Extended End of Support) از آن به ترتیب در ۲۳ دی ماه ۱۳۹۳ و در ۲۴ دی ماه ۱۳۹۸ به پایان رسید.

برنامهExtended Security Update – به اختصار ESU – آخرین دستاویز برای مشتریانی بود که پس از پایان پشتیبانی مایکروسافت در ۲۳ دی ۱۳۹۳، همچنان در حال اجرای این سیستم‌عامل قدیمی مایکروسافت بودند.

وجود یک نقطه ضعف (Vulnerability) خطرناک در سیستم عامل می‌تواند سبب دور زدن قوی‌ترین نرم‌افزارهای ضدویروس یا دیواره‌های آتش شود و این در حالیست که سالهاست که ویروس‌نویسان و نفوذگران به شدت از سیستم‌عامل پرطرفدار Windows سوءاستفاده می‌کنند.

علاوه بر این، مایکروسافت پشتیبانی خود را از سیستم‌عامل Windows ۸.۱ نیز متوقف کرده است، سیستم عاملی که اولین بار ۹ سال پیش در آبان ۱۳۹۲ عرضه شده بود، اما از دیروز سه‌شنبه ۲۰ دی ۱۴۰۱ پشتیبانی آن نیز متوقف شد.

طبق آمار، Windows ۷ سهمی بیش از ۱۱ سیستم‌عامل ویندوز دیگر را در حال حاضر، در جهان به خود اختصاص داده است؛ این در حالی است که فقط ۲.۵۹ درصد از مشتریان مایکروسافت از Windows ۸.۱ استفاده می‌کنند.

شرکت مایکروسافت اعلام کرده است، هفته آینده، نسخه Microsoft Edge ۱۰۹ را منتشر خواهد کرد که آخرین نسخه این مرورگر وب است که از Windows ۷ و Windows ۸/۸.۱ پشتیبانی خواهد کرد.

این نسخه از Microsoft Edge همچنین آخرین نسخه‌ای خواهد بود که از Windows Server ۲۰۰۸ R۲، Windows Server ۲۰۱۲ و Windows Server ۲۰۱۲ R۲ پشتیبانی می‌کند.

شرکت گوگل نیز در اطلاعیه مشابهی اعلام کرده است نسخه ۱۱۰ مرورگر وب Google Chrome نیز احتمالاً از ۱۲ بهمن ۱۴۰۱ پشتیبانی از Windows ۷ و Windows ۸.۱ را متوقف خواهد کرد.

عدم پشتیبانی مرورگرهای وب به این معنا است که Microsoft Edge ۱۰۹ و Google Chrome ۱۱۰ به کار بر روی این «سیستم‌های عامل قدیمی» ادامه خواهند داد اما دیگر به‌روزرسانی‌ها و اصلاحیه‌های امنیتی را دریافت نخواهند کرد و کاربران Windows ۷ و Windows ۸.۱ از این پس، خود را در معرض انواع تهدیدات امنیتی قرار می‌دهند.

بسیاری از سازندگان دیگر، پشتیبانی از سیستم عامل Windows ۷ را پیش‌تر متوقف کرده بودند.

Google Chrome اکنون بیش از ۶۴ درصد، پس از آن Safari با تقریباً ۱۸ درصد و Microsoft Edge با تقریباً ۴ درصد از مرورگرهای وب را به خود اختصاص داده‌اند و مابقی از دیگر مرورگرها استفاده می‌کنند.

کارشناسان مرکز مدیریت راهبردی افتا از تمامی مدیران، متخصصان و کارشناسان حوزه IT سازمان‌های دارای زیرساخت حیاتی کشور خواسته‌اند سیستم‌های عامل منسوخ شده شامل Windows ۷ و Windows ۸.۱ را با اولویت بالا حذف و سیستم عامل دیگری را جایگزین کنند تا در معرض انواع تهدیدات امنیتی سایبری قرار نگیرند.