آی‌سی‌تی نیوز – گروهی از هکرهای بلاروس با سناریویی آمریکایی و به بهانه جلوگیری از نیروهای نظامی روسیه، شرکت راه‌آهن بلاروس را هدف حمله سایبری قرار دادند. به گزارش سایبربان به نقل از پایگاه کنگره؛ با افزایش تنش‌ها میان مسکو و کیف در بحبوحه گزارش‌ها مبنی بر تهاجم احتمالی روسیه به اوکراین، گروهی از هکرهای […]

آی‌سی‌تی نیوز – گروهی از هکرهای بلاروس با سناریویی آمریکایی و به بهانه جلوگیری از نیروهای نظامی روسیه، شرکت راه‌آهن بلاروس را هدف حمله سایبری قرار دادند.
به گزارش سایبربان به نقل از پایگاه کنگره؛ با افزایش تنش‌ها میان مسکو و کیف در بحبوحه گزارش‌ها مبنی بر تهاجم احتمالی روسیه به اوکراین، گروهی از هکرهای بلاروسی روز دوشنبه گفتند که یک شرکت راه‌آهن ملی خود را هدف حمله سایبری قرار داده‌اند تا مانع از حرکت نیروهای روسی شوند.

این گروه هکری که پارتیزان‌های سایبری بلاروس (Belarusian Cyber Partisans) نامیده می‌شود، روز دوشنبه در توئیتی نوشت که برخی از سرورها، پایگاه‌های اطلاعاتی و ایستگاه‌های کاری راه‌آهن بلاروس را رمزگذاری کرده است که عملیات آن را مختل می‌کند. بااین‌حال، این گروه خاطرنشان کرد این رمزگذاری بر دستگاه‌های امنیتی و اتوماسیون که از موقعیت‌های اضطراری جلوگیری می‌کند تأثیری نگذاشته است.

یولیانا شمتووتس (Yuliana Shemetovets)، سخنگوی این گروه هکری که در نیویورک مستقر است به پایگاه خبری آسوشیتدپرس گفت:

در این حمله عمدتاً قطارهای تجاری (باربری) تحت تأثیر قرار می‌گیرند.

او گفت این امیدواری در میان این گروه است که تلاش‌های آن‌ها به‌طور غیرمستقیم بر سربازان روسیه تأثیر بگذارد، زیرا نگرانی‌ها در مورد تهاجم احتمالی به اوکراین افزایش یافته است؛ اما خاطرنشان کرد که ما مطمئن نیستیم که آیا این حمله بر نیروهای روسی تأثیر خواهد گذاشت یا خیر زیرا گفتن این موضوع در این مرحله خیلی زود است.

به گزارش آسوشیتدپرس، راه‌آهن بلاروس گفت که منابع آنلاین آن از دسترس خارج شده و خرید بلیط به دلایل فنی ناشناخته متوقف شده است. مقامات ایالتی از اظهارنظر در مورد این حادثه خودداری کردند.
بااین‌حال، شمتووتس مدعی شد که این گروه قصد تأثیرگذاری بر بخش مسافران را نداشته و در تلاش است تا فعالیت این بخش را بازگرداند.

این گروه روز سه‌شنبه در توییتر نوشت آماده است تا سیستم‌های راه‌آهن بلاروس را به حالت عادی بازگرداند؛ اما دو شرط را خواستار شد: آزادی ۵۰ زندانی سیاسی که عمدتاً به کمک پزشکی نیاز دارند و توقف حضور نیروهای روسی در خاک بلاروس.

به گزارش آسوشیتدپرس، گروه هکری پارتیزان‌های سایبری بلاروس گفته است که تیمی متشکل از ۲۰ تا ۳۰ نفر از جامعه فناوری اطلاعات این کشور است. این گروه هکری پس از اوت ۲۰۲۰، زمانی که الکساندر لوکاشنکو، رئیس‌جمهور بلاروس برای ششمین دوره انتخاب شد، معروف شد. بنا بر گزارش‌ها، در میان مخالفان و غربی‌ها این باور وجود دارد که در این رقابت تقلب شده است.

لوکاشنکو روابط قوی با روسیه دارد و این احتمال وجود دارد که آمریکا با اتهام حضور احتمالی روسیه در بلاروس، گروه هکری پارتیزان‌های سایبری بلاروس را تحریک به انجام چنین اقدامی کرده باشد. آمریکایی‌ها حتی برای تهاجمی‌تر نشان دادن روسیه، از حمله سایبری روسیه به کشور خود خبر می‌دهند تا آنجا که وزارت امنیت داخلی آمریکا نسبت به حمله سایبری احتمالی روسیه به ایالات‌متحده هشدار داد.

قابل‌ذکر است که خبر حمله سایبری گروه پارتیزان برای جلوگیری از نیروهای نظامی روسیه، در میان منابع آمریکایی بازتاب گسترده‌ای داشته است.