معضل جهانی دورریختن ۵.۳ میلیارد گوشی تا پایان سال
معضل جهانی دورریختن ۵.۳ میلیارد گوشی تا پایان سال
شرکت «زباله‌های الکتریکی و تجهیزات الکترونیکی» (WEEE) اعلام کرده است که حدود ۵.۳ میلیارد گوشی تا پایان سال ۲۰۲۲ بخشی از زباله‌های الکترونیکی خواهند شد.

به گزارش بی‌بی‌سی، برآورد این انجمن بر اساس داده‌های تجارت جهانی است که مشکل رو به رشد زباله‌های الکترونیکی را در کانون توجه قرار می‌دهد.

بسیاری از ما تلفن‌های قدیمی خود را به عنوان یک خاطره ارزشمند نگه می‌داریم، اما وقتی این کار را انجام می‌دهیم، از این واقعیت غفلت می‌کنیم که تلفن دارای چندین ماده معدنی گرانبها است که اگر آن را برای بازیافت صرف کنیم، می‌توان این مواد را از آن استخراج کرد.

اقلامی مانند مس در سیم، کبالت در باتری‌های قابل شارژ، علاوه بر مواد دیگری هستند که باید استخراج شوند.

گوشی‌های هوشمند یکی از محصولات الکترونیکی هستند که بیشترین نگرانی را برای ما به همراه دارد. پاسکال لروی، مدیر کل WEEE، گفت: «مردم معمولا متوجه نمی‌شوند که همه این اقلام به ظاهر بی‌اهمیت، ارزش زیادی دارند و با هم در سطح جهانی حجم عظیمی را نشان می‌دهند.»

در حال حاضر بیش از ۱۶ میلیارد تلفن در سراسر جهان وجود دارد که حداقل یک سوم آن دیگر در اروپا استفاده نمی‌شود.

WEEE همچنین به موضوع جدی انباشت زباله‌های الکترونیکی و نه فقط از تلفن‌ها اشاره کرده است. این سازمان می‌گوید که تلفن‌های همراه بخش کوچکی از ۴۴.۴۸ میلیون تن زباله‌های الکترونیکی جهانی هستند که سالانه تولید شده و بازیافت نمی‌شوند.

تحقیقات آن نشان می‌دهد که ماشین‌های لباسشویی، توستر، تبلت، رایانه و دستگاه‌های سیستم موقعیت‌یابی جهانی (GPS) تا سال ۲۰۳۰ سالانه ۷۴ میلیون تن زباله الکترونیکی اضافه خواهند کرد. این گزارش همچنین نشان می‌دهد که سهم یک خانواده متوسط ​​اروپایی، ۵ کیلوگرم زباله الکترونیکی است.

طبق قانون جدید اتحادیه اروپا که از اواخر سال ۲۰۲۴ اجرا می‌شود، پورت USB-C به عنوان استاندارد شارژر برای همه گوشی‌های هوشمند، تبلت‌ها و دوربین‌های جدید الزامی است و انتظار می‌رود که سالانه بیش از هزار تن زباله الکترونیکی اتحادیه اروپا کاهش یابد. همچنین حداقل ۲۰۰ میلیون یورو پس انداز سالانه ایجاد خواهد کرد.