<span style='color:#787878;font-size:12px;'>آمریکا و چین پیشتاز هستند</span><br/>قوانین کشورها برای مدیریت اینترنت
<span style='color:#787878;font-size:12px;'>آمریکا و چین پیشتاز هستند</span><br/>قوانین کشورها برای مدیریت اینترنت

آی‌سی‌تی نیوز – دولت های مختلف از آمریکا گرفته تا مالزی و اتحادیه اروپا و انگلیس سعی دارند با وضع قوانینی شرکت های فناوری را وادار کنند از کاربران، داده ها و رقابت محافظت کنند. به گزارش خبرنگار مهر، شرکت‌های بزرگ فناوری که از آغاز قرن بیست و یکم روند شکوفایی را آغاز کرده بودند […]

آی‌سی‌تی نیوز – دولت های مختلف از آمریکا گرفته تا مالزی و اتحادیه اروپا و انگلیس سعی دارند با وضع قوانینی شرکت های فناوری را وادار کنند از کاربران، داده ها و رقابت محافظت کنند.

به گزارش خبرنگار مهر، شرکت‌های بزرگ فناوری که از آغاز قرن بیست و یکم روند شکوفایی را آغاز کرده بودند در دومین دهه این قرن به مرحله بلوغ رسیده‌اند. شرکت‌های نوپایی که زمانی با کمک دولت‌ها رشد کرده بودند، اکنون بلای جان همین دولت‌ها شده و بازارهای مختلف را در اختیار خود گرفته بودند. در همین راستا آنها قوانینی برای کنترل غول‌هایی به کار گرفتند که خود به وجود آورده بودند.

آنچه در زیر می‌خوانید بخشی از قوانینی است که کشورهای مختلف سال گذشته وضع کرده‌اند.

 

آمریکا؛ کنترل محتوا برای کودکان و نوجوانان و مقابله با انحصار

یکی از مهمترین نکات در قوانینی که قانونگذاران آمریکایی روی آن تاکید کردند کنترل محتوای شبکه‌های اجتماعی برای کودکان و نوجوانان و جلوگیری از انحصار طلبی شرکت‌های بزرگ است.

*سال گذشته کمیته قضائی سنای آمریکا لایحه‌ای را تأیید کرده که اجازه نمی‌دهد شرکت‌های بزرگی مانند آمازون کسب و کار خودشان را در وب سایت‌هایشان به بقیه ترجیح دهند.

در لایحه مذکور تعریف از شرکت‌هایی که مشمول آن می‌شوند گسترده‌تر شده است. به این ترتیب شرکت‌هایی مانند تیک تاک نیز مشمول آن می‌شوند. همچنین در این قانون ذکر شده شرکت‌ها نباید داده‌هایشان را با مؤسسات دیگری به اشتراک بگذارند که تهدیدی برای امنیت ملی آمریکا به شمار می‌روند.

* حدود ۱۲ سناتور آمریکایی به طور رسمی لایحه‌ای به مجلس ارائه کردند تا اجازه ندهند شرکت‌های بزرگ فناوری مانند آمازون و گوگل، محصولات و سرویس‌های خود را بر شرکت‌های دیگر ارجحیت دهند.

* ایالت تگزاس آمریکا قانونی را برای شبکه‌های اجتماعی و سرویس‌های وب با بیش از ۵۰ میلیون کاربر وضع کرده تا کاربران را به دلیل انتشار دیدگاه‌هایشان از پلتفرم حذف نکنند. همچنین این قانون شبکه‌های اجتماعی را ملزم به افشای شیوه ترویج و بازبینی محتوا می‌کند و طبق آن این شرکت‌ها باید مانند فیس بوک و گوگل گزارش‌های شفافیت درباره فعالیت‌هایشان منتشر کند.

* دو سناتور آمریکایی لایحه‌ای ارائه کردند که پلتفرم‌های آنلاین را موظف می‌کند به والدین برای کنترل بهتر فعالیت‌های آنلاین فرزندان شأن کمک کنند. پلتفرم‌های آنلاین ملزم خواهند شد از ترویج رفتارهای مخرب از جمله خودکشی، آسیب به خود، اختلالات غذا خوردن و قلدری اجتناب کنند. همچنین ابزارهایی در اختیار والدین کودکان زیر ۱۶ سال قرار می‌گیرد تا از آنها محافظت شود.

* سناتورهای آمریکایی لایحه‌ای با هدف کنترل اعتیاد به شبکه‌های اجتماعی مانند فیس بوک و توئیتر ارائه کردند. طبق آن بنیاد ملی علوم و آکادمی علوم، مهندسی و پزشکی آمریکا تحقیقی درباره اقداماتی انجام می‌دهند که فیس بوک یا شبکه‌های اجتماعی دیگر می‌توانند برای مقابله با اعتیاد به این پلتفرم‌ها انجام دهند.کمیسیون فدرال تجارت آمریکا نیز باتوجه به یافته‌های این تحقیق قوانینی وضع می‌کند. در صورتیکه پلتفرم‌ها از آنها پیروی نکنند، مسئول تخلف شناخته خواهند شد.

* دولت جو بایدن مجموعه‌ای جدید از الزامات را برای شبکه‌هایی که حساس‌ترین داده‌های آمریکا در آنها نگهداری می‌شود، تعیین می‌کند. همچنین مقامات باید هرگونه شکاف امنیتی را به سازمان امنیت ملی کشور(NSA) گزارش دهند.

 

چین؛ از امنیت داده تا مقابله با سلبریتی ها

دولت چین نیز در کنار همتایان اروپایی و آمریکایی خود قوانین زیادی در حوزه حاکمیت سایبری و دفاع از کاربرانش وضع کرد.

*چین در یکم سپتامبر ۲۰۲۱ میلادی قانون امنیت داده را اجرا کرد که بر اساس آن تمام شرکت‌های این کشور باید علاوه بر دسته بندی داده‌های تحت کنترلشان در چند گروه، بر فرایند ذخیره سازی و انتقال آن نیز نظارت کنند. در پیش نویس اقدام جدید ۳ دسته داده (داده‌های معمولی، داده‌های مهم و داده‌های مرکزی یا اصلی) به طور کامل توضیح داده شده‌اند.

*در همین راستا شرکت‌ها اجازه ندارند «اطلاعات اصلی» از لحاظ امنیت را بدون اجازه به خارج منتقل کنند. همچنین شرکت‌های فناوری متخلف با جریمه ای سنگین تا سقف ۱۰ میلیون یوان (۱.۵۶ میلیون دلار) و خطر تعطیلی روبرو می‌شوند.

*علاوه بر آنچه گفته شد، اداره فضای مجازی چین پیش‌نویس قانونی را منتشر کرد که به موجب آن شرکت‌هایی که داده‌های بیش از یک میلیون کاربر را جمع‌آوری کرده و به خارج می‌فرستند باید گزارشی را در این زمینه برای بررسی‌های امنیتی به رگولاتوری چین تسلیم کنند.

* از سوی دیگر اداره دولتی تنظیم بازار چین در پیش‌نویس یک قانون جدید مجازات‌هایی از جمله جریمه نقدی شامل ۰.۱ تا ۰.۵ درصد از فروش سالانه تا تعلیق فعالیت را برای تخلفات قیمت‌گذاری کالا و سرویس در پلتفرم‌های تجارت الکترونیک این کشور تعیین کرد. این قانون مربوط به کاهش قیمت زیاد و اقدامات پلتفرم‌های آنلاین در خصوص قیمت گذاری‌های مختلف یک کالا بر اساس رفتار مشتری است.

*در پی وضع قوانین گسترده فناوری در چین، ۲۱۳ شرکت تعهد کردند برای مقابله با اعتیاد به بازی‌های رایانه‌ای، صنعت را به وسیله ابزارهایی از شناسایی چهره گرفته تا شناسایی افراد زیر سن قانونی، قانونمند کنند. تنست و نت ایز از جمله شرکت‌هایی هستند که این تعهد را داده‌اند. انجمن مذکور وابسته به اداره ملی مطبوعات و انتشارات چین (NPPA) است.

* طبق قوانینی که اداره ملی مطبوعات و انتشار چین (NPPA) منتشر کرده مدت زمانی که افراد کمتر از سن قانونی صرف بازی‌های رایانه‌ای می‌کنند به ۳ ساعت در هفته کاهش یافته است. این اقدام در واکنش به نگرانی‌های روز افزون درباره اعتیاد به بازی‌های رایانه‌ای انجام شده است

*طبق یکی دیگر از قوانینی که سال گذشته در چین وضع شد، وزارت صنعت فناوری و اطلاعات چین به شرکت‌های فناوری از جمله علی بابا و تنسنت، بایت دنس، بایدو و ۲ تولید کننده اعلام کرد از این پس نباید لینک وب سایت‌های یکدیگر را در پلتفرم‌هایشان مسدود کنند.

* یکی دیگر از قوانین وضع شده در چین مربوط به قانونمندسازی سلبریتی ها در فضای مجازی بود. سازمان فضای مجازی چین (CAC) اعلام کرد علیه انتشار هرگونه محتوای مخرب در گروه‌های طرفداری سلبریتی ها اقدام می‌کند و کانال‌های بحث و گفتگویی که با انتشار اخبار سلبریتی ها در جامعه مشکلاتی به وجود می‌آورند، را تعطیل می‌کند.

* چین لایحه‌ای شامل ۳۰ مورد را برای کنترل الگوریتم شرکت‌های فناوری ارائه کرده است طبق این قوانین الگوریتم‌ها نباید کاربران را به صرف مبالغ هنگفت ترغیب کنند. بایت دنس و تنسنت از جمله شرکت‌های هدف این قانون هستند.

* کنگره ملی خلق قانونی تصویب کرد که برای محافظت از داده‌های آنلاین کاربران طراحی شده بود. درهمین راستا به شرکت‌های فناوری بزرگ چینی دستور داده تا اطلاعات کاربران را بهتر ذخیره کنند. شیوه کنترل اطلاعات خصوصی کاربران باید شفاف و به دلایل معقول باشد. همچنین جمع آوری اطلاعات باید محدود شود.

* اداره فضای سایبری چین(CAC) پیش نویس قوانینی برای اپلیکیشن‌های موبایل منتشر کرده است. طبق این پیش نویس اپ هایی که قابلیت‌های آنها روی عقاید عمومی تأثیر گذار است تحت بررسی امنیتی قرار می‌گیرند.

 

هند؛ تلاش برای مطیع کردن پلتفرم‌ها

هند یکی از کشورهایی است که در سال گذشته قوانین متعددی برای شرکت‌های خارجی وضع کرد. قوانین این شرکت بیشتر مربوط به رقابت ناسالم پلتفرم‌های فروش آنلاین خارجی و کارزار با شبکه اجتماعی توئیتر برای کنترل بیشتر بر محتوا در این کشور متمرکز بود.

* یکی از این موارد قوانین پیشنهادی بود که حراج کالاهای «آمازون» و «فلیپ کارت» در هند ممنوع می‌کرد. همچنین شرکت‌های وابسته به آنها نباید به عنوان فروشنده در پلتفرم فعالیت کنند. بسیاری از خرده فروشان آفلاین هندی از شرکت‌های تجارت آنلاین خارجی شکایت داشتند و ادعا می‌کردند آنها با استفاده از ساختارهای تجاری پیچیده قوانین این کشور را زیر پا می‌گذارند.

* هند در اوایل ماه می ۲۰۲۱ میلادی قوانین فناوری اطلاعات جدید خود را با هدف قانونمند کردن محتوای شبکه‌های اجتماعی و وادار کردن پلتفرم‌ها به پاسخگویی سریع‌تر نسبت به درخواست‌های قانونی حذف پست‌ها و غیره اجرایی کرد. در همین راستا توئیتر مجبور شد فردی را به عنوان مسئول پاسخگویی به شکایات در این کشور تعیین کند. بر اساس قوانین جدید فناوری اطلاعات تصویب شده در این کشور، توئیتر باید کارمندان محلی و تمام وقت استخدام کند که چالش‌هایی مانند همخوانی و اجرای قوانین را بررسی و کنترل کنند.

*مقامات ایالت کارناتاکا در هند (مشهور به سیلیکون ولی این کشور) پیشنهاد کردند برای مقابله با اعتیاد جوانان به بازی‌های آنلاین اصلاحاتی در «قانون کارناتاکا پلیس» ایجاد شود تا آنها را در برگیرد و هرگونه اقدام ریسک مالی ممنوع شود.بسیاری از موارد نقض این قانون مجازات حبس در زندان را پی دارد. البته قانونگذاران پیشنهاد کرده‌اند مجازات‌ها افزایش یابند.

 

روسیه؛ ممنوعیت محتوای سمی!

دولت روسیه در سالی که گذشت سعی کرد با وضع جریمه و قوانین جدید شبکه‌های اجتماعی و شرکت‌های فناوری را وادار به تبعیت از قانون این کشور کند.

* سال گذشته ولادیمیر پوتین قانون جدیدی برای شبکه‌های اجتماعی فعال در این کشور امضا کرد. به این ترتیب شرکت‌های فناوری ملزم به تأسیس دفاتری در روسیه هستند و گرنه با جریمه و ممنوعیت تبلیغاتی روبرو می‌شوند. این قانون شامل تمام شرکت‌های بزرگ اینترنتی می‌شود که روزانه حداقل ۵۰۰ هزار بازدیدکننده در این کشور دارند. ۲۰ شرکت از جمله کمپانی‌های تجارت الکترونیک و خرده فروشی شامل این قانون می‌شوند.

* همچنین رئیس جمهور روسیه به دولت خود دستور داد یک سیستم جدید را برای ممنوعیت محتوای سمی اینترنت در نظر بگیرند. سیستم جدید بخشی از فهرست دستوراتی است که برای محافظت از کودکان استفاده می‌شود.

*در پی حمله روسیه به اوکراین در اوایل مارس ۲۰۲۲ میلادی روسیه و اوکراین، جنگی سایبری میان روسیه و شرکت‌های فناوری به وجود آمد. بسیاری از شبکه‌های اجتماعی بزرگ در پی درخواست اوکراین از جمله فیس بوک و توئیتر محتوای رسانه‌های رسمی روسیه را مسدود کردند. در مقابل روسیه نیز این شبکه‌ها را مسدود کرد. پس از آن متا (شرکت مادر فیس بوک) قوانین مربوط به نفرت پراکنی خود را تغییر داد و به کاربران اوکراینی اجازه داد پست‌های مرگ بر مهاجمان روسی را منتشر کنند. در پی این اقدام روسیه نیز اینستاگرام را مسدود کرد.

از سوی دیگر با افزایش تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه روسیه، اپل فروش محصولاتش در روسیه را متوقف کرد. فروشگاه گوگل پلی نیز به دلیل تحریم‌های مالی اتحادیه دسترسی کاربران روسی برای خرید و اشتراک اپ ها و بازی‌ها را مسدود کرد.

 

اتحادیه اروپا؛ داده‌های حساس قانونمند می‌شوند

اتحادیه اروپا یکی از پیشروان قانونگذاری برای شرکت‌های بزرگ فناوری به حساب می‌آید. در همین راستا قانونگذاران این منطقه با تصویب لایحه‌ای سعی در کنترل استفاده از داده‌های کاربران توسط پلتفرم‌ها دارند.

*براساس اصلاحیه جدید پیش نویس قانون هوش مصنوعی اتحادیه اروپا، شرکت‌هایی که از کاربردهای ممنوع هوش مصنوعی استفاده کنند با جریمه ای تا سقف ۶ درصد گردش مالی جهانی روبرو می‌شوند.

* در سالی که گذشت پارلمان اتحادیه اروپا لایحه «سرویس های دیجیتال» را تصویب کرد. این قانون اجازه نمی‌دهد پلتفرم‌هایی مانند گوگل، آمازون و فیس بوک از داده‌های حساس مانند نژاد، جنسیت و مذهب افراد برای تبلیغات هدفمند سوءاستفاده کنند. طبق این قانون سرویس‌ها باید به کاربران این توانایی را بدهند تا به راحتی از ردیابی اطلاعاتشان صرفنظر و به پلتفرم‌ها فشار بیاورند تا محتوای غیرقانونی (مانند نفرت پراکنی یا کالاهای جعلی) را حذف کنند.

 

انگلیس؛ ایمنی آنلاین و مجازات زندان برای متخلفین

سال گذشته دولت انگلیس لایحه ایمنی آنلاین را با هدف محافظت از کاربران بارها بررسی و بخش‌هایی به آن اضافه کرد.

* درهمین راستا نادین دوریس وزیر دیجیتال، فرهنگ، رسانه و ورزش انگلیس اعلام کرد مشغول همکاری با مقامات است تا لایحه ایمنی آنلاین پیشنهادی را برای شرکت‌های فناوری سختگیرانه تر کند. یکی از برنامه‌ها در این زمینه تسریع در انجام اقدامات جنجالی است که مجازات زندان برای مدیران ارشد اجرایی شرکت‌ها در نظر می‌گیرد.

* از سوی دیگر کمیته‌ای از قانونگذاران تغییراتی بزرگ در لایحه ایمنی آنلاین دولت انگلیس پیشنهاد کرده که براساس آن شبکه‌های دیجیتال و اجتماعی باید برای حفاظت از کاربران در مقابل سواستفاده از کودکان، محتوای نژاد پرستانه و دیگر محتوای مخرب موجود در پلتفرم‌های آنلاین مسئولیت‌های بیشتری را قبول کنند. همچنین ارسال تصاویر مستهجن ناخواسته برای اشخاص دیگر باید جزو جرایم جنایی محسوب شود. شرکت‌های متخلف با جریمه ای تا ۱۸ میلیون پوند یا ۱۰ درصد درآمد سالانه روبرو خواهند شد.

* همچنین سال گذشته قانونی به نام «طرح سن مناسب» (The Age Appropriate Design) شامل ۱۵ استاندارد که برای حفظ حریم خصوصی کودکان در فضای اینترنت در انگلیس وضع شده بود وارد مرحله اجرایی شد. طبق این قانون وب سایت‌ها و اپلیکیشن‌ها باید منافع کاربران کودک را در نظر بگیرند یا با جریمه ای معادل ۴ درصد از درآمد جهانی خود روبرو خواهند شد.

* قانون جدیدی برای مقابله با ترول های ناشناس ارائه شده و کاربران شبکه‌های اجتماعی می‌توانند در پلتفرم‌هایی مانند توئیتر هرگونه ارتباط با حساب‌های کاربری احراز هویت نشده را قطع کنند. سرویس‌های اجتماعی محبوب مانند توئیتر، فیس بوک و اینستاگرام ملزم خواهند بود گزینه‌ای خاص برای دریافت یا عدم دریافت پیام، پاسخ به پیام و تماشای محتوای فرد از سوی کاربران ناشناس یا تأیید نشده را فراهم کنند.

 

استرالیا؛ مقابله با نفرت پراکنی

استرالیا نیز سعی دارد حریم خصوصی افراد زیر سن قانونی و ترول های شبکه‌های اجتماعی را با وضع قوانین و لوایحی کنترل کند.

* استرالیا لایحه «حریم خصوصی آنلاین» ( Online Privacy Bill)ارائه کرد تا شبکه‌های اجتماعی را وادار کند برای کاربران کمتر از ۱۶ سال رضایت والدین را دریافت کنند. در این پیش نویس جریمه ای تا ۱۰ میلیون دلار استرالیایی (۷.۵ میلیون دلار) برای پلتفرم‌های اینترنتی خاطی در نظر گرفته شد. این لایحه شبکه‌های اجتماعی که طیف مختلفی از برنامه‌ها از ردیت گرفته تا اپ های موبایل را در بر می‌گیرد.

* دولت استرالیا تصمیم دارد با اجرای اقداماتی شبکه‌های اجتماعی را وادار کند مسئولیت بیشتری برای محتوای افتراآمیز منتشر شده در پلتفرم هایشان برعهده گیرند.

* همچنین این کشور قصد دارد قوانین سختگیرانه بیشتری را علیه انحصارطلبی‌ها و رفتارهای ضد رقابتی شرکت‌های بزرگ فناوری و به خصوص شرکت‌های امریکایی به تصویب برساند.

* در کنار این موارد دولت استرالیا تصمیم دارد با ارائه قانونی شبکه‌های اجتماعی را ملزم به افشای اطلاعات کاربرانی کند که کامنت های افترا آمیز منتشر می‌کنند. در همین راستا استرالیا مشغول بررسی مرزهای مسئولیت پلتفرم‌هایی مانند توئیتر و فیس بوک درباره محتوای افترا آمیز در سایت‌هایشان است. این در حالی است که طبق اعلام دادگاه عالی استرالیا شبکه‌های اجتماعی مسئولیت کامنت های مردم در پلتفرم‌های آنلاین را خواهند داشت.

 

کره جنوبی؛ کوتاه کردن دست گوگل و اپل در پرداخت آنلاین

پارلمان کره جنوبی لایحه‌ای را تصویب کرد که به موجب آن سلطه گوگل و اپل بر پرداخت‌ها در فروشگاه‌های اپ شأن کنترل می‌شود. این نخستین بار است که کشوری در جهان چنین قانونی تصویب کرد. در حقیقت قانونگذاران کره جنوبی اصلاحاتی در قانون کسب وکار ارتباطات تصویب کردند که به موجب آن اپراتورهای بازار اپ اجازه ندارند با سواستفاده از موقعیت شأن، سیستم‌های پرداخت مشخصی را به کسب وکارهای تولید محتوای موبایل تحمیل کنند.

علاوه بر آن دولت کره جنوبی اپراتورهای بازار اپ را ملزم می‌کند از خسارت به کاربران اجتناب و از حقوق و منافع آنها محافظت کنند. همچنین دولت می‌تواند از اپراتورهای بازار اپ تحقیق کند و در خصوص پرداخت، لغو یا بازپرداخت مبالغ در این بازارها به عنوان میانجی عمل کند.

*کره جنوبی تصمیم دارد در صورتیکه اپراتورهای بزرگ فروشگاه‌های اپ مانند اپل و گوگل توسعه دهندگان اپ را مجبور به استفاده از سرویس‌های پرداختشان کنند، آنها را جریمه کند. کمیسیون ارتباطات کره جنوبی(KCC) اعلام کرد در این حالت، جریمه‌ای نقدی تا ۲ درصد درآمد شرکت در بازار اپ این کشور وضع می‌کند.

 

مالزی؛ قانون کپی رایت و جریمه زندان

مالزی اصلاحاتی به قانون کپی رایت خود اضافه کرد که در نتیجه آن افراد ارائه کننده سرویس‌ها و دستگاه‌هایی که محتوای مسروقه را پخش می‌کنند، با جریمه ۲۳۷۷ دلاری یا بیشتر و ۲۰ سال زندان روبرو می‌شوند. همچنین شرکت‌ها از همکاری در پخش محتوای سرقت شده یا حفظ آن نهی شده‌اند.

 

آلمان؛ اینفلوئنسرها و برچسب زنی محتوا

اینفلوئنسرهای آلمانی ملزم به برچسب زنی محتوای تبلیغاتی شدند. طبق رأی دادگاهی عالی در آلمان، اینفلوئنسرهای شبکه‌های اجتماعی که از شرکت‌ها برای تبلیغ محصولاتشان پول دریافت می‌کنند باید پست‌های حاوی چنین محتوایی را با برچسبی خاص مشخص کنند.اینفلوئنسرها هزاران فالوئر دارند و برای تبلیغ کالاها در اینستاگرام مبالغ هنگفتی از شرکت‌ها دریافت می‌کنند.

 

کشورهای G20؛ اصلاح مالیات برای شرکتهای فناوری

در سال گذشته وزرای اقتصاد گروه G۲۰ قانون اصلاح مالیات برای شرکت‌های چند ملیتی را تأیید کرد. هدف این قانون از بین بردن بهشت‌های مالیاتی و هموار کردن مسیر برای دریافت مالیات از شرکت‌ها تا ۲۰۲۳ میلادی است. براین اساس دریافت حداقل مالیات ۱۵ درصدی از شرکت‌های بزرگ تأیید شد.

 

رژیم صهیونیستی؛ سانسور محتوا

نمایندگان پارلمان رژیم صهیونیستی لایحه‌ای را تأیید کرده‌اند که به مقامات اجازه می‌دهد برخی پست‌های مربوط به پشتیبانی از فعالیت‌های غیرقانونی در شبکه‌های اجتماعی را حذف کند. در لایحه پیشنهادی اگر آژانس‌های مجری قانون متقاعد شوند که با انتشار محتوایی جرمی انجام شده، قاضی می‌تواند با صدور دستوری ناشر محتوا (مانند فیس بوک یا تیک تاک) را ملزم به حذف پست از وب سایتش کند.

 

پاکستان؛ امنیت سایبری

کابینه فدرال دولت پاکستان سال گذشته سیاست ملی امنیت سایبری ۲۰۲۱ را تصویب کرد. با کمک این سیاست یک چهارچوب ملی واکنش امنیت سایبری ایجاد می‌شود. همچنین دولت کمیته «سیاست حکمرانی سایبری» را برای اجرای این سیاست تشکیل داده است. طبق این سیاست هرگونه حمله سایبری به هر یک از سازمان‌های پاکستانی یک اقدام تهاجمی علیه دولت به حساب می‌آید.

 

تایلند؛ سختگیری مالیاتی برای شرکتهای فناوری

سال گذشته دولت تایلند جمع آوری مالیات بر ارزش افزوده (VAT) از شرکت‌های فناوری خارجی را آغاز کرد. شرکت‌هایی مانند گوگل،اپل، تیک تاک، فیس بوک و نتفلیکس شامل این مالیات می‌شوند.به گفته یک مقام ارشد دولتی پلتفرم‌های خارجی ارائه دهنده سرویس‌های الکترونیکی در تایلند باید برای پرداخت مالیات بر ارزش افزوده ثبت نام کنند.

 

برزیل؛ مقابله با حذف ترجیحی حساب‌های کاربری

رئیس جمهور برزیل دستوری برای تغییر قوانین اینترنت جهت مقابله با حذف ترجیحی حساب‌های کاربری، پروفایل‌ها و محتوا امضا کرد. هدف این حکم شفاف سازی درباره سیاست‌های شبکه‌های اجتماعی برای لغو یا تعلیق حساب‌های کاربری است و به افراد اجازه می‌دهد محتوای منع شده را گزارش دهند. دفتر ریاست جمهوری برزیل اعلام کرد این اقدام در جهت حمایت از آزادی بیان انجام شده است.