آی‌سی‌تی نیوز – مقامات ارشد ایمنی هوایی فرانسه می‌گویند عامل اختلالات سامانه موقعیت‌یابی جهانی (GPS) در ماه گذشته که پروازهای هوایی بر فراز فنلاند، دریای بالتیک و نزدیک منطقه کالینینگراد را تحت تاثیر قرار داد روسیه بوده است. به گفته بنوآ روتوریه، رئیس سازمان ناوبری ماهواره‌ای غیرنظامی فرانسه (DGAC)، این تداخل احتمالاً یک «اثر جانبی» […]

آی‌سی‌تی نیوز – مقامات ارشد ایمنی هوایی فرانسه می‌گویند عامل اختلالات سامانه موقعیت‌یابی جهانی (GPS) در ماه گذشته که پروازهای هوایی بر فراز فنلاند، دریای بالتیک و نزدیک منطقه کالینینگراد را تحت تاثیر قرار داد روسیه بوده است.

به گفته بنوآ روتوریه، رئیس سازمان ناوبری ماهواره‌ای غیرنظامی فرانسه (DGAC)، این تداخل احتمالاً یک «اثر جانبی» تجهیزات نظامی است که برای محافظت از نیروهای خودی در برابر موشک‌های هدایت شونده مجهز به جی‌پی‌اس استفاده می‌شود و می تواند منطقه وسیعی را پوشش دهد.

آقای روتوریه گفت: «در فرانسه یک پارازیت‌انداز قوی نظامی می‌تواند تنها با استفاده از یک کامیون جی‌پی‌اس را در یک چهارم آسمان فرانسه مختل کند.»

این مقام ارشد ایمنی هوایی فرانسه افزود هرچند به نظر نمی‌رسد اقدام روسیه تلاشی برای ممانعت از حمل و نقل هوایی غیرنظامی بوده باشد، با این حال گفت: «این چیز نگران‌کننده‌ای برای هوانوردی غیرنظامی است. مناطق بزرگی می‌توانند خارج از مناطق درگیری تحت تاثیر قرار گیرند.»

شرکت هواپیمایی ملی فنلاند « فین‌ایر» اولین بار در ۹ مارس، حدود دو هفته پس از حمله روسیه به اوکراین، گزارش کرده بود که در جی‌پی‌اس هواپیماهایش بر فراز دریای بالتیک در نزدیکی کالینینگراد اختلال مشاهده کرده است.

رویدادی که منجر به لغو پروازها در شرق فنلاند شد، زیرا هواپیماهای کوچکی که توسط یک شرکت هواپیمایی محلی اداره می‌شدند تقریباً یک هفته قادر به پرواز در مسیر بین هلسینکی، پایتخت، و شهر ساوونلینا نبودند. در پی این حادثه سازمان ایمنی هوایی فنلاند هشداری خطاب به خلبانان صادر کرد، اگرچه این هشدار در ۱۴ مارس به پایان رسید.

بعدتر وزارت امور خارجه فنلاند به یورونیوز گفت که پارازیت مشکوک روی سیستم جی‌پی‌اس «تأثیرات ملموسی بر پروازهای غیرنظامی داشته»، هرچند هیچ هواپیمایی هرگز در خطر نبوده است.

در این میان آژانس ایمنی هوانوردی اتحادیه اروپا (EASA) در پی وقوع جنگ در اوکراین در بیانیه‌ای در ۱۷ مارس هشدار داده بود: «در شرایط کنونی حمله روسیه به اوکراین، موضوع پارازیت سیستم‌های ماهواره‌ای ناوبری جهانی (GNSS) و یا جعل احتمالی در مناطق جغرافیایی اطراف منطقه درگیری و سایر مناطق تشدید شده است.»

منبع: یورونیوز