غول‌های فناوری ملزم به توسعه شبکه مخابراتی اروپا می‌شوند
غول‌های فناوری ملزم به توسعه شبکه مخابراتی اروپا می‌شوند
کمیسیونر اتحادیه اروپا در امور بازار داخلی اعلام کرد در اوایل سال آینده میلادی درباره آنکه آیا شرکت های فناوری بزرگ باید بخشی از هزینه های شبکه مخابراتی اروپا را تقبل کنند، رایزنی می شود.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، اپراتورهای مخابراتی اتحادیه اروپا از مدت ها قبل مشغول لابی هستند تا شرکت های فناوری آمریکایی مانند گوگل، فیس بوک و نتفلیکس را وادار به کمک مالی و تقبل بخشی از هزینه هایشان کنند. آنها مدعی هستند شرکت های فناوری بخش اعظم ترافیک اینترنت را استفاده می کنند.

تیری برتون کمیسیونر اتحادیه اروپا در امور بازار داخلی در این باره به خبرنگاران گفت: ما همچنین باید سازگاری این مقررات با شرکت های گوگل، اپل، فیس بوک، آمازون را بررسی کنیم که به عنوان مثال از پهنای باند ارائه شده توسط اپراتورهای مخابراتی استفاده می کنند.

به گفته این مقام ارشد اتحادیه اروپا این موضوع یا سهم عادلانه شرکت های فناوری آمریکایی در سرمایه گذاری موسسات مخابراتی اتحادیه اروپا و زیر بنای اینترنت این منطقه بخشی از یک رایزنی وسیع است که حوزه متاورس را نیز شامل می شود.

ENTO بزرگترین لابی اپراتورهای مخابراتی اتحادیه اروپا در گزارشی در ماه می ۲۰۲۲ اعلام کرد بیش از نصف ترافیک شبکه جهانی به ۶ شرکت گوگل، فیس بوک، نتفلیکس، اپل، آمازون و مایکروسافت تعلق دارد.

این شرکت های آمریکایی مدعی هستند ارائه هرگونه کمک مالی «بی طرفی نت» یا اصولی را به خطر می اندازد که طبق آن تهیه کنندگان سرویس های اینترنت باید برای دسترسی به تمام محتوا و اپلیکیشن ها بدون توجه به منبع شان رعایت کنند.

از سوی دیگر تهیه کنندگان سرویس های اینترنت نیز مدعی هستند شرکت های گفته شده با ارائه خدمات رقابتی مانند سرویس های صوتی و تلویزیون و بهره برداری از شبکه آنها منافع متضادی دارند.

برتون اعلام کرد رایزنی درباره این موضوع در سه ماهه نخست ۲۰۲۳ میلادی انجام می شود و ۶ ماه طول می کشد. پس از آن اتحادیه اروپا توصیه های خود را اعلام می کند.