طرح صیانت جدید به سبک اتحادیه اروپا
طرح صیانت جدید به سبک اتحادیه اروپا

آی‌سی‌تی نیوز – سران اتحادیه اروپا قصد دارند یکی از قدرتمندترین قوانین موجود در جهان را برای کنترل قدرت غول های تکنولوژی تصویب کنند.   *** کنترل قدرت غول های تکنولوژی سران اتحادیه اروپا در اقدامی قابل توجه در نظر دارند یکی از قدرتمندترین قوانین موجود در جهان را برای کنترل قدرت غول های تکنولوژی را […]

آی‌سی‌تی نیوز – سران اتحادیه اروپا قصد دارند یکی از قدرتمندترین قوانین موجود در جهان را برای کنترل قدرت غول های تکنولوژی تصویب کنند.

 

*** کنترل قدرت غول های تکنولوژی
سران اتحادیه اروپا در اقدامی قابل توجه در نظر دارند یکی از قدرتمندترین قوانین موجود در جهان را برای کنترل قدرت غول های تکنولوژی را ارائه کردند که میتونه اثار بزرگی بر نحوه کار این غول ها داشته باشد.

این قوانین جدید Digital Markets Act یا DMA نام دارن که به طور خاص غول های تکنولوژی نظیر اپل، گوگل، متا، مایکروسافت و امازون را هدف گرفتن و هدف اونها جلوگیری از رفتارهای انحصارطلبانه این شرکتها و رقابتی کردن بازار به خصوص برای شرکتهای کوچک هست.

این قوانین در واقع راه حل مجموعه ای از مشکلاتی هست که اتحادیه اروپا طی یک دهه گذشته در جدال های قضایی با رفتارهای غیررقابتی غولهای تکنولوژی با اونها دسته و پنجه نرم کرده و این اتحادیه حالا میخواد آنها را به صورت سیستماتیک حل کنه.

 

*** قوانین کنترل قدرت غول های تکنولوژی
گستره این قوانین بخش های مختلفی را در برمیگیره و به اونها قدرت قابل ملاحظه ای میده که مهمترین آنها شامل موارد زیر هستن:

– یکی از مهم ترین موارد این قوانین جدید امکان تعامل پیامرسان ها با هم هست و پیامرسان های بزرگ باید به بقیه پیامرسان ها امکان تعامل با خودشون را فراهم کنند.

به طور خیلی ساده طبق این قوانین تلگرام یا سینگال میتونه از واتساپ بخواد که قابلیتی فراهم کنه تا کاربران تلگرام یا سیگنال بدون نیاز به نصب واتساپ بتونن با کاربران واتساپ پیام رد و بدل کنند!

چنین امکانی از گیر افتادن کاربران در یک پیامرسان بزرگ جلوگیری میکنه و کاربران بدون اینکه نگران این باشن که فامیلها و دوستانشون پیامرسان جدید را دارن یا خیر، میتونن پیامرسان مدنظرشون را استفاده کنند و بتونن به کاربران بقیه پیامرسان ها هم پیام رد و بدل کنند.

– مورد مهم بعدی محدود کردن قدرت اپ استورها یا فروشگاه های دانلود اپ به خصوص در سیستم عامل های موبایل هست که به طور خاص اپل و گوگل را هدف گرفتن. تاثیر این قوانین را اونها شامل دو جنبه هست:

۱- این قوانین ظاهرا این امکان را به قانون گذاران اتحادیه اروپا میدن که اپل رو مجبور کنند که سیستم عاملش رو بازتر کنه و به کاربران این حق انتخاب را بده که بتونن اپ هاشون به انتخاب خودشون رو از مکانی به غیر از اپ استور اپل دانلود کنند.

۲- علاوه بر این گوگل و اپل دیگه نمیتونن سیستم پرداخت درون برنامه ای خودشون را به سازندگان اپها اجبار کنند و باید به اونها اجازه بدن که از سیستم های پرداخت غیر از این شرکتها برای اپهاشون استفاده کنند.

– همچنین طبق این قوانین کاربران باید این حق را داشته باشن تا بتونن هر اپی که روی گوشیشون نصب شده رو پاک کنند.

– این غول ها نباید سرویسهای خودشون در دید کاربران را بالاتر از سرویسهای دیگر شرکتها قرار بدن. مثلا گوگل نتونه سرویس خرید انلاین خودش رو در نتایج سرچ بالاتر از بقیه شرکتها قرار بده.

این قوانین فقط شامل غول های تکنولوژی میشن که به اونها Gatekeeper گفته میشه. از نظر اتحادیه اروپا هر شرکتی که حداقل ارزش بازارش ۷۵ میلیارد یورو، درامد سالانه اون در اروپا ۷٫۵ میلیارد یورو، تعداد کاربران اون حداقل ۴۵ میلیون کاربر یا ۱۰ هزار مشتری در اروپا باشه، یک Gatekeeper تلقی میشه و ملزم به اجرای این قوانین هست.

اما بدون جریمه های سنگین، شرکتها ابایی از زیرپا گذاشتن قوانین ندارن، بنابراین اتحادیه اروپا جریمه های هنگفتی برای سرپیچی از این قوانین در نظر گرفته. این غول ها اگر یک بار این قوانین را زیر پا بزارن و این سرپیچی اثبات بشه، میتونن تا ۱۰ درصد درامد سالانه جهانیشون جریمه شوند.

اگر باز هم قوانین را نقض کنند این جریمه به ۲۰ درصد درامد سالانه اشون افزایش پیدا میکند.

اگر باز هم تکرار کنند، اتحادیه اروپا میتونه تغییرات رفتاری یا ساختاری را برای اونها اجبار کنه. مثلا اون شرکت نتونه شرکت دیگه ای رو بخره یا در بدترین حالت شرکتهای که خریداری کرده رو ازشون جدا کنه!

این قوانین هنوز تصویب نشدن ولی بخش مهمی از پروسه تبدیل شدن اونها به قانون طی شده و حالا فقط باید توسط شورای اتحادیه اروپا و پارلمان اتحادیه اروپا تایید بشن و بعد از تایید، کشورهای عضو اتحادیه اروپا ۶ ماه وقت دارن تا آنها را در هر کشور پیاده سازی کنند. احتمالا تمام این پروسه ها تا ماه اکتبر سال جاری به اتمام برسن و این قوانین بعد از اون به قانون لازم الاجرا تبدیل شوند.

برخی موارد این قوانین به دلیل پیچیدگی ها به شرکتها وقت بیشتری برای پیاده سازی میدهند.

مثلا پیام رسان ها برای پیاده کردن قابلیت چت گروهی یا تماس تصویری با بقیه پیامرسان ها احتمالا تا ۴ سال مهلت داشته باشن.

منبع:سروش