سناتور آمریکایی: فیس‌بوک و توییتر باید مجوز فعالیت بگیرند
سناتور آمریکایی: فیس‌بوک و توییتر باید مجوز فعالیت بگیرند
سناتور ارشد جمهوری‌خواه می‌گوید عملکرد شرکت‌های شبکه‌های اجتماعی از جمله فیس‌بوک و توئیتر باید قانونمند شده و حتی لازم است برای فعالیت‌های خود مجوز بگیرند.

به گزارش فارس، در ادامه تلاش‌های قانونگذاران و سیاستمداران آمریکایی برای پاسخگو کردن شبکه‌های اجتماعی درباره نحوه عملکرد آنها، یک سناتور ارشد جمهوری‌خواه از تصمیم خود برای الزامی کردن اخذ مجوز برای این پلتفرم‌ها خبر داد.

«لیندزی گراهام» عضو ارشد کمیته بودجه‌بندی مجلس سنای آمریکا بامداد چهارشنبه گفت عملکرد شرکت‌های مالک و طراح شبکه‌های اجتماعی از جمله فیسبوک و توئیتر باید قانونمند و طبق مقررات شده و حتی لازم است برای فعالیت‌های خود مجوز بگیرند.

به نوشته خبرگزاری «رویترز»، گراهام توضیح داد که به همراه «الیزابت وارن» سناتور دموکرات و «جاش هاولی» سناتور جمهوری‌خواه، در حال کار بر روی طرحی است تا مسئله تنظیم مقررات شبکه‌های اجتماعی و اخذ مجوز توسط آنها را عملی کند.

گراهام طی جلسه استماع درباره نقص‌های امنیتی توئیتر در مجلس سنا، این انتقاد را وارد کرد که به شرکت‌های شبکه‌های اجتماعی اجازه داده شده که با محدودیت‌های بسیار اندکی درخصوص اینکه چه کارهایی را می‌توانند و چه کارهایی را نمی‌توانند انجام دهند، در سطح بین‌المللی قدرتمند شوند.

طبق این گزارش، او همچنین درباره اینکه کمیسیون فدرال تجارت ابزارهای کمی برای تنظیم مقررات و پاسخگو کردن شبکه‌های اجتماعی در اختیار دارد، ابراز نگرانی کرد.

به نوشته رویترز، این سناتور ارشد جمهوری‌خواه در این نشست گفت: «پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی، مجوز ندارند و کسی نمی‌تواند از آنها شکایت کند. در صورتی که اگر شما خودرویی داشته باشید، برای راندن آن به مجوز (گواهینامه) نیاز دارید، یا اگر مشاور املاک هستید باز هم به مجوز (پروانه کسب) نیاز دارید».

در این گزارش آمده است: «طرح گراهام ممکن است شامل مقرراتی باشد که محدودیت‌هایی بر حذف اظهارات و بیانیه‌ها توسط این کمپانی‌ها اعمال می‌کند و همزمان آنها را ملزم می‌سازد تا نسبت به استفاده مجرمانه از شبکه‌های خود و مداخلات خارجی سخت‌گیرتر شوند».

وی همچنین افزود: «اگر کسی (شبکه اجتماعی) محتوای تولیدی شما را حذف کرد، باید بتوانید از آن شکایت کنید و فرایند دادرسی داشته باشید».

رویترز همچنین نوشت که گراهام و دو سناتور دیگر به سوالات درباره طرح مذکور برای قانون‌مند کردن فعالیت‌های شبکه‌های اجتماعی و اخذ مجوز پاسخ ندادند.

طبق این گزارش، در نشست بامداد چهارشنبه کمیته قضائی مجلس سنای آمریکا، «پیتر زاتکو» هکر مشهوری که قبلا به‌عنوان رئیس امنیتی شرکت توئیتر فعالیت می‌کرد، احضار شده بود تا درباره نقایص امنیتی این شبکه اجتماعی توضیحاتی بدهد.