دومین شکایت آمریکا علیه گوگل
دومین شکایت آمریکا علیه گوگل
آی سی تی نیوز - به گفته منابع آگاه، وزارت دادگستری آمریکا تصمیم دارد در خصوص سلطه گوگل بر بازار تبلیغات دیجیتال از این شرکت شکایت کند.

به گزارش مهر به نقل از رویترز، این دومین شکایت آنتی تراست دولت فدرال آمریکا علیه گوگل به دلیل نقض قوانین آنتی تراست در فرایند خرید شرکت یا کنترل سلطه آن بر بازار است. پیش از این نیز، وزارت دادگستری آمریکا در سال ۲۰۲۰ میلادی شکایتی علیه گوگل ثبت کرده که به دلیل انحصار در حوزه جستجوی اینترنتی است و قرار است دادگاه آن در سپتامبر سال جاری میلادی برگزار شود.

به نوشته خبرگزاری بلومبرگ، پیش بینی می شود این شکایت کسب و کار تبلیغات گوگل را هدف بگیرد که البته ۸۰ درصد درآمد شرکت نیز از همین بخش تامین می شود. گوگل علاوه بر موتور جستجوی مشهور و رایگان خود، از طریق کسب وکارهای تبلیغاتی بهم پیوسته خود که آگهی دهندگان را با روزنامه ها، وب سایت ها و دیگر شرکت ها مرتبط می کند به درآمد دست می یابد.

آگهی دهندگان و وب سایت های انتشار اخبار گله دارند که اپل درباره شیوه استفاده از درآمدهای تبلیغاتی به خصوص سهم ناشران و همچنین شرکت از آن شفاف نبوده است.

این شرکت فناوری در ۲۰۰۸ میلادی «دابل کلیک» و در ۲۰۰۹ میلادی «اد ماب» را خرید تا سلطه خود در بازار تبلیغات آنلاین را بیش از پیش گسترش دهد.

گوگل قبلا اعلام کرده بود اکوسیستم تبلیغات فناوری آن با رقبایی مانند فیس بوک، کام کست،AT&T و دیگران رقابت می کند.

هرچند در حوزه تبلیغات آنلاین گوگل بسیار وسیع تر از شرکت های دیگر فعالیت می کند اما سهم آن از درآمد تبلیغات دیجیتال بازار آمریکا در حال کاهش است و از ۲۶.۷ درصد در ۲۰۱۶ به ۲۸.۸ درصد در سال گذشته میلادی رسیده است.