جریمه ژاپنی‌ها برای توهین در فضای مجازی
جریمه ژاپنی‌ها برای توهین در فضای مجازی
ژاپن لایحه‌ی جدیدی را به‌منظور افزایش مجازات توهین به افراد در فضای اینترنت، به‌تصویب رساند که جریمه‌ی نقدی محکومین را تا ۲۲۰۰ دلار یا یک سال زندان افزایش می‌دهد.

به گزارش مرکز روابط عمومی مرکز ملی فضای مجازی، اگر تابه‌حال مطلبی در یک انجمن آنلاین، رسانه‌های اجتماعی یا تقریباً هرجای اینترنت منتشر کرده‌اید، احتمال زیادی وجود دارد که شخصی به‌ شما توهین کرده باشد. اکنون تصور کنید آن فرد به‌خاطر رفتارش تا یک سال زندانی شود. اوایل هفته‌ی جاری پارلمان ژاپن برای تحقق این هدف، لایحه‌ای جدید تصویب کرد.

ژاپن می‌تواند افرادی را که به‌ توهین به دیگران محکوم شده‌اند، به حداکثر ۳۰ روز زندان یا جریمه‌ای کم‌تر از ۱۰ هزار ین (حدود ۷۵ دلار) مجازات کند. اصلاح قانون جزایی این کشور که از تابستان سال جاری اجرایی خواهد شد، مدت زندان را به یک سال و جریمه‌ی نقدی را به ۳۰۰ هزار ین (حدود ۲۲۰۰ دلار) افزایش می‌دهد. علاوه‌براین مدت زمان تعقیب کیفری از یک سال، به سه‌سال افزایش خواهد یافت.

به گزارش CNN، سخن‌گوی وزارت دادگستری ژاپن، قانون جزایی این کشور درمورد توهین را به‌معنای تحقیر علنی موقعیت اجتماعی افراد، بدون اشاره به حقایق خاص درمورد آن‌ها یا اقدام خاصی تعریف کرده است. این مورد با افترا که طبق قانون مشمول مجازات است، تفاوت دارد.

وکلا هشدار می‌دهند که این تعریف هنوز توضیح نمی‌دهد که چه عبارت‌هایی توهین تلقی می‌شوند و طبق قانون کدام عبارت‌ها مشمول مجازات خواهند بود. علاوه‌براین نگرانی‌هایی درمورد تأثیر این قانون بر آزادی بیان وجود دارد؛ به‌عنوان مثال آیا ممکن است فردی به‌دلیل احمق خطاب کردن یک سیاست‌مدار در ژاپن، زندانی شود؟ بدین‌ترتیب این قانون پس از اضافه شدن ماده‌ای به‌تصویب رسیده است تا هر سه سال یک‌بار مورد بررسی مجدد قرار گرفته و تأثیر آن بر آزادی بیان مشخص شود.این قانون پس از آن وضع شد که هانا کیمورا، ستاره‌ی ۲۲ ساله‌ی ژاپنی در سال ۲۰۲۰ براثر خودکشی جان خود را از دست داد. این کشی‌گیر حرفه‌ای مورد سواستفاده‌ی آنلاین قرار گرفته بود و مرگ او باعث شد درخواست‌هایی برای مجازات‌های شدیدتر برای آزار و اذیت اینترنتی مطرح شود.

سال گذشته، دو مرد به‌دلیل انتشار توهین‌های آنلاین درمورد کیمورا قبل از مرگ او، هرکدام ۹۰۰۰ ین (حدود ۶۷ دلار) جریمه شدند. مادر کیمورا، در آن زمان گفت که مجازات این افراد بسیار کم بوده است و اکثر مردم ژاپن نیز با این حرف او موافق هستند.