توافق جدید گوگل برای چگونگی اطلاع رسانی به کاربران
توافق جدید گوگل برای چگونگی اطلاع رسانی به کاربران
آی سی تی نیوز - گوگل باید ۹.۵ میلیون دلار برای تسویه شکایت دادستانی کل واشنگتن دی سی پرداخت کند.

به گزارش مهر به نقل از انگجت، دادستان کل این ایالت غول فناوری را در اوایل سال ۲۰۲۲ میلادی به فریب کاربران و نقض حریم خصوصی متهم کرده است.

در نتیجه این تسویه گوگل توافق کرده روش های فعالیت خود به خصوص درباره چگونگی اطلاع رسانی به کاربران درباره جمع آوری، ذخیره و استفاده از داده های موقعیت مکانی را تغییر دهد.

در شکایت کارل راسین (دادستان کل واشنگتن دی سی) در ژانویه ۲۰۲۲ آمده است: گوگل کاربران را فریب می دهد تا تصور کنند جمع آوری و نگهداری داده های موقعیت مکانی شان و همچنین شیوه استفاده از اطلاعات در کنترل آنها است. اما در واقعیت کاربرانی که از محصولات گوگل استفاده می کنند، قادر نیستند این شرکت را از جمع آوری، ذخیره و دستیابی به سود از داده های مکانی شان متوقف کنند.

دفتر راسین گوگل را متهم کرد از الگوهای تاریکی برای این منظور استفاده کرده که در حقیقت گزینه های طراحی با هدف فریب کاربران هستند تا افراد وادار به انجام کارهایی شوند که به سودشان نیست. به خصوص دفتر دادستانی ایالت واشنگتن ادعا می کند گوگل به طور مرتب کاربران را تشویق می کرد تا در برخی اپ ها قابلیت مکان یابی را روشن کنند و به آنها اطلاع می داد در صورت روشن نبودن قابلیت ردیابی مکانی، برخی ویژگی ها به درستی فعال نمی شوند. حال آنکه راسین و تیمش متوجه شدند داده های مکانی حتی برای اپ های مذکور مورد نیاز نبوده است.

آنها اعلام کردند گوگل طوری عمل کرده بود که کاربران به هیچ وجه نمی توانستند گزینه عدم ردیابی مکانی شان را انتخاب نکنند.

غرامت ۹.۵ میلیون دلاری، مبلغ اندکی برای گوگل به حساب می آید. در سه ماهه گذشته آلفابت (شرکت مادر گوگل) در کمتر از ۲۰ دقیقه به چنین درآمدی دست یافته است. اما تغییراتی که در تسویه ذکر شده، تاثیر عمیق تری بر درآمد گوگل خواهد داشت.

کاربرانی که هم اکنون قابلیت نشان دادن موقعیت مکانی در تنظیمات خود را روشن کرده اند، نوتیفیکیشن هایی دریافت می کنند که نشان می دهد آنها چطور باید هر یک از تنظیمات را خاموش، داده های مربوطه را حذف و مدت زمانی که گوگل اطلاعات را نگه می دارد، محدود کنند.

به کاربرانی که یک حساب کاربری جدید گوگل باز می کنند، توضیح داده می شود که داده های مربوط به موقعیت مکانی به طور پیش فرض جمع آوری می شوند و گزینه ای برای عدم جمع آوری برای آنها ارسال می شود.

گوگل باید یک صفحه وب ایجاد کند که داده هایی درباره روش های عملکرد موقعیت مکانی و سیاست های مذکور در آن وجود داشته باشد. این صفحه وب شامل روش هایی برای کاربران است تا به تنظیمات موقعیت مکانی آنها و جزئیاتی درباره آنکه هریک از بخش های تنظیمات روی جمع آوری، نگهداری و استفاده از داده ها تاثیر می گذارد، دسترسی یابند.

علاوه بر آن گوگل اجازه ندارد موقعیت مکانی دقیق کاربران را بدون رضایت واضح آنها با آگهی دهندگان طرف ثالث به اشتراک بگذارد. این شرکت باید داده های موقعیت مکانی که مربوط به دستگاه یا آدرسIP در وب هستند و همچنین فعالیت اپ را ظرف ۳۰ روز حذف کند.