آی‌سی‌تی نیوز – به گفته شرکت مشاوره مدیریت ردسیر (RedSeer)، اقتصاد دیجیتال خاورمیانه، شمال آفریقا و پاکستان امسال از ۱۰۰ میلیارد دلار فراتر خواهد رفت و درصورت حمایت از سرمایه‌گذاری کافی، پتانسیل آن را دارد که تا سال ۲۰۳۰ به ۷۰۰ میلیارد دلار برسد. به گزارش ایسنا به نقل از بیزنیس نیوز، اقتصاد دیجیتال در […]

آی‌سی‌تی نیوز – به گفته شرکت مشاوره مدیریت ردسیر (RedSeer)، اقتصاد دیجیتال خاورمیانه، شمال آفریقا و پاکستان امسال از ۱۰۰ میلیارد دلار فراتر خواهد رفت و درصورت حمایت از سرمایه‌گذاری کافی، پتانسیل آن را دارد که تا سال ۲۰۳۰ به ۷۰۰ میلیارد دلار برسد.

به گزارش ایسنا به نقل از بیزنیس نیوز، اقتصاد دیجیتال در سال ۲۰۲۱ رشد قوی داشته و می‌تواند سالانه ۴۲ درصد رشد کند و امسال به ۱۰۴ میلیارد دلار برسد زیرا همه‌گیری کووید-۱۹ سرعت پذیرش دیجیتال را تسریع کرده است. به گفته شرکت ردسیر، مستقر در هند، این رشد تا حد زیادی به اقتصاد دیجیتال بستگی دارد که حدود ۲۰ میلیارد دلار بودجه در دو تا سه سال آینده تضمین کند.

اقتصاد دیجیتال به دلیل همه‌گیری در مسیر رشد و برروی سکوی پرش برای رشد قوی‌تر قرار گرفته است. اعتماد سرمایه‌گذاران به این فضا در حال افزایش است و ما انتظار داریم در کوتاه‌مدت تا میان‌مدت، سرمایه‌گذاری‌های سرمایه‌گذاری مخاطره‌آمیز و خصوصی بیشتری آغاز شود.

اقتصاد دیجیتال این منطقه فرصت قابل‌توجهی برای پیشبرد رشد اقتصادی و اجتماعی ارائه می‌دهد زیرا کاربران بیشتری برای تراکنش‌ها و فعالیت‌های خود به تلفن‌های هوشمند و خدمات دیجیتال متکی هستند.

طبق آمار استاتیستا (Statista) انتظار می‌رود تعداد کاربران اینترنت تلفن همراه تا سال ۲۰۲۵ به حدود ۳۵۷ میلیون نفر افزایش یابد که در مقایسه با ۲۶۴ میلیون نفر در سال ۲۰۱۹ با ضریب نفوذ اینترنت تلفن همراه حدود ۵۳ درصد به تعداد همین جمعیت افزایش می‌یابد.

در همین حال، طبق گزارش شرکت تحقیقاتی دیتاریپورتال، پاکستان تا ژانویه حدود ۸۲.۹ میلیون کاربر اینترنت داشته که در سال گذشته ۳۶ درصد رشد کرده و ضریب نفوذ اینترنت ۳۶.۵ درصد بوده است.

ردسیر اعلام کرده با وجود اینکه کشورهای منطقه منا دارای نفوذ دیجیتال قوی و قدرت مخارج قابل‌توجهی هستند، این منطقه همچنان از نظر بلوغ اقتصاد دیجیتال و سرمایه‌گذاری از بخش‌هایی از جنوب شرق آسیا و هند عقب است.

اقتصاد دیجیتال هند مقادیر بالایی از بودجه را به ثبت رسانده است، با جریان ورودی تجمعی حدود ۱۰۰ میلیارد دلار طی پنج سال گذشته که ۴۲ میلیارد دلار آن تنها در سال ۲۰۲۱ جمع‌آوری شده است.

در آسیای جنوب شرقی، سرمایه‌گذاری در اقتصاد اینترنتی در سال ۲۰۲۱ رکورد زد (شلوغ‌ترین سال برای معاملات در تاریخ اخیر علیرغم همه‌گیری کووید-۱۹) و انتظار می‌رود تا سال ۲۰۲۵ به ۳۶۳ میلیارد دلار افزایش یابد.

اعتماد سرمایه‌گذاران به این فضا در حال افزایش است و ما انتظار داریم که در کوتاه‌مدت تا میان‌مدت، سرمایه‌گذاری‌های مخاطره‌آمیز و سهام خصوصی بیشتری آغاز شود.

منطقه منا بودجه محدودی دریافت کرده و بخش بزرگی از وجوه توسط شرکت‌ها و سهام خصوصی هدایت شده و سرمایه‌گذاری خطرپذیر کم بوده است.

مشاور مدیریت این شرکت گفت: سرمایه‌گذارانی که منا را دنبال می‌کنند می‌توانند از بازدهی بسیار بالاتری طی پنج تا ۱۰ سال آینده بهره ببرند.

این شرکت بیان کرد: «علاوه بر این، آموخته‌های حاصل از اقتصادهای دیجیتالی پیشرفته‌تر را می‌توان برای جهش مراحل تکامل در صورت امکان استفاده کرد و منطقه را در موقعیتی جذاب قرار داد».

آخرین مطالعه تا حد زیادی با پیش‌بینی ردسیر در جولای گذشته مطابقت دارد، اگرچه محدود به منطقه منا بود پیش‌بینی می‌شد اقتصاد دیجیتال تا سال ۲۰۲۳ به ۱۰۰ میلیارد دلار برسد.

منطقه منا شامل کشورهای شورای همکاری خلیج فارس، لبنان، اردن، عراق، مصر، مراکش و پاکستان است.

اقتصاد دیجیتال شامل بخش‌های با رشد بالا مانند خرده‌فروشی الکترونیکی، فناوری غذا، تحرک، سفر آنلاین، فناوری آموزشی، فناوری سلامت و فین‌تک و غیره است.