آی‌سی‌تی نیوز – روسیه پس از مقابله با برخی شبکه‌های اجتماعی آمریکایی به علت دروغ پراکنی بر ضد دولت این کشور و انتشار اخبار جعلی در مورد جنگ اوکراین برای مقابله با حملات اینترنتی و قطعی احتمالی آماده می‌شود. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از وایس، هم اکنون دسترسی به توئیتر و فیس‌بوک در […]

آی‌سی‌تی نیوز – روسیه پس از مقابله با برخی شبکه‌های اجتماعی آمریکایی به علت دروغ پراکنی بر ضد دولت این کشور و انتشار اخبار جعلی در مورد جنگ اوکراین برای مقابله با حملات اینترنتی و قطعی احتمالی آماده می‌شود.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از وایس، هم اکنون دسترسی به توئیتر و فیس‌بوک در روسیه محدود شده و استفاده از نتفلیکس برای مشاهده فیلم و سریال نیز ناممکن شده است. همچنین آپلود فیلم بر روی تیک تاک نیز دیگر امکان ندارد.

اما اسناد جدید منتشر شده توسط کرملین در این هفته نشان می‌دهد دولت روسیه در حال آماده شدن برای بدتر شدن اوضاع است. این اسناد نشان می‌دهد دولت روسیه به دنبال ریشه کن کردن اتکا به هر گونه خدمات اینترنتی غربی است تا جلوی آسیب‌های سایبری گسترده را بگیرد، امری که تبعات اقتصادی و اجتماعی و سیاسی خاصی خواهد داشت.

روز دوشنبه گزارش‌هایی در رسانه‌های اجتماعی منتشر شد مبنی بر اینکه بر اساس دو سند منتشر شده توسط وزارت توسعه دیجیتال روسیه، قرار است تا جمعه ۱۱ مارس، کرملین دسترسی به اینترنت جهانی را متوقف کند. در نهایت مشخص شد که این گزارش‌ها دروغ بوده و مبتنی بر تفسیر نادرست اسناد واقعی بوده‌اند.

این اسناد مجموعه اقداماتی را بیان می‌کند که وب‌سایت‌های دولتی و پورتال‌های آنلاین باید تا پایان این هفته به منظور «هماهنگی اقدامات خود برای حفاظت از خدمات مخابراتی در اینترنت» اجرا کنند.

 

عدم استفاده سایت‌های دولتی از خدمات میزبانی خارجی

بنابراین کرملین اقداماتی را انجام داده تا وب‌سایت‌های دولتی آن بتوانند در صورت حملات سایبری بیشتر کشورهای غربی به کار خود ادامه دهند. برای دستیابی به این هدف، کرملین از وب‌سایت‌ها می‌خواهد که از خدمات میزبانی خارجی استفاده نکرده و از خدمات شرکت‌های روس استفاده کنند و هر نوع فایل جاوا اسکریپت ایجاد شده توسط شرکت‌های خارجی (مانند کدهای رهگیری نوشته شده توسط گوگل یا فیس‌بوک) را حذف کنند.

کرملین عملاً به دنبال حذف هرگونه اتکا به فناوری‌های غربی است که ممکن است بدون هشدار به روسیه ناگهان حذف شده و دیگر ارائه نشوند. امری که نتیجه آن از کار افتادن وب سایت‌های دولتی روسیه خواهد بود.

 

تشدید حملات سایبری به روسیه

آن دری چرننکو، معاون وزارت توسعه دیجیتال روسیه در این مورد به خبرگزاری روسی اینترفکس گفت: حملات سایبری مستمر به سایت‌های روسی از خارج از این کشور در روزهای اخیر تشدید شده و ما برای سناریوهای مختلف آماده می‌شویم. ولی هیچ برنامه‌ای برای قطع اینترنت از داخل وجود ندارد.

اولگ شکیروف، کارشناس امنیت بین‌المللی مستقر در مسکو، معتقد است: روسیه فهرستی از اقدامات منطقی برای تضمین محافظت از وب‌سایت‌های دولتی در برابر انواع حملات تهیه کرده است. موضوع این اسناد جمع آوری داده‌ها در مورد وضعیت زیرساخت وب سایت‌های دولتی و اطمینان از محافظت و در دسترس بودن آنها است.

بر طبق این اسناد وب‌سایت‌های روسی باید از سرورهای سیستم نام دامنه (DNS) واقع در روسیه استفاده کنند. DNS جهانی به عنوان دفترچه تلفن اینترنت عمل می‌کند و به کاربران این امکان را می‌دهد که URL هایی مانند “mehrnews.com” را به آدرس‌های IP که رایانه‌ها برای برقراری ارتباط استفاده می‌کنند، تبدیل کنند تا دسترسی به یک وب سایت برای عموم ممکن شود.’

 

انتقال زیرساختهای روسیه به سرورهای داخل

اسناد وزارت توسعه دیجیتال روسیه به وضوح نشان می‌دهد کرملین مایل است زیرساخت‌های خود را در اسرع وقت به سرورهای داخل روسیه منتقل کند، و در حالی که این اقدامات مطمئناً از وب سایت‌های روسی در برابر حملات سایبری محافظت می‌کند، به دولت روسیه کمک خواهد کرد تا در صورت لزوم به سرعت برای قطع ارتباط با اینترنت تصمیم بگیرد. نکته جالب این است که اوکراین هم به دنبال چنین رویدادی است.

هفته گذشته اوکراین نامه‌ای خطاب به آیکان (یک سازمان غیرانتفاعی مستقر در ایالات متحده که توزیع نام‌های دامنه اینترنتی را مدیریت می‌کند)، نوشت و خواستار تعلیق روسیه از سیستم ثبت دامنه اینترنت شد. آیکان در نهایت این درخواست را رد کرد، زیرا بسیاری از فعالان فضای مجازی به این موضوع اشاره کردند که قطع دسترسی روسیه به اینترنت جهانی چه ایده وحشتناکی خواهد بود، زیرا این امر به شهروندان عادی بیشتر از دولت روسیه آسیب می‌رساند.

 

تلاش برای قطع ارتباط روسیه با اینترنت جهانی

اما چند روز بعد، تلاش برای قطع ارتباط روسیه با بقیه اینترنت دوباره آغاز شد، شرکت کاگنت کامیونیکیشنز که مالک زیرساخت‌هایی است که داده‌های دیجیتال را در سراسر قاره‌ها هدایت و مدیریت می‌کند، به تازگی اعلام کرده که تمام قراردادهای خود را با مشتریان روسی فسخ می‌کند. از جمله این مشتریان می‌توان به غول مخابراتی تحت حمایت دولت روسیه به نام Rostelecom و موتور جستجوی روسی مشهور یاندکس اشاره کرد.

این تصمیم باعث قطع دسترسی اینترنتی کامل مشتریان روسی نمی‌شود، اما باعث کند شدن ترافیک اینترنت در روسیه از یک سو و ازدحام و شلوغی شدید از طریق اتصالاتی می‌شود که سایر شرکت‌های اصلی خدمات دهنده اینترنت به این کشور ارائه می‌دهند. در نهایت اگر سایر شرکت‌های اصلی خدمات دهنده اینترنت تصمیم مشابهی بگیرند، تأثیر فلج‌کننده آن بر توانایی روس‌ها برای دسترسی به اینترنت غیرقابل انکار است.

با توجه به این رویدادها، محتوای اعلامیه وزارت توسعه دیجیتال روسیه در روز دوشنبه قابل درک بوده و می‌توان آن را گامی مقدماتی برای مقابله با شرایط قطع خدمات اینترنتی شرکت‌ها و کشورهای غربی و به خصوص آمریکایی تلقی کرد.

آلپ توکر، مدیر گروه حامی خدمات دیجیتال نت بلاکس که قطعی اینترنت را در سراسر جهان ردیابی می‌کند، گفت: «مراحل ذکر شده در اسناد روسی نقاط عطف واقع‌بینانه‌ای هستند که پیش بینی آنها موجب می‌شود در صورت قطع ارتباط با اینترنت جهانی، خدمات پایه اینترنتی در روسیه در دسترس باقی بمانند.