آی‌سی‌تی نیوز – بانک مرکزی روسیه از آزمایش روبل دیجیتال در ۳ بانک این کشور خبر داد. به گزارش سایبربان؛ اواسط اکتبر ۲۰۲۰ بانک مرکزی فدراسیون روسیه ضمن معرفی روبل دیجیتال آن را نوعی کد دیجیتال منحصربه‌فرد خواند که در کیف الکترونیک ویژه ذخیره خواهد شد و انتقال روبل دیجیتال از یک کاربربه‌کاربر دیگر از […]

آی‌سی‌تی نیوز – بانک مرکزی روسیه از آزمایش روبل دیجیتال در ۳ بانک این کشور خبر داد.
به گزارش سایبربان؛ اواسط اکتبر ۲۰۲۰ بانک مرکزی فدراسیون روسیه ضمن معرفی روبل دیجیتال آن را نوعی کد دیجیتال منحصربه‌فرد خواند که در کیف الکترونیک ویژه ذخیره خواهد شد و انتقال روبل دیجیتال از یک کاربربه‌کاربر دیگر از طریق انتقال کد دیجیتال از کیف الکترونیک به کیف دیگر انجام می‌شود.

قرار بود روس‌ها در ماه دسامبر ۲۰۲۱ نمونه اولیه پلتفرم روبل دیجیتال را ارائه و در سه‌ماهه اول سال ۲۰۲۲ – اولین آزمایشات نمونه اولیه پلتفرم را آغاز نمایند. آن‌ها بر این تصور هستند که استفاده از ارز ملی الکترونیک امنیت تراکنش‌های پولی را در این کشور به میزان قابل‌توجهی افزایش خواهد داد.

مقامات بانک مرکزی و وزارت دارایی روسیه در نظر دارند تا سال ۲۰۳۰ از روبل دیجیتال به همراه وجوه نقد و غیر نقد به‌طور فعال استفاده کنند. به باور آن‌ها، ابزار جدید پرداخت، دسترسی به خدمات مالی را افزایش داده و هزینه این خدمات را برای شهروندان و کسب‌وکار کاهش خواهد داد.

قرار است تست به چندین مرحله تقسیم‌شده و عملیات مختلی را در برگیرد. سپس بر اساس نتایج تجزیه‌وتحلیل، یک نقشه راه برای به‌کارگیری ارز دیجیتال در روسیه و همچنین اصلاحات قانونی تدوین گردد.

بر اساس تازه‌ترین گزارش‌های بانک مرکزی روسیه، سه بانک این کشور آزمایش پلتفرم روبل دیجیتال را آغاز کرده‌اند که دو تای آن‌ها چرخه کامل عملیات‌های انتقال ارز الکترونیک را با موفقیت به پایان رسانده‌اند: مشتریان نه‌تنها از طریق یک اپلیکیشن موبایل کیف پول‌های دیجیتال در پلتفرم روبل دیجیتال افتتاح کردند، بلکه روبل‌های غیر نقد حساب‌های خود را با روبل‌های دیجیتال مبادله کردند و سپس عملیات انتقال روبل دیجیتال را بین خود انجام دادند.

بانک مرکزی نگفته کدام بانک‌ها اقدام به آزمایش پلتفرم کرده‌اند، اما پیش‌ازاین گزارش داده بود که گروه آزمایشی شامل ۱۲ موسسه مالی ازجمله اسبربانک (Sberbank)، تینکوف بانک (Tinkoff Bank)، گازپروم بانک (Gazprombank) و آلفا بانک (Alfa-Bank) است.

مرحله دوم آزمایش، عملیات پرداخت کالاها و خدمات و همچنین پرداخت خدمات دولتی را در برمی‌گیرد. در آینده، بانک مرکزی قصد دارد بدون استفاده از اینترنت، پرداخت‌ها را به روبل دیجیتال انجام دهد. نسخه نهایی نقشه راه استفاده از روبل دیجیتال نیز بر اساس نتایج آزمایش‌ها ارائه خواهد شد.