عرضه گاز فلر به فعالین صنعت ماینینگ
عرضه گاز فلر به فعالین صنعت ماینینگ
مجری تأمین برق رمز ارزها در شرکت توانیر تنوع‌بخشی از منابع انرژی به‌منظور توسعه صنعت ماینینگ و بهره‌گیری از عوامل بازدارنده برای ماینینگ غیرمجاز از عوامل توسعه در این بخش برشمرد.

به گزارش آی‌سی‌تی‌نیوز، محمد خدادادی مجری تأمین برق رمز ارزها در شرکت توانیر در نشست مشترک “فناوری‌های بلاک چین و انرژی و کاربردهای متقابل” که باهمکاری انجمن بلاک چین و رمز ارز ایران و انجمن ساتکا برگزار شد چالش‌های موجود در تأمین برق مراکز استخراج رمز ارزها در سه محور دانست و گفت: بحث اول در این بخش شفافیت است ازاین‌رو باهمکاری وزارت صمت در سامانه جامع تجارت این امکان فراهم‌شده که هر ماینری که از مجاری قانونی وارد کشور می‌شود در فارم های مجاز مورداستفاده قرار گیرد باید از برق صادراتی استفاده کند.

وی افزود: ولی به دلیل تعرفه‌های یارانه‌ای در صنعت برق پدیده آربیتاژ رخ می‌داد و عملاً از تعرفه‌های یارانه‌ای برق صنعتی و کشاورزی در این بخش استفاده می‌شد که دردسرهای بزرگی را به وجود می‌آورد.

خدادادی یادآور شد: بر اساس تحقیقات این مشکل در کشورهای دیگر وجود ندارد و استخراج رمز ارز حتی در منازل با منع قانونی مواجه نیست ولی به دلیل قیمت حامل‌های انرژی و بحث‌های مالیاتی که دولت در این بخش در نظر گرفته؛ رغبتی به انجام این کار به‌صورت قانونی وجود ندارد.

وی با اشاره به ضعف قوانین و مقررات که تنوعی به‌منظور تأمین حامل‌های انرژی صنعت مایننیگ وجود نداشت درصورتی‌که می‌توان از منابع انرژی مختلف مثل برق، گاز و انرژی‌های تجدید پذیر هم‌زمان در این بخش بهره برد؛ البته گاز فلر در این حوزه موردنیاز است که در مصوبه جدید به‌صراحت اعلام‌شده که به فعالین صنعت ماینینگ گاز فلر بدون تبعیض عرضه شود.

خدادادی همچنین متذکر شد که در بحث رمز ارزها با یک پکیج مواجه هستیم و زمانی که صنعت ماینینگ قانونی می‌شود و در خصوص مابقی این زنجیره تصمیمی اتخاذ نمی‌شود؛ تکلیف رمز ارز استخراج‌شده در این بخش مشخص نیست و فعالین این حوزه بدون تکلیف هستند.

وی افزایش جریمه‌ها و عوامل بازدارنده برای ماینینگ غیرمجاز را یکی دیگر از ضعف‌ها در این حوزه دانست و خاطرنشان کرد: درگذشته قوانین موجود در این بخش بازدارندگی کافی نداشت که درروند جدید این مهم اصلاح‌شده است.

مجری تأمین برق رمز ارزها در شرکت توانیر در خصوص ارتباط بین فارم ها و منابع انرژی تجدید پذیر گفت: باوجود عدم قطعیت‌ها در خصوص صنعت ماینینگ مشخص نیست که یک فارم خورشیدی که می‌خواهد برق خود را به این بخش بفروشد با عدم قطعیت در خصوص داشتن یک مشتری دائم یا موقتی مواجه است و چون قیمت برق در کشور یارانه‌ای است؛ امکان پیدا کردن مشتری جدید برای این بخش بسیار سخت است.

خدادادی مهم‌ترین مسئله در خصوص رویکردهای توسعه در این حوزه را “بحث آزادسازی قیمت حامل‌های انرژی دانست و عنوان کرد: مادامی‌که اقتصاد انرژی کشور به سمت اصلاح نرود؛ رشد انرژی‌های تجدید پذیر در کشور توجیه اقتصادی ندارد و انرژی‌های تجدید پذیر زمانی رشد می‌کند که در قالب قراردادهای خرید تضمینی قرار بگیرد که بار مالی این امر هم‌روی دوش وزارت نیرو و دولت خواهد افتاد.

خدادادی یارانه‌های شدید بر روی حامل‌های انرژی در کشور را مانع جدی تمام رویکردهای توسعه در این بخش برشمرد و گفت: صنعت برق کشور به علت نظام تنظیم گذاری قیمتی تکلیفی یک صنعت زیاده است و باید این روند اصلاح شود.

ضرورت توسعه انرژی‌های پاک در کشور

یوسف داوودی، نماینده مجلس و عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس نیز در این نشست با اشاره به تشکیل فراکسیون انرژی‌های نو و تجدید پذیر در مجلس گفت: این فراکسیون به‌منظور توسعه صنعت انرژی‌های تجدید پذیر در کشور ایجادشده است بنده ریاست آن را بر عهده‌دارم.

وی با اشاره به اهمیت استفاده از انرژی‌های تجدید پذیر و پاک در کشور خاطرنشان کرد: کمبود منابع انرژی در کشور، افزایش قیمت حامل‌های انرژی در دنیا و همچنین وجود ۲۶۰ آلاینده خطرناک در حجم مورداستفاده روزانه گاز در کشور ضرورت تولید و توسعه انرژی‌های تجدید پذیر در کشور را دوچندان کرده و باید زمینه‌های توسعه آن را در کشور فراهم کرد.

رئیس فراکسیون انرژی نو مجلس یادآور شد: در همین راستا در قانون برنامه ششم توسعه قوانینی به تصویب رسیده که منجر به تولید و توسعه  انرژی‌های پاک در کشور شود و خلاهای قانون‌گذاری در این بخش را رفع کند .

همچنین این فراکسیون از تمامی فعالان این بخش دعوت می‌کند تا باهم اندیشی زمینه توسعه این بخش را در کشور فراهم کنند.