<span style='color:#787878;font-size:12px;'>۱۵۰۰ ایرانی از صرافی‌های رمزارز آمریکا استفاده کردند</span><br/>عبور از تحریم از داخل آمریکا
<span style='color:#787878;font-size:12px;'>۱۵۰۰ ایرانی از صرافی‌های رمزارز آمریکا استفاده کردند</span><br/>عبور از تحریم از داخل آمریکا
نشریه نیویورک تایمز آمریکا با انتشار گزارشی مدعی شد: کراکن (Kraken)، یکی از بزرگ‌ترین صرافی‌های ارزهای دیجیتال جهان در آمریکا، 1522 کاربر ساکن در ایران، 149 کاربر در سوریه و 83 کاربر در کوبا دارد‌. این شرکت، همچنین دارای بیش از 2‌.5 میلیون کاربر ساکن در ایالات متحده و بیش از 500 هزار کاربر در بریتانیاست‌.

به نقل از هفته نامه عصرارتباط – نشریه نیویورک تایمز آمریکا با انتشار گزارشی مدعی شد: کراکن (Kraken)، یکی از بزرگ‌ترین صرافی‌های ارزهای دیجیتال جهان در آمریکا، ۱۵۲۲ کاربر ساکن در ایران، ۱۴۹ کاربر در سوریه و ۸۳ کاربر در کوبا دارد‌. این شرکت، همچنین دارای بیش از ۲‌.۵ میلیون کاربر ساکن در ایالات متحده و بیش از ۵۰۰ هزار کاربر در بریتانیاست‌.
کراکن یک صرافی رمزارز در ایالات متحده است که مظنون به نقض تحریم‌هاست‌. به گفته افراد مطلع، وزارت خزانه‌داری آمریکا، در حال بررسی این موضوع است که آیا این صرافی رمزارز به کاربران در ایران، اجازه خرید و فروش توکن‌های دیجیتال را می‌دهد یا خیر‌.
جسی پاول، مدیر اجرایی کراکن، در سانفرانسیسکو از سال ۲۰۱۴ است‌. وزارت خزانه‌داری از سال ۲۰۱۹ درباره این شرکت، تحقیق کرده است‌.

 

اوفک در تعقیب کراکن

در حال حاضر کراکن، برای پاسخگویی زیرنظر تحقیقات فدرال قرار دارد‌.
به گفته پنج نفر از وابستگان یا اشخاص مطلع، این شرکت، مظنون به نقض تحریم‌های ایالات متحده از طریق اجازه به کاربران در ایران و کشورهای تحت‌تحریم دیگر برای خرید و فروش توکن‌های دیجیتال است‌.
این افراد که از ترس اقدامات تلافی‌جویانه این شرکت، از معرفی خود خودداری کرده‌اند، گفته‌اند دفتر کنترل دارایی‌های خارجی یا اوفک (OFAC) زیرنظر وزارت خزانه‌داری آمریکا، از سال ۲۰۱۹ در مورد کراکن تحقیق کرده و انتظار می‌رود جریمه‌ای علیه این شرکت اعمال کند‌. بر این اساس، کراکن، به عنوان بزرگ‌ترین شرکت رمزنگاری ایالات متحده، با اقدام اجرایی از سوی اوفک روبه‌رو خواهد شد‌.
تحریم‌هایی که ایالات متحده در سال ۱۹۷۹ علیه ایران اعمال کرد، صادرات کالا یا خدمات را به افراد یا نهادها در این کشور ممنوع می‌کند‌. با رشد بازار ارزهای دیجیتال، دولت فدرال به‌طور فزاینده‌ای شرکت‌های رمزنگار را که به سادگی پیشرفت می‌کنند، سرکوب کرده است‌.
در همین راستا تتر (Theter)، یک شرکت استیبل کوین، توسط کمیسیون معاملات آتی کالا (CFTC)به دلیل تحریف ذخایر خود در سال گذشته جریمه شد‌.
همچنین وزارت دادگستری در این ماه، اتهامات مربوط به معاملات خودی را علیه یکی از کارمندان سابق کوین‌بیس (Coinbase)، بزرگ‌ترین صرافی ارز دیجیتال ایالات متحده مطرح کرد‌.
بررسی دقیق این صنعت در ماه‌های اخیر افزایش یافته است، زیرا بازار کریپتو دچار بحران شد و چندین شرکت مانند Voyager Digital و Celsius Network سقوط کردند‌.
در این میان، کراکن، یک شرکت خصوصی به ارزش ۱۱ میلیارد دلار است که به کاربران امکان خرید، فروش یا نگهداری ارزهای دیجیتال مختلف را می‌دهد‌.
این شرکت، قبلا با اقدامات نظارتی مواجه شده بود‌. سال گذشته کمیسیون معاملات آتی کالا در ایالات متحده، جریمه ۱‌.۲۵ میلیون دلاری علیه این شرکت، به خاطر داشتن یک سرویسِ معاملاتیِ ممنوع، تعیین کرد‌.
جسی پاول، مدیر اجرایی کراکن، بر اساس مذاکراتی درباره مزایای کارکنان در سال ۲۰۱۹، پیشنهاد کرد طبق بررسی نیویورک‌تایمز اگر مزایای شرکت بیش از مجازات‌های احتمالی باشد، می‌توان قانون را در طیف وسیعی زیرپا گذاشت‌. این شرکت درخصوص موضوعاتی از جمله نژاد و جنسیت که توسط پاول ایجاد شده بود، درگیری داخلی داشته است‌.
مارکو سانتوری، مدیر ارشد حقوقی کراکن اعلام کرد این شرکت درباره مباحث خاص با رگولاتورها، اظهارنظر خاصی نمی‌کند‌.
به گفته وی، «کراکن از نزدیک بر رعایت قوانین تحریم، نظارت می‌کند و به‌ عنوان یک موضوع کلی، حتی مسایل بالقوه را به رگولاتورها گزارش می‌دهد‌.»
سخنگوی وزارت خزانه‌داری نیز اعلام کرد این آژانس، تحقیقات احتمالی یا در حال انجام را تایید یا درباره آن اظهارنظر نمی‌کند و متعهد به اجرای تحریم‌هایی است که از امنیت ملی ایالات متحده محافظت می‌کند‌.

blank

 

جسی پاول، مدیر اجرایی کراکن

 

رمزارزها علیه تحریم‌ها

تحریم‌ها برخی از قدرتمندترین ابزارهای ایالات متحده برای تاثیرگذاری بر رفتار کشورهایی است که آنها را متحد خود نمی‌داند اما ارزهای رمزپایه، تهدیدی برای تحریم‌ها به شمار می‌روند، زیرا سکه‌های دیجیتال از طریق سیستم بانکداری سنتی جریان نمی‌یابند و کنترل وجوه را برای دولت، سخت‌تر می‌کنند‌.
در ماه اکتبر، وزارت خزانه‌داری هشدار داد ارزهای دیجیتال «به طور بالقوه اثربخشی تحریم‌های آمریکا را کاهش می‌دهند‌.» این وزارتخانه، راهنمای ۳۰ صفحه‌ای منتشر و به شرکت‌های ارزهای دیجیتال توصیه کرد از ابزارهای مکان‌یابی برای حذف مشتریان در مناطق تحریم‌شده استفاده کنند‌.
هیلی لنون، یک وکیل در Anderson Kill که درباره مسایل نظارتی مربوط به رمزارز رسیدگی می‌کند، می‌گوید: «این واقعیت که رمزارزها می‌توانند بدون بانک یا واسطه حرکت کنند، به این معناست که صرافی‌ها، مسوول انواع خاصی از انطباق با مقررات مالی هستند‌.»
موضوع صرافی کراکن و تحریم‌ها، طی یک شکایت در نوامبر ۲۰۱۹، توسط یکی از کارمندان سابق بخش مالی، ناتان پیتر رونیون، مطرح شد که این شرکت را به کسب درآمد از حساب‌ کشورهای تحریم‌شده متهم کرد‌.
او اعلام کرد طبق پرونده‌های حقوقی، موضوع را در اوایل سال ۲۰۱۹، به مدیر ارشد مالی کراکن اطلاع داده است‌. البته این پرونده، سال گذشته حل‌وفصل شد‌.
در همان سال، دفتر کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری (اوفک)، اعلام کرد تحقیقات درباره کراکن با تمرکز بر حساب‌های این شرکت در ایران، آغاز شده است‌.

 

تجارت شرکت‌های آمریکایی با تحریم‌شده‌ها

به گفته مردم، مشتریان کراکن، همچنین در سوریه و کوبا، دو کشور دیگر تحت تحریم آمریکا، حساب باز کرده‌اند‌. در سال ۲۰۲۰، اوفک، شرکت BitGoیک سرویس کیف پول دیجیتال که دفتر آن در پالو آلتو در کالیفرنیا قرار دارد را بیش از ۹۸ هزار دلار به دلیل ۱۸۳ نقض آشکار تحریم جریمه کرد‌.
همچنین سال گذشته، BitPay، یک پردازنده پرداخت ارز دیجیتال مستقر در آتلانتا توسط اوفک، به دلیل ۲۱۰۲ تخلف آشکار، بیش از ۵۰۰ هزار دلار جریمه شد‌.
کوین‌بیس همچنین در یک پرونده مالی در سال ۲۰۲۱ فاش کرد اطلاع‌رسانی‌هایی به اوفک درخصوص معاملاتی که ممکن است تحریم‌ها را نقض کرده باشند، ارایه کرده، اگرچه هیچ اقدام اجرایی، انجام نشده است‌.

 

نیویورک، دشمن تجارت!

آقای پاول، کراکن را در سال ۲۰۱۱ تاسیس کرد و یکی از طرفداران اولیه بیت‌کوین بود؛ یک ارز دیجیتال که عاری از نفوذ یا مقررات دولتی به بازار عرضه می‌شد‌.
در سال ۲۰۱۸، دفتر دادستان کل نیویورک از کراکن و ۱۲ صرافی دیگر خواست تا به پرسش‌نامه‌ای درباره فعالیت‌های خود پاسخ دهند‌.
صرافی کراکن از پاسخ دادن خودداری کرد و آقای پاول در توییتر، نیویورک را «دشمن تجارت» نامید‌.
در سال ۲۰۱۹، پاول با توجه به پیام‌هایی در روزنامه تایمز، در پیام‌رسان اسلک (Slack)درباره مرخصی والدین در کراکن وارد بحث شد و اظهار کرد که مرخصی والدین، بار سنگینی برای شرکت است، زیرا کودک «ممکن است همچون شغل دوم، سرگرمی مزاحم یا اعتیاد مضر باشد‌.» به گفته پاول، این موضوع «چیزی خارج از شغل است و تاثیر منفی بر آن دارد‌.»
پاول اعلام کرد که طبق «فرمول همه‌چیز» مهم است ببینیم آیا «ارزش ریسک عدم پیروی از الزامات قانونی را دارد یا خیر؟»
به اعتقاد وی، عدم پیروی از قانون، به طور پیش‌فرض «بی‌مورد» است اما همیشه باید به عنوان یک گزینه لحاظ شود‌. پاول همچنین به ایمیل حاوی درخواست نظرات پاسخ نداد‌.

 

کاربرانی که تحریم‌ها را دور زدند

در سال جاری، پاول از بلندترین صداها در صنعت کریپتو یا رمزارز بود‌.
او پس از حمله روسیه به اوکراین، در برابر تماس‌ها برای بستن حساب‌ها در روسیه مقاومت کرد‌.
هرچند آمریکا، تحریم‌هایی را علیه برخی افراد و مشاغل در روسیه اعمال کرده اما شرکت‌های رمزارز را ملزم نکرده که ارتباط با این کشور را کاملا قطع کنند‌.
پاول اطلاعات ‌گسترده‌ای در کانال پیام‌رسان Slack درباره شرکت ارسال کرد تا نشان دهد مشتریانش متعلق به چه کشورهایی هستند‌. به نظر می‌رسد از ماه گذشته، کراکن، همچنان در حال سرویس‌دهی حساب‌ها در کشورهای تحریم‌شده مانند ایران است‌. پاول می‌گوید این داده‌ها، از اطلاعات محل اقامت فهرست‌شده در «حساب‌های تاییدشده» به دست آمده است‌.
طبق آمار روزنامه تایمز، کراکن، ۱۵۲۲ کاربر ساکن در ایران، ۱۴۹ کاربر ساکن در سوریه و ۸۳ کاربر ساکن در کوبا دارد‌. این شرکت، همچنین دارای بیش از ۲‌.۵ میلیون کاربر ساکن در آمریکا و بیش از ۵۰۰ هزار کاربر ساکن در بریتانیاست‌.