تاخیر در سامانه بانک مرکزی و بلاتکلیفی مشتریان یک بانک
تاخیر در سامانه بانک مرکزی و بلاتکلیفی مشتریان یک بانک
بانک مرکزی افتتاح حساب و پرداخت تسهیلات را منوط به نداشتن بدهی سررسید گذشته به بانک‌ها کرده است اما فرایند ثبت اطلاعات مشتریان یک بانک ادغام شده در سامانه بانک مرکزی تأخیر زیادی دارد و این مساله مشکلاتی را برای مشتریان به‌وجود آورده است.

به گزارش فارس، بانک مرکزی با هدف جلوگیری از رشد اقساط سررسید گذشته در نظام بانکی و ایجاد انضباط در فرایند‌ وصول اقساط بانکی، اعطای تسهیلات و افتتاح حساب در هر بانک را منوط به نداشتن اقساط سررسید گذشته (بیش از ۲ قسط) کرده است.

برای حسن اجرای این الزام در نظام بانکی، هرگونه افتتاح حساب هم منوط به اخذ کد یکتا شده است. به‌عبارت دیگر بانک نمی‌تواند بدون اخذ کد یکتا و اخذ مجوز از سامانه بانک مرکزی برای افراد حساب باز کند. این سیاست و اقدام نظارتی، رویکردی درست در جهت نظارت سیستمی است.

در صورت پرداخت اقساط معوق به فاصله کوتاهی در سیستم اطلاعات منعکس شده و فرد می‌تواند مبادرت به افتتاح حساب کند. اما مشکل از آنجا شروع می‌شود که اطلاعات حساب‌های بانک مهر اقتصاد از سال گذشته به مجموعه حساب‌های بانک سپه اضافه شد و اطلاعات حساب‌های بانک مهر اقتصاد با تاخیر بسیار زیاد در سامانه بانک مرکزی به ثبت می‌رسد.

در همین راستا‌ یکی از مشتریانی که در این‌باره با مشکلات زیادی مواجه شده‌ است به خبرنگار فارس می‌گوید: در محل کار همه کارمندان را ملزم به افتتاح حساب جدید در یکی از بانک‌ها کرده‌اند و اینجانب برای افتتاح حساب به شعبه بانک مراجعه کردم اما کارمند بانک‌گفت که به چند بانک بدهی دارید و در ابتدا باید این بدهی را پرداخت کنید تا امکان افتتاح حساب فراهم شود.

این مشتری بانک افزود: اقساط وام‌ها که یکی از آنها بانک مهر اقتصاد سابق بود را پرداخت و بعد از سه روز مجددا به بانک مراجعه کردم، همه بدهی‌ وام‌ها به غیر از بانک مهر اقتصاد از سامانه پاک شده بود.

این مخاطب ادامه داد: پس از گذشت یک هفته از پرداخت اقساط مجددا موضوع افتتاح حساب را پیگیری کردم اما کماکان در سامانه بانک مرکزی بدهی به بانک مهر اقتصاد را نشان می‌داد. موضوع را از بانک سپه پیگیری کردم‌، مسئول مربوطه در بانک سپه در این‌باره گفت: این مشکل فقط مختص شما نیست. یک میلیون مشتری این مساله را دارند، منتظر بمانید اطلاعات حساب تا پایان هفته به بانک مرکزی ارسال و در سامانه ثبت می‌شود.

وی تصریح کرد: اما با وجود گذشت ۳ روز از هفته جدید و حدود ۱۵ روز از پرداخت اقساط این بانک، هنوز اطلاعات جدید وضعیت اقساط در بانک مهر اقتصاد به سامانه بانک مرکزی وارد نشده است و به همین دلیل تاکنون موفق به دریافت حقوق ماهیانه خود نشده‌ام و با مشکلات فراوان مالی مواجه هستم.

به گزارش فارس، یکی دیگر از مخاطبان فارس در این‌باره به خبرنگار ما می‌گوید: برای دریافت وام به یکی از بانک‌ها مراجعه کردم و همه کارها انجام شد، اما در مرحله نهایی به من اعلام کردند شما اقساط معوق در بانک مهر اقتصاد دارید و به همین دلیل نمی‌توانید تسهیلات دریافت کنید، برای حل مشکل مبلغ را تامین و به حساب واریز کردم.

این مخاطب فارس افزود: باوجود بازپرداخت اقساط که اقساط پایانی وام هم بود، اطلاعات از سامانه پاک نمی‌شد و بعد از پیگیری‌های متعدد از مشهد به تهران آمدم و موضوع را از یکی از شعبات اصلی بانک ادغام شده مهر اقتصاد پیگیری کردم. در نهایت پس از مراجعه به بانک‌ و پیگیری مستقیم از مسئول مربوطه در بانک سپه، پس از گذشت چندین روز بدهی از سامانه بانک مرکزی پاک شد.

به گزارش فارس، به نظر می‌رسد در صورتی باید از ممنوعیت‌ها و محدودیت‌های نظارتی برای دارندگان معوقات بانکی استفاده کرد که اطلاعات به‌صورت برخط در سامانه بانک مرکزی به‌روزرسانی شود. مشتریان بانک مهر اقتصاد حتی در صورت پرداخت اقساط ۱۵ الی ۲۰ روز برای اصلاح اطلاعات باید منتظر بمانند و در این مدت از خدمات بانکی محروم می‌شوند و این پدیده قطعا مردم را با مشکلات بسیار زیادی مواجه می‌کند.