گوشی‌های موبایل بدون کابل شارژ می‌شود
گوشی‌های موبایل بدون کابل شارژ می‌شود
محققان موفق به دستیابی به یک فناوری جدید برای انتقال برق از طریق لیزر شدند که این فناوری می‌تواند در آینده امکان شارژ کردن وسایلی مانند گوشی‌های تلفن همراه را بدون استفاده از کابل و اتصال به برق فراهم کند.

به گزارش ایرنا، تارنمای ساینس الرت در گزارشی نوشت: به لطف یک فناوری جدید در آینده می‌توانیم گوشی‌های تلفن همراه و تبلت‌ها را به صورت بی‌سیم و از طریق هوا شارژ کنیم.

براساس این گزارش محققان از نور لیزر مادون قرمز برای انتقال نور برق ۴۰۰ میلی‌واتی (mW) از فاصله تا حد ۳۰ متر استفاده کرده‌اند. این برق به اندازه‌ای است که برای شارژ کردن حسگرهای کوچک کفایت می‌کند هر چند در آینده می‌تواند بیشتر توسعه یابد و برای شارژ کردن دستگاه‌های بزرگ تر مانند گوشی‌های تلفن همراه هم مورد استفاده قرار گیرد.

این دستاورد ایمن است و لیزر زمانی که مورد استفاده نیست در حالت نیروی پایین (low power mode) قرار می‌گیرد.

اصطلاح فنی مورد استفاده برای این فناوری «شارژ کردن لیزری توزیعی ( distributed laser charging) است و نوع خاصی که در این مورد توسعه یافته است نسبت به تجربه‌های قبلی در زمینه فناوری‌های انتقال لیزری برق ، ایمن‌تر است و از فاصله دورتری هم قابلیت عمل کردن دارد.

جینیونگ ها مهندس برق از دانشگاه «سیجونگ» کره جنوبی گفت: در رویکردهای قبلی این الزام وجود داشت که دستگاه گیرنده در یک قاب مخصوص یا کاملا ثابت قرار گیرد اما شارژ لیزری توزیعی امکان تنظیم خود به خودی را فراهم می‌کند و کافی است که دستگاه‌های فرستنده و گیرنده در معرض دید یکدیگر باشند.

گوشی تلفن همراه در آینده بدون کابل شارژ می‌شود

وی افزود: در تنظیمات آزمایشی یک فرستنده تقویت کننده (آمپلی‌فایر) که در آن از یک فلز مخصوص به نام «اربیوم» (erbium) استفاده شده است، در فاصله ۳۰ متری از دستگاه گیرنده قرار گرفت. دستگاه گیرنده با یک سلول فتوولتائیک مجهز شده است تا بتواند سیگنال نور را به نیروی الکتریکی تبدیل کند.

براساس گزارش تارنمای ساینس الرت در آینده زمانی که وارد فرودگاه می شوید و در حال استفاده از تلفن همراه خود هستید بدون هرگونه کابل و اتصالی می‌توانید آن را شارژ کنید اما پیش از این که این دستاورد محقق شود، پژوهشگران باید سطح انرژی قابل انتقال با این سامانه را بالا ببرند.