پوشاک در تسخیر بلاگرهای قاچاق
پوشاک در تسخیر بلاگرهای قاچاق
عضو هیئت مدیره اتحادیه تولید و صادرات پوشاک و نساجی و پوشاک ایران گفت: قاچاقچیان در فضای مجازی صفحه دارند، تبلیغ می‌کنند و حتی انتقال کالای قاچاق کانتینری را در صفحات خود به نمایش می‌گذارند و کم کم بلاگرهای قاچاق ایجاد می‌شوند.

مجید افتخاری در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: مرز وقاحت در بخش قاچاق پوشاک از حد خود گذشته و برنامه‌ای هم برای مقابله با آن وجود ندارد. قاچاقچیان در فضای مجازی صفحه دارند و تبلیغ می‌کنند و قیمت و کالا ارائه می‌دهند. حتی انتقال کالای قاچاق کانتینری را در صفحات خود به نمایش می‌گذارند و کم کم بلاگرهای قاچاق ایجاد می‌شوند.

وی با بیان اینکه اطلاعات قاچاقچی از جمله شماره تماس در این صفحات در دسترس است، تصریح کرد: در حال حاضر قاچاقچی به طور محرز خودش را معرفی و فعالیت می‌کند و مشخص نیست در این شرایط سیستم امنیتی دقیقاً چه کار می‌کند. برداشت من این است دولت برنامه‌ای برای صنعت پوشاک ندارد.

افتخاری با بیان این که قاچاق به بالاترین حد یک دهه اخیر در سطح عرضه رسیده است، گفت: در حال حاضر بیش از ۵۰ درصد ظرفیت تولید پوشاک در کشور خالی است. تنوع قاچاق پوشاک هم پیچیده شده و روش‌های مختلف از جمله فروش آنلاین، کالای استوک، تاناکورا، بنگلادشی، کانتینری، مسافری و امثال آن را شامل می‌شود.

عضو هیئت مدیره اتحادیه تولید و صادرات پوشاک و نساجی و پوشاک ایران با بیان اینکه در این شرایط تولیدکنندگان هر روز با محدودیت‌های جدید مواجه می‌شوند، تصریح کرد: همچنین نگرانی از حجم نوین قاچاق از حوزه اوراسیا به کشور وجود دارد. قبلاً هم پیش‌بینی شده بود که بنگلادش سهم اساسی از بازار ایران خواهد گرفت. سفیر این کشور در نمایشگاه‌های مختلف در حال رایزنی برای ایجاد راه تجاری بین بنگلادش و ایران بود، اما آن زمان کسی توجه نکرد و الان هم دیگر نمی‌توان جلوی آن را گرفت. در مورد اوراسیا هم اگر توافقنامه مشترکی در حوزه پوشاک نوشته شود و تعرفه واردات پوشاک از اوراسیا آزاد شود، مشابه تعرفه ترجیحی سال ۱۳۹۱، مسیر واردات قاچاق خواهد شد. در این صورت مرگ صنعت پوشاک فرا می‌رسد، چرا که دیگه هیچ کنترلی نخواهد بود.

وی با بیان اینکه کشتی صنعت پوشاک سوراخ شده و در حال غرق شدن است و نگرانی نسبت به ریزش تولیدکنندگان و تمایل آنها به سمت قاچاق وجود دارد، اظهار کرد: یکی از مشکلات اساسی کالاهای قاچاق برای مصرف کننده این است که مشخص نیست چه الیافی در آن استفاده شده و بهداشتی هستند یا نه و به صورت کیلویی مبادله می‌شود.

به گفته وی شناسه کالا هیچ تاثیری در این زمینه ندارد و یک مسئله امنیتی است، چرا که دیگر صحبت از چند کوله‌بر نیست، بلکه کالا با کانتینر جابجا می‌شود. در حال حاضر انقدری که فضا برای قاچاقچی امن است، برای فعال اقتصادی و تولید کننده نیست. کالاهای قاچاق کانتینری عمدتاً از امارات و عراق وارد می‌شود که به لحاظ فصلی، مدلی و غیره از رده خارج است‌ و امکان فروش آنها در اکثر کشورهای دنیا وجود ندارد.