<span style='color:#787878;font-size:12px;'>تاکید جدی بهزادپور رییس کل بیمه مرکزی:</span><br/>پروژه سوییچ بیمه مرکزی قطعا اجرا می‌شود
<span style='color:#787878;font-size:12px;'>تاکید جدی بهزادپور رییس کل بیمه مرکزی:</span><br/>پروژه سوییچ بیمه مرکزی قطعا اجرا می‌شود
هانیه حسین خانی – نشست خبری مجید بهزادپور رییس کل بیمه مرکزی با اصحاب رسانه به مناسبت هفته دولت صبح چهارشنبه نهم شهریور در ساختمان شماره 2 بیمه مرکزی برگزار شد.

به نقل از هفته نامه عصر ارتباط – هانیه حسین خانی – نشست خبری مجید بهزادپور رییس کل بیمه مرکزی با اصحاب رسانه به مناسبت هفته دولت صبح چهارشنبه نهم شهریور در ساختمان شماره ۲ بیمه مرکزی برگزار شد.
پس از ارایه گزارشی از عملکرد بیمه مرکزی در بخش‌های مختلف و زیر نظر این نهاد، بهزادپور رییس کل بیمه مرکزی در بخش پرسش و پاسخ رسانه‌ها در پاسخ به سرنوشت پروژه الکترونیکی شدن بیمه درمان با پروژه «هاب» گفت: ما تکلیف قانونی داریم در این زمینه تا در کنار بخش درمان و سلامت بحث نسخه الکترونیک را کامل کنیم، در واقع این کار نظارت ما بر فعالیت‌های درمان را بیشتر خواهد کرد و حسن دیگر این پروژه مقابله با تقلب و تخلف است. این طرح حداکثر تا دو ماه آینده مورد بهره‌برداری قرار خواهد گرفت تا هماهنگی و تسهیل برای گرفتن خدمات عموم از بیمه‌های پایه و تکمیلی صورت پذیرد.
وی با اشاره به آخرین وضعیت سامانه ریسک رانندگان از تکالیف سال ۹۵ بیمه مرکزی نیز گفت: سامانه ریسک رانندگان در قانون شخص ثالث آماده ارایه خدمت است این سامانه در دو فاز با شاخص‌هایی تعریف شده که بر اساس این شاخص‌ها، ریسک‌ها سنجیده می‌شود و فاز دوم هوشمند بودن این سامانه است که با ارایه اطلاعات و داده‌های بیشتر به این سامانه قدرت پیش‌بینی خواهد داد و ریسک افراد را پیش‌بینی می‌کند.
به گفته وی این پروژه آماده و از طریق سامانه ریسک مورد بررسی قرار خواهد گرفت. لازم به ذکر است که این سامانه قابل تکمیل است و می‌توان برای آن شاخص‌های جدید تعریف کرد و در پروژه زمانی می‌تواند به‌طور هوشمند ریسک افراد را ارزیابی کند. رییس کل بیمه مرکزی در خصوص همکاری با راهنمایی و رانندگی در خصوص پروژه کروکی آنلاین گفت: از پروژه‌های گذشته که متوقف شده بود می‌توان به پروژه کروکی آنلاین و همکاری با پلیس راهنمایی و رانندگی اشاره کرد که بنا بود در هفته دولت بتوانیم این پروژه را افتتاح کنیم اما به دلیل تاخیر واردات تجهیزات به تعویق افتاد اما تا سه هفته آتی از این پروژه به صورت پایلوت در چند استان رونمایی خواهد شد.
بهزادپور در پاسخ به سرنوشت پروژه تسهیل پرداخت خسارت‌های زیر ۲۰ میلیون نیز گفت:‌ این پروژه از لحاظ نرم‌افزاری و عملیاتی آماده و با شرکت‌های بیمه مذاکره شده و تا به الان پنج شرکت بیمه برای اتصال به این اپلیکیشن اعلام آمادگی کردند و به محض تکمیل شدن فرایند به مردم اعلام خواهیم کرد تا توسط این اپلیکیشن با ثبت خسارت تصادفات زیر ۲۰ میلیون تومان و منتقل کردن آن به شرکت‌های بیمه، خسارت از طریق سیستم‌های شرکت‌های مربوطه به حساب زیان‌دیده واریز شود. این پروژه تسهیلگر و مردم‌محور است.
وی همچنین در خصوص پروژه نظارت هوشمند با سامانه تقلب و تخلف گفت: باز هم از پروژه‌های قبلی که سال‌ها در مورد آن بحث شده بود می‌توان به این پروژه اشاره کرد که با تلاش جدی همکاران بنده در بیمه مرکزی طی چندین ماه سامانه آماده شده که در بخش اول شناسایی تقلب و در بخش هوشمند پیش‌بینی آن ممکن است و این ویژگی، به وظایف نظارتی ما کمک خواهد کرد و از سوی دیگر جلوگیری از بسیاری از هزینه‌های اضافی در پرداخت خسارت است. نظارت هوشمند از اهداف کلان بیمه مرکزی بود که تا پایان سال، فاز اول این پروژه به بهره‌برداری خواهد رسید.پروژه سوییچ بیمه مرکزی و آخرین وضعیت آن یکی دیگر از پرسش‌های خبرنگاران بود که بهزادپور در این خصوص توضیح داد: پروژه سوییچ از بحث‌های زیرمجموعه مبحث نظارت هوشمند به شمار می‌رود؛ با تلاش جدی این پروژه به بهره‌برداری و اجرایی شدن رسید و با رفع اشکالات احتمالی این پروژه به طور قطع اجرایی خواهد شد. نظارت ما کوچک‌ترین خدشه‌ای پیدا نخواهد کرد و در بحث مقابله با تخلف و چارچوب‌های نظارتی با هیچ مرجعی کنار نخواهیم آمد.
وی ادامه داد: سنهاب جزو پنج سامانه اول کشور محسوب می‌شود که اطلاعات آن بسیار ذی‌قیمت است و در اختیار شرکت خصوصی بود که این تهدید جدی محسوب می‌شد؛ توسط پدافند غیرعامل نیز در این خصوص به ما تذکر کتبی داده شد و تمام تلاش خارج شدن اطلاعات از شرکت خصوصی و نظارت توسط یک شرکت زیرمجموعه بیمه مرکزی بود. بر اساس تبصره ماده ۴ قانون محاسبات، شرکت‌های زیرمجموعه بیمه مرکزی خصوصی محسوب می‌شوند ولی سهامدار بیمه مرکزی است و نظارت مدیریتی و دقیق دارد و از این حیث امنیت اطلاعات در شرکت‌های زیرمجموعه بیمه مرکزی قابل مدیریت است و بحث شرکت‌های دیگر و تصدی‌گری درمیان نیست و هدف فقط دریافت اطلاعات نظارتی است. رگولاتور حوزه بیمه تاکید کرد: در خصوص شکایت برخی استارت‌آپ‌ها از بیمه مرکزی به مرجع‌های دیگر در زمینه اجرای سوییچ باید اشاره کنم که ما این شکایات را نقطه عطف و فرصت می‌دانیم، ما بر اساس قانون توضیح می‌دهیم، توجیه می‌کنیم و آنچه به صلاح صنعت و مصلحت کشور است را تحت هیچ شرایطی کنار نخواهیم گذاشت.
از موارد دیگری که بهزادپور به آن اشاره کرد، بحث اصلاح آیین‌نامه‌ها و کاهش تصدی‌گری است؛ که به گفته وی در حال حاضر تنها ۲۰ درصد از آیین‌نامه‌ها فعال هستند و نیاز به بازنگری دارد و از نقطه نظرات فعالان این صنعت در اصلاح آیین‌نامه‌ها استقبال خواهد شد.
بهزادپور همچنین در پاسخ به سوال خبرنگار عصر ارتباط مبنی بر اینکه با توجه به خلأ آموزشی در صنعت بیمه در رشته‌های جدید از جمله بیمه تکافل آیا برنامه مدونی در نظر گرفته شده است نیز پاسخ داد: آموزش یکی از موضوعاتی است که در سال‌های گذشته هم خیلی به آن پرداخته نشد و از چالش‌های جدی صنعت است به خصوص آموزش‌های مبتنی بر مسایل روز، ما طرحی را با کمک تمام دست‌اندرکاران صنعت، پیاده کردیم همچنین امکانات و نیازهای آموزشی کشور را برآورد کردیم. موضوع این است که چگونه می‌توانیم ساختارهای لازم برای پوشش‌های آموزشی نو را ایجاد کنیم این تقریبا پاسخ این مطالعه است اما به دلیل آن که هنوز جمع‌بندی نهایی انجام نشده خیلی به آن نمی‌پردازیم اما می‌پذیریم یکی از خلأهای جدی صنعت است.
وی ادامه داد: در خصوص بیمه تکافل به دلیل ویژگی‌های خاص این محصول مباحث حاشیه‌ای بسیار جدی وجود دارد که نزدیک به ۲۰ سال در بیمه مرکزی مطرح بوده، نگاه ما به موضوع نگاهی عمیق و پژوهشی است. در واقع هدف ما در نگاه اول تعریف محصولی در چارچوب آیین‌نامه‌ها بود و تکلیف اصلی و مقرر در معاونت طرح و توسعه تعریف بر اساس آیین‌نامه‌های موجود بوده است و این پایان کار نیست. هدف اصلی ما تاسیس شرکت تکافل است که به طور قطع ملزوم به داشتن مصوبه از سوی شورای عالی بیمه است. فعلا در خصوص بیمه تکافل کار اطلاع‌رسانی انجام شده است.
بهزادپور در ادامه در خصوص بیمه‌های سایبری و حملات تروریستی افزود که همکاری‌هایی با حوزه نوآوری و فناوری در دست اقدام است و باید نیازها و معضلات شرکت‌های دانش‌بنیان و سایبری را برطرف کنیم و یکی از تعهدات ما تعریف خدمات در حوزه سایبری است و کارهای تاثیرگذار دیگری با امضای تفاهم‌نامه خواهیم داشت که گام موثر و بزرگی محسوب می‌شود.
وی در پاسخ به پرسشی دیگر مبنی بر اینکه آیا تدابیری برای بیمه‌های زندگی به منظور دریافت تسهیلات یا کارت اعتباری در شبکه بانکی دارید، نیز گفت: این طرح کلی است که توسط وزارت در حال پیگیری است. بیمه مرکزی نیز برای ایفای نقش موثر در تسهیل و توسعه فضای کسب و کار در این بخش درحال پیگیری است البته هنوز اجرایی نشده ولی ما در این طرح مشارکت داریم.
رییس کل بیمه مرکزی همچنین در پاسخ به این که چه راهکارهایی برای رقابت ناسالم موجود برای فروش بیمه‌نامه‌ها در نظر گرفته شده است، گفت: نقیصه‌هایی در آیین‌نامه‌های موجود، وجود دارد نظیر آیین‌نامه شماره ۷۱ و با توجه به اینکه یکی از مهم‌ترین آیین‌نامه‌ها محسوب می‌شود ولی بسیار ناقص است. بهزادپور به نقص آیین‌نامه در خصوص حقوق بیمه گزاران نیز اشاره کرد و در ادامه گفت که در بحث رقابت خیلی منسجم برخورد نکرده‌ایم ولی از آقای میرقاسمی مدیرکل حقوقی بیمه مرکزی درخواست آماده‌سازی پیش‌نویس و طراحی آیین‌نامه در حوزه رقابت را داشته‌ایم. در خصوص نرخ‌شکنی‌ها ضمن آماده‌سازی آیین‌نامه و نظارت دقیق، معضل جدی بحث مناقصات به‌خصوص در حوزه درمان وجوددارد، اصلی‌ترین حوزه در نرخ‌شکنی، حوزه درمان است، درمان رشته زیان‌دهی است ولی چون در چارچوب آیین‌نامه‌ای نیست، ارایه نرخ‌ها گاهی غیرواقعی است،این موضوع جدی است، و اما پیشنهادی شد برای طراحی آیین‌نامه تصویب نرخ پایه توسط اکچوئران رسمی با هیات ۳ یا ۵ نفره که قیمت پایین‌تر در مناقصه مدنظر پذیرفته نشود.