نحوه اجرای کروکی آنلاین
نحوه اجرای کروکی آنلاین
رئیس پلیس ترافیک شهری پلیس راهور فراجا درباره نحوه اجرای طرح "هوشمندسازی کروکی‌ها" توضیحاتی را ارائه کرده است.

سردار سرتیپ دوم محمدباقر سلیمی؛ رئیس پلیس ترافیک شهری پلیس راهور فراجا در گفت‌وگو با تسنیم اظهار کرد: تصادفات ترافیکی به عنوان یکی از موضوعات مرتبط با حمل و نقل ترافیکی در سراسر جهان رخ می‌دهد؛ در کشور ایران نیز به طور میانگین هر سال بیش از یک میلیون تصادف از نوع خساراتی یا منجر به فوت رخ می‌دهد که موجب تشکیل پرونده قضایی می‌شود.

وی با بیان اینکه یکی از اوراق اساسی پرونده‌های تصادفات، کروکی و نظریه کارشناسان تصادفات است، افزود: ماموران و افسران پلیس راهنمایی و رانندگی در جاده‌های برون‌شهری و معابر درون‌شهری در مرحله‌ رسیدگی به سوانح و حوادث ترافیکی براساس معیار‌های علمی، فنی و کارشناسی علت و مقصر تصادف را در فرم‌های مخصوص کروکی مشخص می‌کنند که در ادامه این برگه‌ها برای رسیدگی در اختیار مراجع رسیدگی‌کننده از جمله واحد‌های قضایی، انتظامی و بیمه قرار خواهد گرفت.

این مقام ارشد انتظامی ادامه داد: در حال حاضر این کروکی‌ها در سراسر کشور به صورت دستی تهیه می‌شود که ماموران راهنمایی و رانندگی در صحنه تصادف ضمن ترسیم وضعیت تصادف، توضیحاتی را در رابطه با حادثه مذکور درج‌ می‌کنند.

سلیمی با بیان اینکه از ۳ سال گذشته با حضور سردار سید کمال هادیانفر در پلیس راهور فراجا، موضوع هوشمندسازی و برخط ترسیم کروکی‌ها و اعلام نظر کارشناسی در سوانح و تصادفات رانندگی در دستور کار پلیس راهنمایی و رانندگی فراجا قرار گرفته است، گفت: هوشمندسازی ترسیم کروکی‌ها، به صورت آزمایشی در بازه زمانی سه ماهه در شهر تهران اجرا شد و پس از آن نزدیک به یک سال در قم و جاده‌های برون‌شهری قم به اجرا در آمده است.

وی افزود: برای اجرای این طرح تمام افسران و کارشناس تصادف در کلاس‌های آموزشی شرکت کردند و به تبلت مجهز شدند؛ افسران در محل تصادف با استفاده از تبلت می‌توانند عکس‌ و فیلم‌ لازم را برای مستندسازی تهیه کنند و کروکی را به صورت دقیق تنظیم که در ادامه این کروکی‌های آنلاین، برای رسیدگی در اختیار واحدهای رسیدگی به تصادفات قرار بگیرد.

سلیمی خاطرنشان کرد: پس از ترسیم کروکی آنلاین و مستندسازی از سوی افسران راهنمایی و رانندگی یک کد پیگیری برای طرفین تصادفات ارسال خواهد شد که آنها می‌توانند با این کد پیگیر پرونده باشند.

رئیس پلیس ترافیک شهری پلیس راهور فراجا گفت: این طرح با رفع اشکال نرم‌افزار و با تامین سخت‌افزار مراحل نهایی را طی می‌کند و این طرح با بیش از ۸ هزار کارشناس تا ۳ ماه آینده سراسر کشور اجر در خواهد آمد.

وی افزود: یکی از واحد‌های بهره‌برداری از نظر کارشناسی و کروکی تصادفات که پرداخت خسارات به عهده آن بوده بیمه مرکزی است؛ بیمه مرکزی در این طرح از نظر تامین زیرساخت‌های فنی و نرم‌افزار بوده که این طرح به عنوان یک طرح مشارکتی به جرا در خواهد آمد.

این مقام ارشد انتظامی با بیان اینکه اجرای طرح هوشمندسازی کروکی‌ها می‌تواند نقاط حادثه‌خیز را شناسایی کند، عنوان کرد: افسر‌ کارشناس با اجرای این طرح می‌تواند به صورت برخط تمام سوابق راننده و وسیله نقلیه آن را در محل تصادف مشاهده کند که این موضوع می‌تواند اشتباهات را کاهش دهد.

سلیمی گفت: یکی از موضوعاتی که زمینه‌سازی بروز ترافیک شهری و تصادف بوده ایجاد انسداد مسیر برای تصادفات صرفاً خسارتی است که رانندگان می‌توانند برابر ماده‌های قانونی ۸۹، ۸۸ و ۸۷‌ در تصادفات خسارتی، نیازی به حفظ صحنه تصادف نیست و رانندگان می‌توانند با تلفن همراه خود از تصادف عکس بگیرند و در کوتاه‌ترین زمان ممکن وسیله خود را به حاشیه امن جاده منتقل کنند؛ همچنین رانندگان در تصادفاتی با خسارت زیر ۲۰ میلیون تومان در صورت توافق می‌توانند با پلیس تماس حاصل نکنند و خودشان پس از توافق اولیه برای دریافت یا واریز خسارت به مراکز بیمه مراجعه کنند.