موبایل در صدر واردات کشور در سال ۱۴۰۰
موبایل در صدر واردات کشور در سال ۱۴۰۰

آی‌سی‌تی نیوز – طبق آمار واردات، تلفن‌همراه با آمار بیش از چهار میلیارد دلاری و رشد ۷۰ درصدی این کالا همچنان در صدر واردات ایران ایستاده است. به گزارش تسنیم، گوشی تلفن‌همراه مدت زمان زیادی است که طبق آمارهای ثبت شده صدرنشین لیست واردات کشور است و این روند طبق سال‌های گذشته در آمار تجارت […]

آی‌سی‌تی نیوز – طبق آمار واردات، تلفن‌همراه با آمار بیش از چهار میلیارد دلاری و رشد ۷۰ درصدی این کالا همچنان در صدر واردات ایران ایستاده است.
به گزارش تسنیم، گوشی تلفن‌همراه مدت زمان زیادی است که طبق آمارهای ثبت شده صدرنشین لیست واردات کشور است و این روند طبق سال‌های گذشته در آمار تجارت وارداتی کشور نیز حفظ شده است.

بر اساس گزارشات آمار تجارت خارجی ایران در سال گذشته به میزان ۱۰۰ میلیارد دلار بوده است که میزان واردات به ارزش ۵۲ میلیارد دلار سهم خود از این آمار تجارت خارجی است و همچنین ۴۸ میلیارد دلار نیز به بخش صادرات تعلق می‌گیرد. در این بین بخش قابل توجهی از واردات به کالاهای اساسی اختصاص دارد.

گزارشات ارائه شده توسط گمرک ایران نشان می‌دهد که گوشی تلفن همراه با ۴ میلیارد و ۱۶۲ میلیون دلار در صدر لیست واردات قرار داشته است که نسبت به سال ۱۳۹۹ از نظر ارزش ۷۱درصد رشد دارد.

این آمار درحالی است که طبق گزارشات ثبت شده اخیر، میزان واردات تلفن‌همراه حدود ۳٫۳ میلیارد دلار آن هم در ۱۰ ماه سال گذشته برآورد شده بود که طبق آن این کالا در دو ماه آخر سال گذشته با بیش از ۸۰۰ میلیون دلار افزایش روبه‌رو بوده است.

در گذشته اتفاقاتی مبنی بر احتمال ممنوعیت واردات گوشی‌های بالای ۶۰۰ دلار مطرح بود، که این حواشی و اتفاقات حاصل نشد و طبق قانون بودجه امسال این واردات همچنان انجام می‌شود. اما همانند روال سال گذشته حق ورودی گوشی‌های با ارزش کمتر از ۶۰۰ دلار با ۶ درصد و گوشی‌های با ارزش بالای ۶۰۰ دلار با ۱۲ درصد، محاسبه می‌شود که در این محاسبات تفاوت در جایی رخ می‌دهد که نرخ محاسبه حق ورودی از میزان ۴۲۰۰ به نرخ سامانه مبادلات الکترونیک یعنی نرخی نزدیک به بازار تعیین شده است.