مشتری اصلی کتاب‌های دیجیتال ایرانی‌های مقیم خارج هستند
مشتری اصلی کتاب‌های دیجیتال ایرانی‌های مقیم خارج هستند
آی سی تی نیوز -یک فعال حوزه نشر می گوید: بدون حمایت دولت، هیچ راهی برای جذب مردم به مطالعه وجود ندارد چرا که مردم ما اهل کتاب خواندن هستند ولی گرانی کتاب، آنها را از این مهم؛ محروم کرده است.

به گزارش ایرنا نرگس مساوات دبیر تحریریه نشر ثالث می گوید: با وجود گرانی های اخیر، استقبال مردم از غرفه ما، بسیار فراتر از انتظار من بوده است. به عبارتی با توجه به گران شدن کتاب، وجود نمایشگاه های مجازی و فروش بالای ناشرین از طریق سایت های خود، اصلا انتظار چنین استقبالی از این نمایشگاه را نداشتم.

این فعال فرهنگی می افزاید: البته خرید کتاب مثل قدیم نیست. سال های قبل مردم با فراغ بال بیشتری کتاب می خریدند و اکنون باید دودوتا چهارتا کنند و یک کتاب را بردارند و دیگری را بگذارند ولی باز هم مردم کتاب می خرند. این موضوع از یک طرف خوشحال کننده است و از سویی غمناک؛ زیرا این سوال پیش می آید که چرا ما این همه آدم علاقمند را از خرید کتاب را به علت مشکلات اقتصادی که روز به روز هم دارد بیشتر می شود محروم کرده ایم.

به گفته مساوات مثل همه جای دنیا این دولت است که در این شرایط باید به کمک ناشران و مردم بیاید: به ویژه در کشوری چون کشور ما که بخش خصوصی قدرت کمی دارد و کاغذ روز به روز گران و گران تر می شود و از دست کسی هم کاری ساخته نیست، دولت باید بهای کاغذ را پایین بیاورد یا لااقل آن را ثابت نگه دارد تا فرجی بشود.

این فعال حوزه نشر می گوید: کتابی که اکنون صدهزار تومان قیمت دارد دو ماه دیگر یک صد و هفتاد هزار تومان خواهد بود. ناشران هم تا حدی می توانند هزینه هایشان را پایین بیاورند. ولی در نهایت مجبورند قیمت کتاب هایشان را بالا ببرند. بدون حمایت دولت، هیچ راهی برای جذب مردم به مطالعه وجود ندارد چرا که مردم ما اهل کتاب خواندن هستند ولی گرانی کتاب آن ها را از این مهم، محروم کرده است.

مساوات که به آینده حوزه نشر و کتابخوانی یا این شرایط خوش‌بین نیست، گفت: با تداوم این وضعیت، ناشران بزرگی چون ما، خیلی بیشتر می توانند هزینه های خود را کنترل کنند. به خصوص ناشرانی که چاپخانه و امثالهم دارند. ولی یک ناشر کوچک، مگر چقدر می تواند هزینه اش را کنترل کند و فروش هم داشته باشد.

مساوات در ادامه به انتشار کتب دیجیتال می پردازد و می گوید: هنوز فاصله داریم تا وقتی که بگوییم این کتاب ها می توانند قیمت را کنترل کند یا خیر؛ زیرا کتاب های دیجیتال در ایران فروشی ندارند و بخش عمده خرید این کتاب ها، توسط ایرانی های مقیم خارج صورت می گیرد و شهروندان ایرانی هنوز مایلند نسحه های کاغذی کتاب را بخرند.