بازار موبایل یک هفته در سرگردانی
بازار موبایل یک هفته در سرگردانی
سخنگوی انجمن واردکنندگان تلفن همراه با بیان اینکه پیامک‌های رجیستری در همه اپراتورهای تلفن همراه با اختلال مواجه شده است، گفت: نزدیک به یک هفته است که بازار موبایل دچار سرگردانی شده است

نزدیک به یک هفته از قطع پیامک‌های سامانه همتا به منظور رجیستری موبایل می‌گذرد اما هنوز هیچ یک از مسئولین ذی‌ربط وزارت صمت و وزارت ارتباطات، واکنش رسمی در این باره نشان نداده‌اند.

ادامه این روند می‌تواند به طور کلی دو پیامد غیرقابل جبران در بازار تلفن همراه به وجود بیاورد. اول آنکه اختلافات بین خریداران و فروشندگان موبایل بابت رجیستر نشدن گوشی‌ها تشدید ‌شود و به تبع آن شکایات صنفی در این حوزه را افزایش دهد و دیگر آنکه قطع رجیستری در کشور  خبر خوبی برای قاچاقچیان موبایل خواهد بود تا در این بین از آب گل آلود ماهی گرفته و گوشی‌های قاچاق، تقلبی و سرقتی را به جای گوشی‌های با اصالت روانه بازار کنند و جمع کثیری از مردم ناآگاه را دچار خسارت و زیان نمایند.

دود اختلافات به چشم مردم می‌رود

محمدرضا عالیان سخنگوی انجمن واردکنندگان تلفن همراه در گفت‌و‌گو با خبرنگار تسنیم، گفت: چندین روز است پیامک‌های رجیستری قطع شده است و در این باره نامه‌ای از سمت انجمن واردکنندگان خطاب به وزارت صمت ارسال شده است.

وی با بیان اینکه دود تمام مشکلات مربوط به سامانه همتا به چشم مصرف‌کنندگان و خریداران می‌رود، گفت: اکنون مردم در یک سرگردانی به سر می‌برند و همین قضیه وضعیت کاری شرکت‌های واردکننده موبایل و فروشندگان را تحت شعاع قرار داده است.

عالیان با اشاره هنوز انجمن واردکنندگان مطلع نیست که مشکل این اختلالات پیامکی سامانه همتا از کجا نشات می‌گیرد، گفت: در این خصوص هشدارها و اطلاع‌رسانی‌های لازم به وزارت صنعت، معدن و تجارت داده شده است.

درآمدهای گمرکی موبایل کجا مصرف می‌شود؟

سخنگوی انجمن واردکنندگان تلفن همراه در ادامه گفت: پیامک‌های اطلاع‌رسانی همتا در همه اپراتورهای موبایل با اختلال مواجه شده است و اکنون مصرف‌کنندگان در فرآیند رجیستری هیچ پیامکی دریافت نمی‌کنند.

عالیان با عنوان اینکه هنگام واردات تلفن همراه به کشور تمام هزینه‌های گمرکی از واردکننده دریافت می‌شود، گفت: این حق مردم است که دولت بخش ناچیزی از این هزینه‌ها را در راستای رفاه حال مردم در زمینه فعالسازی رجیستری گوشی مصرف کند.

همتا هیچ بودجه مصوبی ندارد؛ وزارت صمت مسئول هزینه‌هاست

وی با اینکه دو سال قبل ردیف مخصوصی تحت عنوان هزینه‌های پیامکی سامانه همتا در گمرک دریافت می‌شد، گفت: سابقا به ازای هر گوشی وارداتی رقمی در حدود ۳ هزارتومان، بابت هزینه‌های اطلاع‌رسانی سامانه همتا دریافت می‌شد اما به مرور زمان این هزینه حذف و رجیستری کاملاً رایگان شد.

عالیان با بیان اینکه اکنون سامانه همتا هیچ ردیف بودجه و درآمد مصوبی برای خود در هزینه‌های گمرکی ندارد، گفت: بعد از حذف درآمد ۳ هزارتومانی سامانه همتا در گمرک، وزارت صمت موظف بوده است که تمام هزینه‌های جانبی همتا را پرداخت کند.

وی با بیان اینکه ممکن است علت قطع پیامک‌های سامانه همتا به دلیل بدهی‌های این سامانه به اپراتورهای تلفن همراه باشد، افزود: متاسفانه اکنون هیچ‌گونه درآمد مصوبی برای طرح رجیستری و همتا درنظر گرفته نشده است و در این بین فقط وزارت صمت مسئول است که هزینه‌های همتا را پرداخت کند.

اختلافات مالی بین وزارت صمت و اپراتورهای تلفن همراه

به گزارش تسنیم، مهدی محبی رئیس اتحادیه دستگاه‌های مخابراتی در روزهای گذشته، درباره علت این قطع پیامکهای رجیستری گوشی گفته بود: گویا اختلافات مالی بین سامانه همتا وزارت صمت و برخی اپراتورهای تلفن‌همراه پیش آمده و همین قضیه موجب قطعی پیامک‌ها و متضرر شدن خریداران موبایل و کسبه شده است.

این موضوع در حالی اتفاق افتاده است که در سال‌های اخیر درآمدهای مناسبی از محل طرح رجیستری تلفن همراه برای دولت ایجاد شده است.

اظهارات حمیدرضا دهقانی‌نیا، سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در سال گذشته حکایت از آن دارد که اجرای طرح رجیستری تا سال گذشته منجر به افزایش بیش از ۱۰هزار میلیارد تومانی درآمدهای دولت شده است.