کمک سایبری اسراییل به آلبانی برای مقابله با ایران
کمک سایبری اسراییل به آلبانی برای مقابله با ایران
اسرائیل مدعی شد که برای قطع روابط ایران به دلیل ادعای هک، به آلبانی کمک سایبری می‌کند.

به گزارش سایبربان؛ رژیم صهیونیستی، چند روز پس از آن که آلبانی روابط دیپلماتیک خود را با ایران قطع کرد، پیشنهاد کمک دفاع سایبری به این کشور بالکان داد، زیرا مدعی شد که جمهوری اسلامی ایران در ماه ژوئیه سال جاری حملات سایبری علیه این کشور انجام داده است.

ایدان رول (Idan Roll)، معاون وزیر امور خارجه رژیم صهیونیستی، در حاشیه کنفرانس شکل دادن به سیاست خارجی فمینیستی در برلین با اولتا ژاکا (Olta Xhacka)، وزیر امور خارجه آلبانی دیدار و در توییتی به او پیشنهاد کرد تا دانش و تجربیات خود را در دفاع سایبری به اشتراک بگذارد و قدردانی اسرائیل را از تصمیم تیرانا برای بیرون کردن دیپلمات‌های ایرانی ابراز کرد.

رول گفت : «ما به تشدید همکاری بین اسرائیل و آلبانی ادامه خواهیم داد.»

هفته گذشته، آلبانی ایران را به حمله سایبری ۱۵ ژوئیه متهم کرد که در آن به طور موقت بسیاری از سرویس‌ها و وب‌سایت‌های دیجیتال دولتی این کشور تعطیل شد. سپس، وزارت کشور آلبانی تهران را به حمله دیگری مبنی بر هدف قرار دادن سیستم‌های کامپیوتری پلیس ملی این کشور متهم کرد.

اِدی راما (Edi Rama)، نخست وزیر آلبانی، اعلام کرد که تحقیقات نشان داده حمله سایبری ماه ژوئیه به‌وسیله افراد یا گروه‌های مستقل انجام نشده و آن را تجاوز دولتی خواند.

به گفته کارشناسان، از زمانی که آلبانی میزبانی از اعضای مجاهدین خلق ایران را در خاک خود آغاز کرد، این ۲ کشور سال‌ها دشمن سرسختی بودند.

اما ایران با بی‌اساس خواندن این اتهام آن را تکذیب کرد و گفت که تصمیم آلبانی برای قطع روابط دیپلماتیک اقدامی نسنجیده و کوته‌بینانه است.

وزارت امور خارجه ایران در بیانیه‌ای تصریح کرد : «ایران به عنوان یکی از کشورهای هدف حملات سایبری به زیرساخت‌های حیاتی خود، هرگونه استفاده از فضای سایبری را به عنوان ابزاری برای حمله به زیرساخت‌های حیاتی دیگر کشورها رد و محکوم می‌کند.»

دولت بایدن در این خصوص از اقدام آلبانی به عنوان یکی از اعضای ناتو حمایت کرد.

آدرین واتسون (Adrienne Watson)، سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا در بیانیه‌ای ادعا کرد : «ایالات متحده به شدت حمله سایبری ایران را محکوم می‌کند. ما به درخواست نخست وزیر راما برای پاسخگویی ایران به این حادثه سایبری بی‌سابقه می‌پیوندیم.»

به گفته محققان، اسرائیل و ایران چندین سال است که درگیر یک جنگ سایبری عمدتاً مخفی بوده‌اند که گهگاه آشکار می‌شود. مقامات اسرائیلی ایران را به تلاش برای هک کردن سیستم آب اسرائیل در سال ۲۰۲۰ متهم کرده‌اند.

جمهوری اسلامی نیز هدف حملات سایبری قرار گرفته است؛ به ویژه در سال ۲۰۱۰، زمانی که ویروس استاکس‌نت (Stuxnet )، که گمان می‌رود به‌وسیله اسرائیل و ایالات متحده مهندسی شده، برنامه هسته‌ای تهران را آلوده کرد.

آلبانی در سال ۲۰۱۳ موافقت کرد که اعضای مجاهدین خلق را بنا به درخواست واشنگتن و سازمان ملل متحد بپذیرد و هزاران نفر در این کشور بالکان در طول سال‌ها ساکن شدند.

این کشور پس از فروپاشی دولت کمونیستی خود در اوایل دهه ۱۹۹۰، به متحد ثابت قدم ایالات متحده و غرب تبدیل شد و رسماً در سال ۲۰۰۹ به ناتو پیوست.

سازمان مجاهدین خلق به طور مرتب میزبان اجلاس‌هایی در آلبانی است که مدت‌ها حمایت جمهوری‌خواهان محافظه‌کار ایالات متحده، از جمله مایک پِنس (Mike Pence)، معاون رئیس‌جمهور سابق ایالات متحده، که در رویدادی در ماه ژوئن امسال سخنرانی کلیدی داشت، را به خود جلب کرده است.

یک ماه بعد، این گروه به بهانه تهدیدات امنیتی نامشخص، اجلاس دیگری را به تعویق انداخت.