آی‌سی‌تی نیوز – مدیرکل پیشگیری از وقوع جرم معاونت اجتماعی قوه قضائیه مدیرکل پیشگیری از وقوع جرم معاونت اجتماعی قوه قضائیه توضیحاتی درباره پیامک‌های جعلی به قصد کلاهبرداری، ارائه داد. به گزارش خبرگزاری مهر، حسین پورمند با حضور در یک برنامه تلویزیونی گفت: وقتی در مورد بزه یا کلاهبرداری صحبت می‌شود باید به این موضوع […]

آی‌سی‌تی نیوز – مدیرکل پیشگیری از وقوع جرم معاونت اجتماعی قوه قضائیه مدیرکل پیشگیری از وقوع جرم معاونت اجتماعی قوه قضائیه توضیحاتی درباره پیامک‌های جعلی به قصد کلاهبرداری، ارائه داد.

به گزارش خبرگزاری مهر، حسین پورمند با حضور در یک برنامه تلویزیونی گفت: وقتی در مورد بزه یا کلاهبرداری صحبت می‌شود باید به این موضوع توجه کرد که جرم یک پدیده اجتماعی است و هر کجا که جامعه‌ای باشد جرم هم وجود دارد.

وی افزود: همانطور که به هنگام شیوع یک بیماری مانند کرونا از متولیان بهداشت و درمان انتظار می‌رود جامعه را نسبت به آن بیماری واکسینه و مقاوم‌سازی کنند در مورد جرم هم همینطور است.

پورمند ادامه داد: جرم زاییده اجتماع است و برای ایمن کردن جامعه باید قانون‌گذار، رسانه و دستگاه‌های ذیربط وظایف خود را انجام دهند تا جامعه نسبت به جرم ایمن شود و آرامش در حد استاندارد به‌وجود آید.

وی درباره نقش ارتقای آگاهی‌های عمومی در مواجهه با جرم بیان کرد: در ارتقای آگاهی‌های عمومی و آموزش‌های حقوقی معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه، رسانه‌ها و سایر دستگاه سهمی دارند. همچنین مسئولیت اجتماعی آحاد جامعه مسأله مهمی است.

پورمند اظهار کرد: کلاهبرداران با سو استفاده از ارتباط قوه قضائیه با مردم از طریق سامانه‌هایی مانند ثنا اقدام به ارسال پیامک‌هایی جعلی به کاربران تلفن همراه می‌کنند و از آنها می‌خواهند وارد لینک انتهای پیامک شوند. این لینک کاربر را به درگاه پرداخت الکترونیکی هدایت می‌کند و در ازای مبلغ ناچیز رمز دوم را می‌خواهد که معمولاً در بار اول رمز را قبول نمی‌کند و می‌گوید؛ اشتباه است. در صورتی که رمز دوم کاربر اشتباه نیست و کلاهبردار با این کار زمان می‌خرد تا بتواند از حساب قربانی پول خارج کند.

مدیرکل پیشگیری از وقوع جرم به مشخصه‌های کلاهبردار اشاره و اظهار کرد: کلاهبرداران برای ارتکاب جرم زمینه‌های آن را فراهم می‌کنند. آنها معمولاً افراد باهوشی هستند که با برنامه‌ریزی اقدام به کلاهبرداری می‌کنند.

پورمند درباره تفاوت بین سارق و کلاهبردار گفت: سارق به صورت پنهانی مال مردم را از آنها می‌رباید ولی کلاهبردار با برنامه‌ریزی باعث می‌شود مردم خودشان مال و اموالشان را در اختیار کلاهبردار بگذارند.

وی درباره مشخصات پیامک‌های جعلی با ارائه تصویر اطلاع‌رسانی کرد و گفت: پیامک جعلی دو مشخصه مهم دارد. ابتدا اینکه این پیامک‌ها با سر شماره معمولی ارسال می‌شود و دیگر مشخصه لینک موجود در پیامک است. شهروندان باید بدانند تنها سر شماره پیامک‌های قوه قضائیه Adliran و برای پلیس فتا با police Fata ارسال می‌شود. همچنین تنها سامانه‌ای که در پیامک‌های قوه قضائیه معرفی می‌شود که به آن رجوع کنند سامانه ثنا است.

وی درباره میزان کنترل و کاهش این جرم در کشور بیان کرد: خوشبختانه معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه با همکاری و هم‌افزایی پلیس فتا و رسانه توانست رشد این نوع کلاهبرداری را کنترل و کاهش دهد و جامعه را نسبت به آن آگاه کند.

پورمند در پایان این برنامه از شهروندان خواست با مسئولیت اجتماعی که به عهده آنها است در صورت مواجهه با این نوع کلاهبرداری آن را سریعاً به شماره ۰۹۶۳۸۰ پلیس فتا گزارش دهند تا حساب بانکی کلاهبرداران را که پول‌ها را به آن انتقال می‌دهند مسدود شود.