کشف ۶۳ مرکز ماینینگ با گزارش مردمی
کشف ۶۳ مرکز ماینینگ با گزارش مردمی
وزارت نیرو اعلام کرد در پی همکاری مردم، ۶۳ مرکز استخراج رمز ارز غیرمجاز کشف و بیش از ۷۰۰ دستگاه ماینر قاچاق جمع آوری شد.

به گزارش وزارت نیرو، در هفته منتهی به پایان تیرماه امسال، ۶۳ مرکز استخراج رمز ارز غیرمجاز کشف و ۷۱۴ دستگاه ماینر قاچاق به دست آمده از این مراکز ضبط و تحویل مقامات قضائی شد.

این مراکز با ظرفیت ۱۴۹۹ کیلووات با استفاده از برق غیرمجاز به استخراج رمز ارز مشغول بودند.

در هفته جاری سهم گزارش‌های مردمی از کشفیات ۴۷ درصد بود که بیانگر رشد خوبی نسبت به هفته‌های پیشین است.

بر اساس این گزارش، در مجموع تاکنون ۷ هزار و ۳۰۸ مرکز غیرمجاز استخراج رمز ارز کشف و تعداد ۲۳۵ هزار و ۱۶۵ دستگاه ماینر قاچاق جمع‌آوری شده است.

این گزارش حاکی است، هر دستگاه استخراج بیت کوین (ماینر) به صورت متوسط توان مصرفی به اندازه پنج یخچال ۲۰ فوت و چهار کولر آبی دارد و به همین دلیل استخراج‌های غیرمجاز به دلیل ایجاد اختلال در شبکه توزیع، می‌تواند باعث بروز آسیب به وسایل برقی شهروندان شود.

هموطنان می‌توانند در صورت مشاهده تخلف، موارد را از طریق سامانه اینترنتی سمات به آدرس https://www.tavanir.org.ir/samaat و یا اپلیکیشین برق من گزارش کنند که پس از بررسی و صحت‌سنجی گزارش، به افشاکنندگان پاداش نقدی تعلق می‌گیرد و اطلاعات افشاکنندگان (سوت زنان) محرمانه باقی می‌ماند.

بر اساس این گزارش، انجام مانورهای شناسایی و جمع‌آوری مراکز رمز ارزهای غیرمجاز، انجام بازرسی‌های محلی و موردی به منظور شناسایی و جمع‌آوری مراکز غیرمجاز، استفاده از گزارش‌های مردمی در خصوص شناسایی این مراکز غیرمجاز، ایجاد امکان دریافت گزارش مردمی از طریق اپلیکیشن برق من، استفاده از روش‌های فنی برای کشف مراکز غیرمجاز استخراج رمز ارز، هماهنگی با پلیس امنیت اقتصادی ناجا و هماهنگی با دادستانی کل کشور اهم اقدامات انجام شده برای جمع‌آوری مراکز غیرقانونی استخراج رمز ارزها است.

رمز ارز گونه‌ای پول دیجیتال است که در آن تولید واحد پول و تأیید اصالت تراکنش پول با استفاده از الگوریتم‌های رمزگذاری کنترل شده و معمولاً به طور نامتمرکز بدون وابسته به یک بانک مرکزی کار می‌کند.