نکات مهم درباره حضور نوجوانان در «شبکه‌های مجازی»
نکات مهم درباره حضور نوجوانان در «شبکه‌های مجازی»
عضو تیم تخصصی کودک و نوجوان در انجمن ازدواج و خانواده کشور، با تاکید بر اینکه پیش از حضور نوجوان در شبکه‌های اجتماعی مجازی باید آموزش‌های متناسب این فضا به آنها داده شود،

عضو تیم تخصصی کودک و نوجوان در انجمن ازدواج و خانواده کشور، با تاکید بر اینکه پیش از حضور نوجوان در شبکه‌های اجتماعی مجازی باید آموزش‌های متناسب این فضا به آنها داده شود، گفت: والدین باید پیش از حضور نوجوان در شبکه‌های اجتماعی مجازی نکات مهمی درباره ارتباط نوجوانان با افراد غریبه در این فضا و هوشیار بودن او نسبت به افرادی که تقاضاهای خارج از عرف دارند و حرف‌های خارج از عرف می‌زنند را به نوجوان گوشزد کنند.

دکتر آسیه اناری در گفت‌وگو با ایسنا، به بیان نکاتی پیرامون آموزش‌هایی که باید والدین پیش از حضور نوجوان در شبکه‌های اجتماعی مجازی به او بدهند، پرداخت و اظهار کرد: نوجوانان باید پیش از حضور در شبکه‌های اجتماعی مجازی نسبت به برخی نکات حساس بوده و خطرات احتمالی این فضا نظیر باج گیری و آسیب دیدگی روحی و روانی را بدانند.

به گفته عضو کمیته تخصصی روانشناسی بالینی کودک و نوجوان سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور، باید به نوجوانان این آگاهی‌ها داده شود که در شبکه‌های اجتماعی مجازی ممکن است هر فردی خود واقعی‌اش را نشان ندهد و درباره هویتش دروغ بگوید.

وی با بیان اینکه حتی ممکن است نوجوان مورد باج گیری در فضای مجازی واقع شود، تصریح کرد: بعضا ممکن است دیگران هویتی دروغین برای خود در فضای مجازی بسازند و به این واسطه از نوجوان سوء استفاده کنند. نوجوان باید بداند در فضای مجازی هر کسی می‌تواند هویت اصلی خود را پنهان کرده و خود را شبیه هر فردی که می‌خواهد نشان دهد.

این روانشناس بالینی کودک و نوجوان معتقد است که باید پیش از حضور نوجوان در فضای مجازی به او هشدارهای لازم در خصوص پاسخ ندادن به سوالات شخصی و در اختیار دیگران قرار ندادن مشخصات شخصی، داده شود.

این عضو هیئت رییسه انجمن روانشناسی بالینی کودک و نوجوان با تاکید بر اینکه نوجوان نباید درباره جزئیات زندگی خود نظیر محل زندگی، محل کار والدین و… با کسی که نمی‌شناسد صحبت کند، این را هم گفت که نوجوان باید بداند زندگی که از دیگران در شبکه‌های اجتماعی مجازی نظیر اینستاگرام مشاهده می‌کند، واقعی نیست و یا همه واقعیت نیست.

اناری با بیان اینکه افراد تنها تصاویر بخش‌هایی از زندگی خود را در فضای مجازی به اشتراک می‌گذارند و از این رو ممکن است اصلا این تصاویر و روایت‌ها غیر واقعی و دروغ بوده، یا تکه‌هایی از زندگی افراد و نه تمام زندگی آنها باشد، توضیح داد: زندگی واقعی ابعادی دارد و افراد معمولا تمام ابعاد آن را در فضای مجازی به اشتراک نمی‌گذارند بلکه بخش‌هایی را که دوست دارند منتشر می‌کنند.

به گفته این روانشناس، از جمله نکات مهم دیگری که نوجوان باید پیش از حضور در فضای مجازی بداند آن است که هر محتوای موجود در این فضا را به مغز خود راه ندهد و از اطلاعات درست و مفید این فضا استفاده کند.

عضو تیم تخصصی کودک و نوجوان در انجمن ازدواج و خانواده کشور، افزود: خیلی‌ها از فضای مجازی استفاده مفید می‌کنند و به واسطه آن مهارت‌های جدید می‌آموزند. درواقع لزوما فضای مجازی بد نیست و بلکه نوع استفاده افراد از فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی مهم است.

وی در پایان سخنان خود تاکید کرد که والدین باید نکات یاد شده را هم پیش از حضور نوجوان در فضای مجازی به او گوشزد کنند و هم این موارد را در زندگی روزمره خود رعایت کنند تا نوجوان از آنها الگوبرداری درستی داشته باشد.