آی‌سی‌تی نیوز – رئیس مرکز پژوهش‌‌های مجلس گفت: در صورت مغایرت نداشتن محتوای طرح صیانت با قانون اساسی مخالفتی با قانونمند کردن فضای مجازی نداریم. بابک نگاهداری گفت: مجلس نباید در شئونات رهبری که به شورای عالی فضای مجازی تفویض شده مداخله کند؛ رهبری تکالیف و وظایفی را صریحاً به شورای عالی فضای مجازی ابلاغ […]

آی‌سی‌تی نیوز – رئیس مرکز پژوهش‌‌های مجلس گفت: در صورت مغایرت نداشتن محتوای طرح صیانت با قانون اساسی مخالفتی با قانونمند کردن فضای مجازی نداریم.
بابک نگاهداری گفت: مجلس نباید در شئونات رهبری که به شورای عالی فضای مجازی تفویض شده مداخله کند؛ رهبری تکالیف و وظایفی را صریحاً به شورای عالی فضای مجازی ابلاغ کرده که مجلس حق دخالت و ورود به آن را ندارد. نباید با عجله این کار انجام شود.

کلیات طرح نظام تنظیم مقررات خدمات فضای مجازی سوم اسفند ماه در نشست کمیسیون مشترک این طرح مصوب شده بود اما معاونت قوانین مجلس در نامه‌ای ۳ بندی اعلام کرد این رأی گیری نادرست و غیرقابل پذیرش است.

پورسید معاون قوانین مجلس در بخشی از این نامه نوشت که کمیسیون مشترک طرح موسوم به صیانت باید محتوای طرح را از دستورهای رهبری به شورای عالی فضای مجازی استخراج و تصویب می‌کرد اما این اتفاق در رأی گیری کلیات طرح رخ نداده.

۱۷ اسفند ماه ۹۰ رهبر انقلاب دستور تشکیل «شورای عالی فضای مجازی» را داد؛ در دستور آیت الله خامنه‌ای آمده بود این شورا برنامه ریزی و هماهنگی مستمری را برای صیانت از آسیب‌های ناشی از حوزه فضای مجازی انجام دهد. در حکم رهبر انقلاب، «شورای عالی فضای مجازی نقطه‌ی کانونی متمرکز برای سیاستگذاری، تصمیم گیری و هماهنگی در فضای مجازی کشور» است که با «اختیارات کافی» به ریاست رئیس جمهور تشکیل می‌شود و مصوباتش در حکم قانون است.

در نسخه آخر طرح مشهور به صیانت، ایجاد «کمیسیون عالی تنظیم مقررات فضای مجازی» با ۱۵ وظیفه پیش بینی شده که در میان وظایف این کمیسیون، «تهیه و تصویب ضوابط مدیریت ترافیک داخلی و خارجی فضای مجازی کشور» دیده می‌شود.

کمیسیون عالی تنظیم مقررات فضای مجازی با چند هدف از جمله «تنظیم سیاست‌ها، نظارت، هدایت و هماهنگی در همه ابعاد فضای مجازی» معرفی شده.

منتقدان محتوای طرح می‌گویند علاوه بر اینکه وظایفی مانند تنظیم سیاست‌ها در صلاحیت شورای عالی فضای مجازی است، باید مشخص شود معنای سیاست‌گذاری یا مدیریت ترافیک پهنای باند چیست. آقای نوری قزلجه عضو کمیسیون مشترک طرح موسوم به صیانت گفته «مسدودسازی بسترهای مجازی در نسخه اولیه طرح وجود داشت که در حال حاضر کلماتی شبیه سیاست‌گذاری و مدیریت ترافیک پهنای باند یه کار برده می‌شود. اهل فن می‌دانند مدیریت ترافیک و… به مسدودسازی و فیلترینگ می‌رسد.»

برخی موافقان طرح صیانت اما با نظر معاونت قوانین مخالفت داشتند؛ آقای تقی پور رئیس کمیسیون مشترک طرح نظام تنظیم مقررات خدمات فضای مجازی روز بعد، تعبیر کلمه ابطال یا لغو تصویب کلیات طرح صیانت را «یک شیطنت رسانه‌ای» خواند که دیروقت در رسانه‌ها منتشر شده.

هیئت رئیسه مجلس اما گفت این هیئت برای اعلام نظر نهایی میان رأی کمیسیون مشترک و معاونت قوانین صلاحیت دارد. سخنگوی هیئت رئیسه مجلس روز پنجشنبه ۵ اسفند اعلام کرد «هیئت رئیسه پس از شنیدن سخنان دو طرف، ایرادهای معاونت قوانین را وارد دانست.»

آقای موسوی همچنین گفت تصمیم گیری درباره طرح موسوم به صیانت به پس از بررسی لایحه بودجه موکول شد.

از آنجا که مجلس تا آخر اسفند ماه به لایحه بودجه رسیدگی می‌کند، به نظر می‌رسد طرح صیانت در سال آینده بررسی شود.