آی‌سی‌تی نیوز – مدرس دانشگاه و مشاور خانواده ضمن خواهش از بلاگرها برای ارائه الگوی صحیح به مخاطبان از واقعیت پنهان شده زندگی بلاگرها گفت. به گزارش فارس، علیرضا لاور در «سلام تهران» با اشاره به میزان واقعی بودن زندگی که بلاگرها نشان می‌دهند، گفت: ما درباره بلاگرها و شخصیت‌های فضای مجازی این دو اصل […]

آی‌سی‌تی نیوز – مدرس دانشگاه و مشاور خانواده ضمن خواهش از بلاگرها برای ارائه الگوی صحیح به مخاطبان از واقعیت پنهان شده زندگی بلاگرها گفت.
به گزارش فارس، علیرضا لاور در «سلام تهران» با اشاره به میزان واقعی بودن زندگی که بلاگرها نشان می‌دهند، گفت: ما درباره بلاگرها و شخصیت‌های فضای مجازی این دو اصل را داریم که آن‌ها حقیقت زندگی خود را نشان نمی‌دهند. نکته بعدی این است که خیلی از حقایق زندگی خود را اغراق گونه نشان می‌دهند. این دو اصل همیشه در فضای مجازی مخصوصاً در رابطه با چهره‌های مشهور، مشهود است چراکه اگر آن‌ها بخواهند همه حقیقت زندگی خود را نشان دهند دیگر جذابیت‌هایی را که مخاطب دنبال آن است از دست می‌دهند. همین مسئله باعث می‌شود که مردم در الگو گرفتن و تغییر و تبدیل‌ها در زندگی، معمولاً دچار خطاهای شناختی می‌شوند.

وی در ادامه درباره تصویر زندگی بلاگرها، عنوان کرد: شما فقط نکات مثبت و جذابیت‌های زندگی او را می‌بینید یعنی از پشت پرده و حقایق زندگی اطلاع و شناختی ندارید؛ همین باعث چالش می‌شود. شما همیشه پیام مثبت و رشد را می‌بینید و هیچ فرازوفرودی و هیچ حرکت سینوسی را نمی‌بینید این خود باعث می‌شود که شما توان و طاقت در برابر شکست‌ها را از دست بدهید. نظر ما در مورد عموم مردم و دنبال‌کننده‌ها این است که اثرات این نوع دنبال کردن بلاگرها را نمی‌دانند و کیفیت زندگی مردم تحت تأثیر قرار می‌گیرد.

لاور با اشاره به دلایل دنبال شدن این بلاگرها توسط مردم، مطرح کرد: پیشرفت یک نیاز عمومی و بدیهی است که حتماً همه ما به آن نیاز داریم و البته لذت‌بخش است که به سمت هدف خود حرکت کنیم. این یک نکته کاملاً مثبت است که در حرکت به سوی پیشرفت به اهدافمان برسیم و اهداف خود را بدون بالا و پایین بودن زندگی در نظر بگیریم؛ البته اگر این‌ها را صرفاً موفقیت تصور کنیم یک اشتباه استراتژیک است. خود آن چهره‌های مشهور و کسانی که به تعبیری موفق شده‌اند نیز فرازوفرودهایی در زندگی خود داشته‌اند و این مسئله‌ای است که مخاطب باید بداند.

وی با اشاره به اهمیت آگاهی مخاطبان، ابراز داشت: اگر مخاطب این اصل را بداند و به این اصل آگاه باشد، هیچ مشکلی نیست. ما میدانیم که وقتی او این حال خوش خود را دارد نشان می‌دهد ، این حال خوش همیشگی نیست و حتماً موقعی هم هست که او هم درگیر چالش‌هایی در زندگی بوده است؛ اینکه چگونه در آن موقعیت‌ها زندگی خود را نجات می‌دهد و مسیر رشد را طی می‌کند مهم است. اگر این مسئله رعایت شود ما مشکل دیگری نخواهیم داشت. حتماً نقش مهم رسانه و کارشناسان در این رابطه می‌تواند بسیار موفقیت‌آمیز باشد که مردم را آگاه کنند .

لاور در ادامه پیرامون وظیفه بلاگرها برای شفافیت و عدم فریب مخاطبان، گفت: اگر افراد مشهور در فضای مجازی بخشی را مبتنی بر موقعیت اجتماعی خود قرار دهند و حقایق زندگی خود را بیان کنند، یعنی مدل برون‌رفت از چالش‌های خود را به مردم بگویند و تجربه‌های موفق خود را در رفع مشکلات بیان کنند ،بسیار مفید خواهد بود؛ مثلاً آن‌ها هم با همسر و فرزندان خود ممکن است دچار چالش‌هایی شده باشند یا اینکه مشکلات اقتصادی ممکن است پیش آید، اینکه چگونه با فن‌های علمی از عهده این چالش‌ها برآمده‌اند بسیار اهمیت دارد .درواقع نباید به‌گونه‌ای تصور شود که او از روز اول بلاگر بوده است.

وی با اشاره به انواع بلاگری، اظهار کرد: امروزه مدل‌های متفاوتی داریم؛ گاهی بلاگری بچه‌هایی را داریم که هنوز متولد نشده‌اند و بلاگری می‌کنند. سازوکارهایی را ایجاد می‌کنند که برای بعد از تولد او مخاطبان و دنبال‌کنندگان زیادی آماده باشند.

لاور پیرامون دنیای واقعی بلاگری، بیان داشت: با رعایت مرزبندی و حریم خصوصی که ما باید معمولاً در کلینیک داشته باشیم باید اعلام کنیم یکی از همکاران ما بخشی از مراجعینش همین بلاگرها و چهره‌های مشهوری هستند که درواقع با چالش‌های زندگی مواجه می‌شوند؛ با مسائلی که عموم مردم تجربه می‌کنند مانند چالش بین زوجین. برخی چهره‌های مشهور هستند که ازدواج آن‌ها با شکست روبرو می‌شود و جدا می‌شوند. نکته‌ای که وجود دارد دنبال کننده‌ها همیشه چهره‌های جذاب و موقعیت‌های جذاب را این‌گونه دیده‌اند که با یکدیگر دریا و رستوران رفته‌اند و هدیه می‌دهند .

این مشاور خانواده ضمن خواهشی از بلاگرها در ارائه الگو به مخاطبان، گفت: امروز چون مناسبت هم دارد باید بگویم ما خواهشی از بلاگرها و چهره‌های مشهور داریم که کمی از الگوهایی را که می‌خواهند به عموم مردم بدهند باید الگوهای دست‌یافتنی‌تری باشد. به عنوان مثال چون در ایام شادی است و در این ایام و مناسبت‌ها به مادر یا به همسر خود به مناسبت روز زن هدیه می‌دهند، جشن‌های آن‌چنانی را نمایش ندهند؛ بلکه می‌توان بسیار ساده اتفاقاتی را رقم زد که همه مردم بتوانند این کار را انجام داده و کیفیت زندگی بالا رود. چهره‌های مشهور می‌توانند تصویری را منتشر کنند که درحال بوسیدن دست مادر خود هستند یا از زحمات همسر خود تقدیر می‌کنند. این یک تغییر کیفی است و می‌تواند یک الگوی قابل دسترسی و عمومی برای همه مردم باشد.