سرنوشت تجهیز ماموران پلیس به دوربین بعد از ۵ سال
سرنوشت تجهیز ماموران پلیس به دوربین بعد از ۵ سال
۵ سال از اعلام خبر مجهز شدن ماموران به دوربین البسه می گذرد اما هنوز تمامی ماموران کلانتری ها در کشور به دوربین البسه مجهز نیستند تا در صورت وجود مشکل از تصاویر آن استفاده کنند.

به گزارش خبرنگار مهر، دوربین‌دار شدن لباس پلیس در گرو تأمین اعتبارات. مسأله‌ای که از چندسال پیش مطرح شد. دوربین‌دار شدن البسه پلیس قرار بود ابزاری باشد برای نظارت بر رفتار پلیس، در مسیر حفظ حقوق شهروندی. اواخر تیرماه ۹۶ بود که خبرها از نصب دوربین البسه مأموران گفتند. دوربین‌هایی برای استانداردسازی رفتار کارکنان و صیانت از حقوق شهروندی.

سردار محمد شرفی رئیس سابق پلیس پیشگیری در همان برهه معتقد بود استفاده از این تجهیزات در بسیاری از کشورها شروع شده است و خرید بخشی از نیازهای برای تجهیز لباس‌های پلیس ایران به دوربین شروع شده است.

حال ۵ سال از خبر تجهیز شدن لباس مأموران به دوربین البسه می‌گذرد، سردار مهدی معصوم بیگی در گفت و گو با خبرنگار مهر با اشاره به عملکرد دوربین البسه مأموران کلانتری گفت: برای دوربین‌های البسه مأموران کلانتری چند مأموریت تعریف شده است.

وی افزود: یکی از مأموریت‌ها پایش محیط مأموریت آن مأمور است، در واقع از ابتدایی که یک مأمور به مأموریت اعزام می‌شود و تا لحظه‌ای که بازمی‌گردد این دوربین‌ها تصاویر محیط اطراف را ضبط می‌کنند.

رئیس پلیس پیشگیری فراجا بیان کرد: مأموریت دیگر ثبت و ضبط تصاویر به منزله ارائه مستندات در صورت لزوم است؛ اگر حقی از شهروندان تضییع شود و یا بلعکس حقی از مأمور ما ضایع شود، این فیلم‌ها و تصاویر به عنوان مستندات هم به مراجع نظارتی داخل فراجا و هم به مرجع قضائی قابل ارائه است.

به گفته معصوم بیگی مواردی بوده است که به کمک تصاویر این دوربین‌ها حقیقت و واقعیت کشف شده است.

سردار معصوم بیگی در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار مهر مبنی بر اینکه آیا تمامی مأموران کلانتری‌ها به دوربین البته مجهز هستند یا خیر، گفت: خیر در حال حاضر برخی از مأموران کلانتری‌ها به دوربین البسه مجهز هستند.

رئیس پلیس پیشگیری فراجا بیان کرد: اما در یک طرح کلان تصمیم داریم تا تمامی مأموران کلانتری‌ها را به دوربین البته مجهز کنیم.

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه آیا تا پایان سال ۱۴۰۱ شاهد مجهز شدن مأموران کلانتری به دوربین البسه هستیم یا خیر، گفت: خیر به زمان بیشتری نیاز داریم چرا که نیازی که برای دوربین البسه وجود دارد با تعداد دوربینی که در حال حاضر تأمین شده است تفاوت عدد و رقمی دارد.