آی‌سی‌تی نیوز – عنابستانیعضو کمیسیون اجتماعی مجلس با بیان اینکه ساماندهی فضای مجازی موجب جلوگیری از تخلفات در این فضا و عدم تضییع حقوق مردم می‌شود، گفت: فضای مجازی امروز بخش قابل ملاحظه و جدی زندگی مردم شده و به شدت بر اجتماع تاثیرگذار است. به گزارش «نماینده»، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس با اشاره به […]

آی‌سی‌تی نیوز – عنابستانیعضو کمیسیون اجتماعی مجلس با بیان اینکه ساماندهی فضای مجازی موجب جلوگیری از تخلفات در این فضا و عدم تضییع حقوق مردم می‌شود، گفت: فضای مجازی امروز بخش قابل ملاحظه و جدی زندگی مردم شده و به شدت بر اجتماع تاثیرگذار است.
به گزارش «نماینده»، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس با اشاره به طرح ساماندهی فضای مجازی اظهار داشت: اینکه فضای مجازی باید ضابطه‌مند شود، هیچ شکی نیست چرا که فضای مجازی امروز بخش قابل ملاحظه و جدی زندگی مردم شده است و به شدت بر اجتماع تاثیرگذار است.

علی‌اصغر عنابستانی افزود: وقتی خودرو وارد زندگی انسان شد و علی‌رغم اینکه یک وسیله پر خطر بود عقلا و نخبگان نگفتند که چون خودرو خطر جانی دارد رانندگی ممنوع است؛‌ بلکه برای رانندگی ضوابط گذاشتند تا از مزایای آن استفاده شود؛ اینترنت نیز اگر کنترل و ضابطه‌مند نشود می‌تواند برای جوامع بشری خطر داشته باشد اما اگر کنترل شود مزایای بسیار زیادی دارد.

عنابستانی تاکید کرد: اکنون در فضای حقیقی که افراد زندگی می‌کنند قوانین بسیاری وجود دارد. در فضای مجازی نیز باید قوانین مربوط به خود حاکم باشد چرا که مستقیما با شغل، اقتصاد، فرهنگ، دین، اعتقادات و روابط مردم مربوط است و نمی‌شود هیچ ضابطه‌ای نداشته باشد.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس خاطرنشان کرد: در مورد طرح ساماندهی فضای مجازی نگرانی‌ها این است که این ضابطه‌گذاری منجر به محدودیت‌های اشتباهی شود چون ضابطه به خودی خود محدودیت دارد. اصلا ضابطه بدون محدودیت بی معنی است. بشر اجتماعی شده و برای بهره‌مندی بهتر از زندگی اجتماعی، قراردادهای نانوشته‌ای بسته و محدودیت‌های متعددی پذیرفته تا بتوانند کنار همنوعان خود زندگی کنند. فضای مجازی هم از ساختار زندگی اجتماعی خارج نیست پس حتما ضابطه‌مند کردن آن منجر به محدودیت می‌شود اما محدودیت هایی که منجر به استفاده بهینه و بهتر از اینترنت و فضای مجازی می‌شود نه محدودیتی که منجر به استفاده بدتر شود.

وی با بیان اینکه این ضابطه مندی سبب جلوگیری از تخلفات در فضای مجازی و عدم تضییع حقوق مردم می‌شود، خاطرنشان کرد: در خیلی از این پلتفرم‌ها مردم اشتغال و کار ایجاد می‌کنند اما این پلتفرم‌ها به راحتی حقوق مردم را تضییع می‌کنند و هیچ ساختاری برای دفاع از مردم وجود ندارد و تخلفاتی همچون فروش مواد مخدر، مشروبات الکلی و حتی سلاح در فضای مجازی صورت می گیرد و به زندگی مردم آسیب می زند.

عنابستانی با بیان اینکه عدم ساماندهی فضای مجازی برای فرزندان ما تاثیرات مخربی دارد، گفت: در کشورهایی که مهد اینترنت هستند مثل آمریکا و اروپا برای افراد زیر ۱۵ ساله محدودیت‌های جدی گذاشته‌اند که هر حرفی و مسئله ای سبب آثار تخریبی روح و روان آنها نشود؛ بنابراین ضرورت دارد ضوابطی برای فضای مجازی گذاشته شود حال در نحوه این ضوابط و مدل آن اختلاف نظرهایی وجود دارد که کارشناسان بحث می‌کنند و نظر می دهند و این مجلس و نمایندگان مردم هستند که نظر خواهند داد.