درخواست وزارت خارجه آمریکا برای ورود شرکت‌های فناور به مقابله با چالش‌ امنیتی
درخواست وزارت خارجه آمریکا برای ورود شرکت‌های فناور به مقابله با چالش‌ امنیتی
روزنامه وال استریت به نقل از مقامات آمریکایی نوشت: وزارت خارجه این کشور در حال گسترش همکاری با شرکت‌های فناوری است تا از آنها برای مشارکت بیشتر در چالش‌های اصلی امنیت ملی این کشور از جنگ اوکراین گرفته تا رقابت فزاینده با چین دعوت کند.

به گزارش ایرنا، وال استریت ژورنال افزود: آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا از امروز به عنوان بخشی از تلاش هایش برای تبدیل امنیت سایبری به یکی از اولویت های اصلی وزارتخانه متبوعش عازم منطقه سیلیکون ولی (محل استقرار بسیاری از شرکت‌های مطرح انفورماتیک جهان )می شود.

وزارت خارجه آمریکا گزارش داد این سفر با هدف دیدار با مدیران شرکت های فناوری انجام می شود و بر نقش کلیدی دیپلماسی فناوری در پیشبرد امنیت اقتصادی و ملی آمریکا تاکید دارد.

دولت‌های مختلف آمریکا از هر دو حزب دموکرات و جمهوریخواه مدت‌ها است که به دنبال ایجاد روابط مستحکم با  غول های فناوری هستند و از این شرکت‌ها خواسته‌اند تا اطلاعات مربوط به تهدیدات سایبری را به اشتراک بگذارند، توافقاتی را در زمینه تولید فناوری پیشرفته امضا کرده و یا در برنامه های جاسوسی محرمانه همکاری کنند.

به گفته مقامات کنونی و سابق آمریکایی، امنیت سایبری سالها در اولویت دوم وزارت خارجه آمریکا بوده و مسئولیت آن را به دیگر سازمان های فدرال واگذار می کرد اما تشکیل دفتر سایبری در این وزارتخانه چنین تصوری را تغییر داده است.

بلینکین درآستانه دیدار خود از سیلیکون ولی به وال استریت ژورنال گفت: ما سهم عمیقی در شکل دادن به آینده فناوری کشورمان داریم و دیپلماسی آمریکا نقشی کلیدی در تقویت و استفاده از نقاط قوت منحصر به فرد کشور دارد که یکی از آنها پایگاه صنعتی و نوآوری ما است.

وزارت خارجه آمریکا سال گذشته دفتر جدید فضای سایبری و سیاست دیجیتال را تاسیس کرد و بلینکین «ناتانیل فیک» افسر سابقه نیروی دریایی و مدیر اجرایی فناوری را به عنوان رئیس آن منصوب کرد.

بودجه این دفتر در سال مالی ۲۰۲۲ میلادی ۴۱.۲ میلیون دلار بوده که شامل یک بودجه تعامل دیپلماتیک به ارزش ۱۸.۲ میلیون دلار می شود.

فیک گفت: جنگ در اوکراین بر لزوم همسویی بیشتر قابلیت‌های دفاعی سایبری میان کشورهای عضو سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) تاکید دارد. دولت باید واسطه بهتری بین شرکت های فناوری ایالات متحده و دولت های خارجی باشد که به خدمات آنها نیاز دارند.

فیک که در ماه سپتامبر گذشته صلاحیت او در سنا تأیید شد، گفت: قابلیت‌های زیادی در بخش خصوصی وجود دارد که باید برای تقویت دفاع دیجیتال اوکراین به کار گرفته می‌شود.

از زمان آغاز جنگ اوکراین شرکت های فناوری مانند مایکروسافت وشرکت آلفابت که گوگل زیرمجموعه آن است، در حال به اشتراک گذاشتن اطلاعات سایبری با کی یف و مردم در مورد فعالیت های هکرهای مشکوک روسی است.

دولت بایدن با تهدیدات سایبری – به ویژه باج افزارها – به عنوان یک موضوع امنیت ملی در سطح بالا برخورد کرده است و کاهش آزادی دیجیتال جهانی، و استفاده کشورهای متخاصم از  اطلاعات نادرست یا حمایت از آنها موضوع نگران کننده آن را تشکیل می دهد.