حکمرانی سایبری به سبک آمریکا
حکمرانی سایبری به سبک آمریکا
علی شمیرانی - سبک حکمرانی آمریکا در فضای سایبری بسیار جالب توجه است. این کشور در خروج هرگونه داده از خاکش بسیار قاطع و سختگیر و از آن طرف در جمع‌آوری داده در خارج از مرزهایش بسیار مصر و پیگیر است.

۱- سیاست سخت‌گیری در داخل – پیام‌رسان تیک‌تاک یکی از آن پدیده‌‌هایی است که با سرعت بالایی جهان را گرفت اما با افزایش ضریب نفوذ در خاک آمریکا با فشارهای شبانه‌روزی و بسیار سخت‌گیرانه مواجه شد.
فشار به این پدپده چینی، از دولت ترامپ آغاز شد که دستور حذف آن را در کشور آمریکا صادر کرد. کمی بعد بایدن نیز همان راه ترامپ را در پیش گرفت و در نهایت نیز انتقال داده‌ آمریکایی‌ها بر بستر تیک‌تاک به خارج از کشور ممنوع و مقرر شد اطلاعات شهروندان این کشور، در شرکت اوراکل آمریکا نگهداری شود. این اما پایان فشارها نبود و سناتورهایی آمریکایی انواع تضامین را از این اپ چینی گرفتند و دادستان‌های آمریکا نیز تحقیقات در خصوص آثار منفی تیک‌تاک بر جوانان این کشور را در دستور گذاشتند!

۲- سیاست پیگیری در خارج – ظاهرا کشور آمریکا اما در کنار اهمیت بالایی که به حفظ داده شهروندان خود می‌دهد، به همان میزان نیز اهمیت بالایی به سرقت داده شهروندان دیگر کشورها می‌دهد.
این روزها در داخل آمریکا دادگاه فردی در حال برگزاری است که می‌توان به او لقب «ادوارد اسنودن دوم» را در نظام اطلاعاتی این کشور داد. «جاشوا شولت» که البته از سال ۲۰۱۸ در زندان به سر می‌برد، هکر سابق سازمان سیا است. او متهم به درز اطلاعاتی به ویکی لیکس شده که نشان داد سازمان سیا چگونه گوشی‌های اپل و اندروید را در خارج از آمریکا هک کرده و تلاش‌هایی برای تبدیل تلویزیون‌های هوشمند به دستگاه‌های شنود انجام داده است.
در ارتباط با فاجعه ویکی‌لیکس برای دولت آمریکا، بی‌شک پرونده‌هایی نظیر «بردلی منینگ» که دوران حبس ۱۳۶ ساله خود را در آمریکا طی می‌کند، «ادوارد اسنودن» که به روسیه پناهنده شد، «جولیان آسانژ» که به سفارت اکوادور در انگلیس پناهنده شد و در آستانه استراداد به آمریکاست و در نهایت «جاشوا شولت» که در انتظار چند دهه حبس به سر می‌برد، ما تنها با نوک قله کوه یخی مواجه هستیم که از سیاست‌های حکمرانی سایبری آمریکا به بیرون درز کرده و خدا می‌داند، این کشور در حال رصد و کنترل شبانه‌روزی چند میلیارد نفر در دنیاست.
و البته این تنها بخشی از حکمرانی سایبری به سبک آمریکاست.