تهدیدهای سایبری و بازدید وزیر امور خارجه آمریکا از سیلیکون‌ولی
تهدیدهای سایبری و بازدید وزیر امور خارجه آمریکا از سیلیکون‌ولی
بی‌اعتمادی مردم آمریکا به بخش خصوصی این کشور موجب شد آنتونی بلینکن با مدیران شرکت‌های فناوری برای بحث در مورد امنیت ملی ملاقات کند.

به گزارش سایبربان به نقل از گاردین؛ وزیر امور خارجه آمریکا این هفته در سفری که متخصصان می‌گویند نگرانی‌های روزافزون دولت بایدن را در مورد امنیت سایبری برجسته می‌کند و فشار مقامات برای همکاری بیشتر با صنعت قدرتمند فناوری ایالات‌متحده را نشان می‌دهد، از سیلیکون ولی (مرکز ارائه نوآوری‌ها و فناوری‌های نوین آمریکا) بازدید کرد.

به گفته وزارت امور خارجه آمریکا، آنتونی بلینکن در دانشگاه استنفورد صحبت کرده و قرار بوده با مدیران فناوری ملاقات کند تا نقش اصلی دیپلماسی فناوری در پیشرفت امنیت اقتصادی و ملی ایالات‌متحده را بررسی کنند.

این وزارتخانه چند جزئیات دیگر در مورد این بازدید به اشتراک گذاشته اما به درخواست‌ها برای اظهارنظر بیشتر پاسخ نداده است؛ اما کارشناسان می‌گویند که نگرانی‌های مربوط به امنیت ملی ازجمله تهدید روزافزون جنگ سایبری و دخالت احتمالی خارجی در انتخابات آینده مطمئناً در دستور کار قرار دارد.

ترزا پایتون، کارشناس امنیت سایبری و مدیر ارشد اطلاعات کاخ سفید گفته است که دولت‌های ایالات‌متحده مدت‌هاست که با دنیای فناوری ارتباط برقرار کرده‌اند، اما در میان جنگ در اوکراین، بازدید بلینکن در یک زمان فوق‌العاده پرتنش در سطح بین‌المللی انجام شده است.

وی در ادامه می‌گوید: هر دفتر ریاست جمهوری از ابتدای پیدایش اینترنت، سعی در دستیابی به سیلیکون ولی دارد؛ حال برخی با موفقیت بیشتر نسبت به سایرین؛ اما جنگ در اوکراین یک نقطه مهم در نیاز به همکاری ایجاد کرده است.

در سال گذشته، هکرهای روسی چندین حمله سایبری به اوکراین انجام داده‌اند؛ ازجمله یکی در ژانویه که به‌طور موقت بیش از ۷۰ وب‌سایت دولتی را از دسترس خارج کرد. دامنه جنگ سایبری مسکو علیه اوکراین و متحدین آن کوچک‌تر از آنچه تحلیلگران در آغاز جنگ پیش‌بینی کرده بودند شده است، اما کارشناسان هشدار داده‌اند که هرچه این درگیری ادامه پیدا کند و روسیه نیز وسعت ارضی بیشتری را بر روی زمین از دست بدهد، خطر جامع‌تر و فاجعه‌بارتر حملات سایبری با پشتیبانی دولت افزایش می‌یابد.

پایتون می‌گوید: وزارت امور خارجه احتمالاً در نظر دارد که نقشه ثانویه پوتین چه خواهد بود و تلاش برای پیشبرد آن با ملاقات با سیلیکون ولی است. نگرانی‌هایی نیز وجود دارد که چنین حمله‌ای می‌تواند در سطح بین‌المللی چه نتیجه‌ای داشته باشد و همچنین مشاغل آمریکایی را نابود کند.

به گفته جاشوا تاکر، یکی از مدیران مرکز رسانه‌های اجتماعی و سیاست در دانشگاه نیویورک و مشاور ارشد شرکت راه‌حل‌های امنیتی کرول، علاوه بر حملات سایبری خارجی، وزارت امور خارجه احتمالاً در تلاش است تا با سیلیکون ولی در مورد راه‌حل‌های نگرانی‌های مداوم در مورد دخالت در انتخابات همکاری کند. وی همچنین می‌افزاید که با نزدیک شدن به انتخابات میان‌دوره‌ای، همه چشم‌ها به بسترهای رسانه‌های اجتماعی است؛ نه‌تنها برای عموم، بلکه حتی از طرف سیاست‌گذاران.

این نگرانی‌ها شامل حملات سایبری است که می‌تواند در روند رأی‌گیری دخالت کند، ازجمله اختلال در فهرست‌های ثبت‌نام رأی‌دهندگان یا شمارش آرا و همچنین مبارزات اطلاعاتی هماهنگ مانند مواردی که روسیه در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ انجام داده است.

گلن گرستل، مشاور ارشد مرکز مطالعات استراتژیک و بین‌المللی و مشاور عمومی سابق آژانس امنیت ملی می‌گوید که سفر بلینکن، به رسمیت شناختن فزاینده دولت مبنی بر اینکه بخش خصوصی نقشی حیاتی در مسائل امنیت ملی ایفا می‌کند را برجسته می‌کند.

گرستل در ادامه می‌گوید که در اوایل پیدایش دره سیلیکون، فناوری با مصونیت از مقررات و مسئولیت‌های دولت عمل می‌کرد. وی معتقد است که ظهور سانسور اقتدارگرا، دخالت خارجی در انتخابات و حملات دولتی از سوی کشورهایی مانند روسیه و چین منجر به نیاز بیشتر به اشتراک اطلاعات بیشتر از این صنعت شده است.

گرستل همچنین می‌گوید که شرکت‌های فناوری از نظر حضور سایبری در سرتاسر جهان، چشم‌ها و گوش‌های بیشتری نسبت به دولت‌ها دارند و هر دو طرف به یکدیگر نیاز دارند.

در همین حال، سفر بلینکن در یک زمان بحرانی برای صنعت فناوری انجام می‌شود زیرا خطرات سایبری در سطح جهان افزایش می‌یابد.

مجموعه‌ای از هک‌های بزرگ در ایالات‌متحده در سال‌های اخیر، باعث ایجاد تمرکز بیشتری بر امنیت سایبری ملی شده است. گرستل می‌گوید که از زمان هک خط لوله استعماری در سال ۲۰۲۱ تا حمله باج افزاری مخرب اخیر به دومین ناحیه مدرسه بزرگ کشور، واضح‌تر شده است که ایالات‌متحده باید آمادگی خود را در اولویت قرار دهد. این موضوع حتی به مشاغل خصوصی نیز می‌رسد؛ زیرا تعداد حملات سایبری تنها بین سال‌های ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱، ۳۱ درصد افزایش یافته است.

وی می‌گوید که دولت به بخش خصوصی نیاز دارد، اما بخش خصوصی نیز دریافته است که به کمک دولت نیاز دارد. نتیجه این است که هر دو طرف باید با هم همکاری کنند.

وزارت امور خارجه با نشان دادن نگرانی دولت بایدن در مورد موضوعاتی مانند امنیت سایبری، امسال درخواست افزایش ۵۰ درصدی بودجه فناوری اطلاعات خود را کرده است و دفتری برای فضای سایبری و سیاست دیجیتال ایجاد کرده است که برای “تشویق رفتار مسئولانه دولت در فضای سایبری” و “پیشرفت” کار خواهد کرد. سیاست‌هایی که از یکپارچگی و امنیت زیرساخت اینترنت محافظت می‌کند.

این اداره همچنین افسر سابق نیروی دریایی و ناتانیل فیک، مدیر اجرایی سایبری را به‌عنوان اولین “سفیر سایبری” خود منصوب کرده است. در مراسم سوگند یاد کردن در طی مراحل تصویب سنا، فیک بر لزوم همکاری با سایر دولت‌ها و بخش خصوصی تأکید کرد تا “درک کند که چگونه فن‌آوری‌های دیجیتال می‌توانند به افراد کمک کنند تا از حقوق بشر خود استفاده کنند و به پتانسیل کامل خود برسند”.

اما اطلاع‌رسانی وزارت امور خارجه همچنین در زمان پرتنشی برای شرکت‌های فناوری در ایالات‌متحده انجام می‌شود. فضای فناوری مدتی است که با واکنش فزاینده مردم و تنظیم‌کننده‌ها در رابطه با قدرت کنترل نشده‌اش مواجه بوده است، به‌طوری‌که اکثر آمریکایی‌ها می‌گویند که چنین شرکت‌هایی باید بهتر تنظیم شوند. تاکر می‌گوید که چنین شک و تردیدی نسبت به فناوری‌های بزرگ ممکن است به همکاری‌های دولت با این صنعت منجر شود.

او می‌افزاید که اعتماد به شرکت‌های فناوری کاهش یافته است و مردم نسبت به همه‌چیز مشکوک‌تر خواهند شد. سنت دیرینه‌ای در ایالات‌متحده وجود دارد که از اینکه دولت قدرت بیش‌ازحدی برای نظارت بر شهروندان خود دارد، محتاط باشد.