ایران یازدهمین هدف هکرها
ایران یازدهمین هدف هکرها
گزارش surfshark از میزان حملات سایبری در جهان منتشر شد.

آی‌تی ایران – در گزارش جدید شرکت surfshark نشان می‌دهد از سال۲۰۰۴ تا کنون نزدیک به ۱۵میلیارد بار کاربران اینترنتی در سراسر جهان مورد حمله سایبری قرار گرفته‌اند. بیش از ۳۰درصد از کل نفوذهای سایبری سراسر جهان به آمریکا و روسیه صورت گرفته و ایران با ۱۵۹میلیون نفوذ در رتبه ۱۱ جهان قرار دارد. طی نیمسال گذشته نفوذ هکرها به ایران ۹۸درصد رشد کرده است.

با توسعه و رشد ارتباطات اینترنتی در دهه‌های اخیر و به دنبال آن تولید و ایجاد استخرهای داده، میزان نفوذ به سیستم‌ها و حساب‌های کاربری و همچنین سوءاستفاده از اطلاعات آنها هم رو به افزایش گذاشته است. آخرین گزارش منتشر شده در این زمینه نشان می‌دهد که از سال ۲۰۰۴ تا حالا در مجموع بیش از ۹/ ۱۴ میلیارد نفر از کاربران اینترنت مورد حمله سایبری قرار گرفته، به حساب‌های کاربری آنها نفوذ کرده‌اند و بعضی اطلاعات آنها مانند آدرس ایمیل، رمز عبور و آدرس IP به سرقت رفته است.

این گزارش که به تازگی توسط شرکت تحقیقاتی و ارائه‌دهنده خدمات اینترنتی surfshark منتشر شده است، نشان می‌دهد که بسیاری از کشورهای جهان در طول ۱۸سال گذشته مورد حمله سایبری قرار گرفته‌اند. کارشناسان معتقدند که یکی از مهم‌ترین دلایل این موضوع آن است که اغلب افراد از یک ایمیل یکسان برای ایجاد حساب‌های کاربری متفاوت خود در شبکه‌های مجازی استفاده می‌کنند. بر اساس این آمار منتشر شده، ۵/ ۳۱ درصد از مجموع حساب‌های کاربری که به آنها نفوذ شده است، هیچ اطلاعاتی درباره کشور محل اقامت کاربر خود ندارند و با این اوصاف امکان تشخیص آنکه مربوط به کدام کشور هستند، وجود نداشته است. پس می‌توان گفت که بعضی از کشورها احتمالا میزان نفوذ و حمله سایبری بیشتری را تجربه کرده‌اند. این گزارش تاکید می‌کند که چیزی در حدود ۱/ ۵ میلیارد حساب کاربری که مورد نفوذ قرار گرفته‌اند، از یک آدرس ایمیل واحد استفاده کرده‌اند. به این ترتیب مشخص شده است که به‌طور متوسط یک آدرس ایمیل سه بار مورد نفوذ قرار گرفته، از هر صد نفر، آدرس ایمیل ۶۶ نفر مورد حمله سایبری قرار گرفته و در نهایت به‌طور متوسط حساب کاربری ۱۹۱ درصد افراد مورد سوءاستفاده قرار گرفته است.

آمریکا؛ میزبان بیشترین حملات
در میان کشورهای جهان اما بعضی کشورها میزبان بیشترین حملات بوده‌اند. جالب است بدانید که آمریکا و روسیه بیش از هر کشور دیگری از سال ۲۰۰۴ تا حالا مورد حمله سایبری قرار گرفته‌اند. در حقیقت موارد این دو کشور در مجموع بیش از ۳۰ درصد از کل نفوذهای سایبری سراسر جهان را به خودشان اختصاص داده‌اند. البته surfshark اعلام کرده است که در این بررسی کشورهایی با جمعیت کمتر از یک میلیون نفر، در نظر گرفته نشده‌اند. با این همه، ایالات‌متحده آمریکا با حدود ۳/ ۲ میلیارد حساب کاربری مورد نفوذ، بیشترین آمار این حملات را در جهان در اختیار دارد و این رقم برابر ۴/ ۱۵ درصد از کل آدرس‌های ایمیل جهان است که مورد حمله قرار گرفته‌اند. در واقع از هر ۱۰۰ حساب کاربری در آمریکا، ۶۹۴ حساب مورد حمله قرار گرفته‌اند. هر چند روسیه از نظر تعداد حملات در جایگاه دوم جهان قرار دارد، اما از آنجا که جمعیت کمتری از آمریکا دارد، نسبت حساب‌های کاربری مورد حمله آن بسیار بیشتر است و از این نظر، بیشترین تعداد حساب‌های کاربری مورد حمله جهان را نسبت به جمعیتش دارد. با این اوصاف، این آمار تایید می‌کنند که هر آدرس ایمیل در روسیه دست‌کم حدود ۱۵ بار مورد حمله و نفوذ قرار گرفته است؛ این رقم تا ۸/ ۷ بار بیشتر از متوسط جهانی است.

بعد از آمریکا و روسیه، کشورهای چین، آلمان و فرانسه به ترتیب در فهرست پنج کشور برتر جهان از نظر میزان نفوذ هکرها قرار دارند. در این فهرست ایران با بیش از ۱۵۹ میلیون نفوذ در طول ۱۸سال گذشته، در رتبه یازدهم جهان قرار دارد. این آمار نشان می‌دهند که در شش ماه گذشته ۳۲ هزار و ۶۲۰ نفوذ به حساب‌های کاربری ایران انجام شده است که این میزان، نشان از رشد ۹۸ درصدی نفوذ هکرها در نیم‌سال گذشته دارد. آمار شرکت surfshark نشان می‌دهد که دو واحد اطلاعاتی برتر و مورد نفوذ در ایران، آدرس‌های IP هستند و از این طریق بیش از ۱۵۵ میلیون آدرس IP در ۱۸سال گذشته مورد نفوذ قرار گرفته‌اند. بر اساس این آمار، نسبت میزان حملات نفوذی به هر صد کاربر ایرانی برابر ۱۹۰ درصد است.

شیلی؛ دورترین هدف حملات
این گزارش که آمار دقیق و جالبی از میزان نفوذ هکرها در طول سال‌های گذشته را نشان می‌دهد، تصویری جدید و البته نگران‌کننده از وضعیت حملات سایبری در جهان را ترسیم می‌کند. بر اساس این آمار، در سه ماه گذشته سه کشور هنگ‌کنگ، روسیه و ترکیه به ترتیب با افزایش ۷۲۳، ۶۷۳ و ۳۸۷ درصدی، بیشترین رشد نفوذ هکرها را تجربه کرده‌اند. در مقابل اما بعضی کشورها شاهد کاهش چشمگیر میزان نفوذ به حساب‌های کاربری خودشان بوده‌اند و این موضوع نشان می‌دهد که این کشورها کمتر مورد توجه هکرها قرار داشته‌اند. با این اوصاف سه کشور شیلی، اسرائیل و کره‌جنوبی به ترتیب با رشد منفی ۹۸، ۹۷ و ۹۴ درصدی در طول سه ماه گذشته، کمترین میزان نفوذ هکرها را تجربه کرده‌اند.

این آمار نشان می‌دهند که به‌طور کلی ۶/ ۴۸ واحد اطلاعاتی مجزا (دیتا پوینت) در سراسر جهان و در طول ۱۸ سال گذشته مورد نفوذ قرار گرفته‌اند. در آمریکا از سال ۲۰۰۴ تا حالا به‌طور متوسط ۲۷ واحد اطلاعاتی هر کاربر مورد نفوذ قرار گرفته‌اند و این رقم برای روسیه به ۲۳ واحد اطلاعاتی برای هر کاربر می‌رسد. در میان کشورهای جهان، در این سال‌ها کاربران کشورهای ویتنام، عراق و لیبریا بیشترین میزان نفوذ از نظر تعداد واحدهای اطلاعاتی را تجربه کرده‌اند. به این ترتیب تعداد واحدهای اطلاعاتی مورد نفوذ کاربران ویتنامی تا ۱/ ۱۰۳ درصد بیشتر از متوسط جهانی بوده است و کاربران عراقی و لیبریایی به ترتیب در جایگاه‌های بعدی قرار دارند.

اروپا؛ مرکز بیشترین افشای اطلاعات کاربری
آمار منتشر شده از سوی شرکت surfshark نشان می‌دهند که در مجموع و در طول ۱۸سال گذشته، به بیش از ۱۴ میلیارد و ۹۲۱ میلیون حساب کاربری در سراسر جهان نفوذ شده است که این رقم برابر ۱۹۱ درصد به ازای هر ۱۰۰نفر است. به این ترتیب تعداد رمزهای عبور افشا شده از هر ۱۰۰حساب کاربری مورد نفوذ به ۹۰ می‌رسد. در این میان منطقه اروپای شرقی با بیش از دو میلیارد و ۵۲۹ میلیون حساب کاربری و ۱۲۹ رمز عبور افشا شده به ازای هر صد حساب کاربری، میزبان بیشترین نفوذ بوده و در مقابل منطقه اروپای شمالی با بیش از ۳۷۷ میلیون و ۴۹۶ هزار حساب کاربری و ۸۴ درصد رمز عبور افشا شده، کمترین نفوذ را داشته است. در میان کشورهای جهان، روسیه با بیش از دو میلیارد و ۱۷۳ میلیون حساب کاربری و ۱۳۳ رمز عبور افشا شده به ازای هر ۱۰۰حساب کاربری، بیشترین میزان نفوذ را در این سال‌ها تجربه کرده است.

در مقابل کشور کوزوو با بیش از ۱۰۹ هزار حساب کاربری و ۶۸ درصد رمز عبور افشا شده، میزبان کمترین حملات نفوذی در سال‌های گذشته بوده است. با این اوصاف می‌توان به این نتیجه رسید که قاره اروپا ۶/ ۲۹ درصد از کل حملات نفوذی جهان را در ۱۸سال گذشته به خود‌ اختصاص داده است. برای آنکه به تصویر دقیق‌تری از این شرایط برسیم، بهتر است بدانید که بر اساس این آمار، از سال ۲۰۰۴ تا حالا هر نفر در قاره اروپا حدود شش بار شاهد افشای اطلاعات خودش بوده است. روسیه اما مهم‌ترین کشور مورد هدف بوده و از هر ۱۰نفوذ در اروپا، پنج نفوذ مربوط به این کشور بوده است. به‌طور کلی، این گزارش نشان می‌دهد که از ابتدای سال ۲۰۲۰ تا حالا ۲/ ۲ میلیارد حساب کاربری مورد نفوذ قرار گرفته‌اند که این میزان برابر ۱/ ۱۵ درصد از کل نفوذهای انجام شده در طول ۱۸سال گذشته است و به این ترتیب از هر ۱۰۰نفر در جهان، هر سال ۱۲ نفر شاهد حملات نفوذ بوده‌اند.