اوکراین تسلیحات ارسالی غرب را در وب تاریک می‌فروشد
اوکراین تسلیحات ارسالی غرب را در وب تاریک می‌فروشد
رسانه‌های لیبرال مملو از اخبار کمک غرب به اوکراین به‌وسیله رساندن سلاح‌های مرگبار به این کشور هستند؛ اما واقعیت این است که هیچ‌کس حتی اروپا هم نمی‌خواهد سوار کشتی در حال غرقی به نام اوکراین شود.

رسانه‌های جهانی اروپا را به‌عنوان ناجی اوکراین معرفی می‌کنند. رسانه‌های لیبرال نشان می‌دهند که رهبران اتحادیه اروپا با پوتین صحبت کرده و موضعی سخت در قبال تهاجم روسیه اتخاذ می‌کنند. آن‌ها در مورد چگونگی تلاش اتحادیه اروپا برای کمک به اوکراین برای گذر از این بحران و اینکه چگونه شهروندان کشورهای مختلف برای حمایت بی‌دریغ از این کشور اروپای شرقی دست‌به‌کار شده‌اند، صحبت می‌کنند.

از همه خنده‌دارتر این است که نشان می‌دهند که چگونه اوکراین با کمک و حمایت تسلیحاتی غرب، در حال شکست دادن روسیه در این جنگ است.

اما این موضوعات ادعایی بیش نیستند. واقعیت این است که کشورهای اروپایی نسبت به دغدغه‌های اوکراین بی‌تفاوت هستند.

هیچ تسلیحات اروپایی وجود ندارد

بر اساس مطالعات اخیر موسسه کیل (Kiel Institute) در مورد اقتصاد جهانی، شش کشور بزرگ اروپا هیچ تعهد نظامی دوجانبه جدیدی به اوکراین برای کل ماه جولای را نپذیرفته‌اند. این اولین بار است که از زمان عملیات نظامی ویژه روسیه در اواخر فوریه، این اتفاق روی می‌دهد.

این داده‌ها شامل اسامی کشورهایی مانند لهستان، فرانسه، آلمان، اسپانیا، ایتالیا و انگلستان است.

این اطلاعات نشان می‌دهد که کمک‌های نظامی به اوکراین با وجود تغییرات بی‌سابقه در سیاست‌های دفاعی اروپا؛ شامل ارسال مهمات از کشورهایی مانند فرانسه و آلمان به اوکراین، در حال کاهش است.

بر اساس اطلاعات جمع‌آوری‌شده توسط موسسه ردیابی پشتیبانی از اوکراین، به رهبری کریستوف تربش، وعده‌های کمک نظامی اروپا به اوکراین از اواخر ماه آوریل در حال کاهش بوده است.

وی افزود: باوجوداینکه جنگ وارد مرحله حساسی شده است، شوق و حرارت جدیدی برای کمک‌رسانی دیده نشده است.

این اطلاعات گواهی بر این واقعیت است که هیچ کشور اروپایی، حاضر نیست آب در هاون بکوبد!

یکی از دلایل اصلی این تغییر موضع، نگرانی در مورد فساد در اوکراین است.

فساد

شاخص فساد شفافیت بین‌الملل، اوکراین را در رده سوم پایین‌ترین رتبه قرار می‌دهد و همچنان نگرانی‌های جدی در مورد تبدیل‌شدن این کشور به مرکز قاچاق غیرقانونی اسلحه وجود دارد.

شواهد زیادی وجود دارد که نشان می‌دهد بسیاری از سلاح‌هایی که ایالات‌متحده، انگلستان و سایر کشورهای ناتو در طول رویارویی با روسیه به اوکراین تحویل داده‌اند، برای فروش در وب تاریک قرار گرفته‌اند.

تاجران اوکراینی نه‌تنها سلاح‌های کوچک یا زره‌های انفرادی، بلکه سخت‌افزارهای پیچیده‌ای مانند سیستم‌های ضدتانک Javelin و NLAW یا پهبادهای انفجاری Phoenix Ghost و Switchblade را نیز در وب تاریک به فروش گذاشته‌اند.

متخصص اطلاعات سایبری رژیم اسرائیل، KELA، فهرست اسلحه‌هایی را پیدا کرده است که ظاهراً توسط اوکراینی‌ها در چندین بازار وب تاریک که بعضاً مخصوص خریدوفروش سلاح گرم به‌صورت تخصصی نیز هستند، ارسال شده است. یکی از فروشندگان حتی یک سیستم موشکی ضدتانک Javelin ATGM آمریکا را به قیمت ۳۰ هزار دلار پیشنهاد داده است. این فروشنده مکان این سیستم را کیف، پایتخت اوکراین عنوان کرده است.

یورگن استاک، دبیر کل اینترپل قبلاً در مورد جدی بودن وضعیت هشدار داده است. به گفته استوک، تسلیحات انتقال‌یافته به اوکراین در جریان تهاجم روسیه در ماه فوریه در بازار سیاه جهان به فروش رسیده و به دست جنایتکاران می‌رسد.

او بارها هشدار داده که پس از پایان جنگ روسیه، بازار با تسلیحات سنگین و اسلحه غرق خواهد شد. وی از کشورهای عضو اینترپل، به‌ویژه کشورهایی که تسلیحات تهیه می‌کنند، خواست تا در زمینه ردیابی تسلیحات همکاری کنند.

کار آمریکا با زلنسکی تمام شده است

در حال حاضر، تنها سلاح و کمکی که اوکراین دریافت می‌کند از سوی ایالات‌متحده است. همین جمعه گذشته، واشنگتن بسته مهمات ۷۷۵ میلیون دلاری دیگری را به کیف فرستاد.

اما این موضوع، این واقعیت را از بین نمی‌برد که حتی یکی از رازداران اوکراین در واشنگتن، نگران لغزش اوکراین به ورطه فساد است. وودز (Woods) که یکی از مقامات سابق وزارت امور خارجه آمریکا است، گفت: اوکراین قطعاً دارای مشکل فساد است و اگر در کشوری چنین باشد، می‌توانید مطمئن باشید که برخی از این سلاح‌ها گم می‌شوند یا منتقل می‌شوند یا فروخته می‌شوند.

مقاله اخیر توماس فریدمن نشان می‌دهد که بایدن و کاخ سفید چگونه با زلنسکی تعامل می‌کنند و به دنبال یک قربانی هستند تا تمام تقصیرها را به گردن او بی اندازند.

مشکلات اتحادیه اروپا

نقل مجلس این روزها در حال حاضر این است که چگونه تحریم‌های ضد روسیه بر اروپا نتیجه معکوس داشته است. ارزش یورو در برابر دلار به کمترین میزان در یک دهه اخیر رسیده است. تورم اروپا به سطح بی‌سابقه‌ای رسیده است. تحریم گاز توسط مسکو، میلیون‌ها اروپایی را در معرض خطر قرار داده است. اروپا در حال رقابت برای خروج از حالت صنعتی بودن است، زیرا چندین شرکت قبلاً تعطیل شده‌اند و چندین شرکت نیز با عواقب مشابهی روبرو هستند.

کمبود گاز پس از کاهش ۸۰ درصدی صادرات روسیه از نورد استریم ۱، کشورها را مجبور به جیره‌بندی گاز کرده است. شرکت‌های انرژی با ۱٫۳ تریلیون دلار بدهی در آستانه ورشکستگی قرار دارند. اگر واردات انرژی به سطح قبل از آغاز جنگ اوکراین بازنگردد، اروپا با خطر شدیدی در زمستان روبرو خواهد شد.

بحران‌های سیاسی در ایتالیا، مقدونیه شمالی و انگلستان، بهار اروپایی آینده را برجسته کرده است؛ بنابراین، اروپا درک می‌کند که جنگ اوکراین به خط پایان رسیده است.

با همه این‌ها، اوکراین همچنان در حال انجام یک حمله متقابل در منطقه خرسون است و تقریباً گفته می‌شود که اروپا دیگر سلاحی به کیف نخواهد فرستاد تا جنگ به‌سرعت پایان یابد؛ بنابراین، اروپا برای حفظ منافع خود می‌ایستد، در غیر این صورت نمی‌تواند از یک فاجعه قریب‌الوقوع فرار کند.(منبع:سایبربان)