اوبر هک شد
اوبر هک شد
یک هکر 18 ساله بزرگ‌ترین تاکسی اینترنتی جهان را هک کرد.

به گزارش سایبربان؛ در یک حمله سایبری که روز پنجشنبه رخ داد، شرکت اوبر مجبور شد چندین سیستم داخلی خود را ازجمله Slack، Amazon Web Services و Google Cloud Platform را آفلاین کند. اوبر در حال بررسی این موضوع است که چگونه یک هکر که ادعا می‌کند ۱۸ سال سن دارد، توانسته دسترسی مدیریتی به ابزارهای داخلی این شرکت پیدا کند.

این هکر با ارسال پیامی در سیستم داخلی Slack شرکت اوبر، حضور خود را به کارمندان این شرکت اعلام کرد. در اسکرین شات هایی که از پیام آن‌ها در توییتر پخش‌شده آمده است:

اعلام می‌کنم که یک هکر هستم و اوبر دچار سرقت اطلاعاتی شده است.

سپس این هکر، اطلاعات محرمانه شرکتی که گفته بود به آن‌ها دسترسی پیداکرده است را فهرست کرد و هشتگی را منتشر کرد که بر اساس آن ادعا می‌کرد اوبر به رانندگانش پول کمتری پرداخت می‌کند.

این هکر که با خبرنگار نیویورک‌تایمز نیز صحبت کرده است، ادعا می‌کند که با روش مهندسی اجتماعی و جا زدن خود به‌عنوان یک مقام فناوری اطلاعات شرکت، یکی از کارمندان اوبر را فریب داده و رمز عبور وی را که اجازه دسترسی به سیستم‌های اوبر را می‌دهد، از وی دریافت کرده است.

کارشناسان امنیتی طی صحبتی به تایمز گفته‌اند که به نظر می‌رسد این هک، سیستم‌های اوبر را به‌صورت کامل در معرض خطر کشف رمز قرار داده باشد؛ اما این شرکت تا این لحظه به کاربران خود توصیه به تغییرات فعالانه‌ای مانند تغییر رمز عبور حساب‌های خود، نکرده است.

شرکت اوبر می‌گوید که هیچ مدرکی مبنی بر به خطر افتادن داده‌های حساب‌های کاربری در هکی که صورت گرفته است، وجود ندارد. اوبر می‌گوید «هیچ مدرکی» وجود ندارد که نشان دهد اطلاعات خصوصی کاربرانش در سرقت داده از سیستم‌های کامپیوتری داخلی آن که روز پنجشنبه اتفاق افتاده، به خطر افتاده است. اوبر در بیانیه‌ای اعلام کرد که تمام محصولات این شرکت، ازجمله خدمات تحویل غذا، در حال حاضر فعال هستند و برای پیگیری این موضوع، به مقامات قانونی نیز اطلاع داده شده است.

این اولین بار نیست که اوبر قربانی هکرها می‌شود. این شرکت هدف یک حمله گسترده امنیت سایبری بود که در اکتبر ۲۰۱۶ رخ داد و اطلاعات محرمانه ۵۷ میلیون مشتری و راننده به سرقت رفت. اوبر اخیراً اعتراف کرده که حادثه سایبری قبلی را به‌عنوان بخشی از توافق با وزارت دادگستری ایالات‌متحده برای جلوگیری از تعقیب کیفری پنهان کرده است.

هکرها از اعتبار دزدیده‌شده برای دسترسی به مخزن کد منبع خصوصی و به دست آوردن یک کلید دسترسی اختصاصی استفاده کرده و سپس، از آن برای دسترسی و کپی کردن مقادیر زیادی از داده‌های مرتبط با کاربران و رانندگان اوبر، ازجمله داده‌های مربوط به سابقه‌ی حدود ۵۷ میلیون کاربر با ۶۰۰ هزار شماره گواهینامه رانندگی استفاده کردند.

جو سالیوان (Joe Sullivan)، افسر ارشد امنیتی اوبر در آن زمان، در این پنهان‌کاری شریک بود و بعداً به دلیل تلاش برای مخفی کردن سرقت اطلاعات از کمیسیون تجارت فدرال و مدیریت اوبر به ممانعت از اجرای عدالت متهم شد. دارا خسروشاهی، مدیرعامل اوبر نیز به‌تازگی در محاکمه خود که در اوایل ماه جاری آغاز شد، حضور پیدا کرده است.