انواع کلاهبرداری در بازار رمزارز
انواع کلاهبرداری در بازار رمزارز

آی‌سی‌تی نیوز – گرچه نرخ ارزهای دیجیتال روند نوسانی داشته و گاه رو به رشد و گاه رو به کاهش است، اما شمار علاقه‌مندان به آن و کسانی که می‌خواهند طی چند ماه مسیری چند ساله را در کسب درآمد طی کنند، همواره روندی رو به افزایش داشته‌ است؛ کاربرانی که گرچه با سودای ثروت […]

آی‌سی‌تی نیوز – گرچه نرخ ارزهای دیجیتال روند نوسانی داشته و گاه رو به رشد و گاه رو به کاهش است، اما شمار علاقه‌مندان به آن و کسانی که می‌خواهند طی چند ماه مسیری چند ساله را در کسب درآمد طی کنند، همواره روندی رو به افزایش داشته‌ است؛ کاربرانی که گرچه با سودای ثروت وارد بازار رمز ارزها می‌شوند، اما به دلایل مختلف ممکن است نه تنها سود که حتی سرمایه‌شان نیز به جیب سودجویان بریزد. در همین راستا رییس پلیس فتای تهران بزرگ درباره شگردهای کلاهبرداری از سرمایه‌گذاران رمز ارز توضیح و به کاربران این بازار هشدار داده است.

سرهنگ داود معظمی گودرزی در گفت‌وگو با ایسنا، درباره شیوه های کلاهبرداری از کاربران حوزه ارزهای دیجیتال و رمز ارز گفت: عمده‌ترین دلیل کلاهبرداری از افراد فعال در بازار ارزهای دیجیتال، دانش کم و ناآگاهی آنان از حوزه‌ای است که در آن سرمایه گذاری کرده اند و گاهی متاسفانه ما شاهد آن هستیم که این افراد حتی الفبا و گام‌های اولیه حضور در فضای مجازی را نیز آموزش ندیده‌اند اما وارد این فضا شده‌اند و از آن بدتر اینکه برخی از این افراد تمام سرمایه و زندگی خود را وارد بازار ارزهای دیجیتال کرده‌اند.

افزایش جرائم در حوزه رمز ارز
وی ادامه داد: متاسفانه باید بگویم که همین عدم آگاهی و دانش کافی سبب شده تا طی یک سال اخیر جرایم مرتبط با رمز ارزها در حوزه پلیس فتای تهران بزرگ افزایش داشته باشد و به دنبال آن پرونده‌های مرتبط با این موضوع در پلیس نیز بیشتر شود.

رییس پلیس فتای تهران بزرگ با بیان اینکه پلیس فتا بارها نسبت به ورود این حوزه و الزامات سرمایه گذاری در این فضا هشدار داده است، گفت: افرادی که قصد حضور در بازار ارزهای دیجیتال و سرمایه‌گذاری در این حوزه را دارند حتما باید هشدارها و توصیه های پلیس را جدی بگیرند و بدون دانش کافی وارد این حوزه نشوند.

معظمی گودرزی ادامه داد: از سوی دیگر نیز لازم است که عنصر قانونی جرم در این خصوص نیز مدون شود و بانک مرکزی و دستگاه های مرتبط با این حوزه نیز دستورالعمل های صریحی را در این خصوص ابلاغ کنند. باید سازوکاری برای احراز هویت کاربران این فضا فراهم شود؛ چرا که متاسفانه کاربران به راحتی در دام کلاهبرداران سایبری بازار ارزهای دیجیتال قرار می‌گیرند.

 

مالباختگان بازار ارز دیجیتال چه کسانی هستند؟
وی افزود: در بررسی که پلیس فتا بر روی مالباختگان این حوزه انجام داده است، مشخص شد عمده مالباختگان این حوزه و افرادی که در دام سودجویان افتاده‌اند، بدون آگاهی و دانش کافی و صرفا از روی هیجان و با رویای ثروتمند شدن در زمانی کوتاه، وارد این بازار شده‌اند و بی اطلاعی آنان سبب از دست دادن سرمایه‌شان شده است.

رییس پلیس فتای تهران بزرگ افزود: افراد نباید تصور کنند که با چند دقیقه پرسش و پاسخ یا مطالعه چند جزوه، دیگر کارشناس حوزه رمز ارز شده و تمام اصول و مبانی آن را آموزش دیده‌اند. آموزش ها باید اصولی، صحیح و از منابع معتبر باشد.

 

سرقت ارز دیجیتال با بدافزار
معظمی گودرزی یکی از روش‌های سوءاستفاده از حساب سرمایه گذاران در حوزه رمز ارز را استفاده سودجویان از بدافزارها دانست و گفت: متاسفانه افراد سودجو و کلاهبردار با طراحی بدافزارها در حوزه ارز دیجیتال و تبادلات مالی نیز ورود کرده‌اند. این افراد با ارسال لینک‌های ناشناس اقدام به آلوده کردن تلفن همراه یا سیستم رایانه کاربران کرده و از این طریق به رمزها و کدهای امنیتی آنان دسترسی پیدا می‌کنند.

رییس پلیس فتای تهران بزرگ ادامه داد: پس کاربران باید توجه داشته باشند که تحت هیچ شرایطی وارد لینک‌های ناشناس نشده و برنامه‌های تلفن همراه خود را نیز از سامانه‌ها و فروشگاه‌های آنلاین مجاز دانلود و نصب کنند.

وی با تاکید بر اینکه نباید مردم تمام زندگی و سرمایه خود را در یک رمز ۱۲ تا ۲۴ رقمی خلاصه کنند، گفت: شیوه دوم دسترسی به همین رمزها ورود به کیف پول ارزهای دیجیتال است. لازم است کاربران این فضا از رمزهای قوی و مناسب برای کیف پول ارز دیجیتال خود استفاده کنند. رمزهایی که ترکیبی از عدد و حروف و علائم بوده و قابل حدس نباشد. همچنین حتما آن را به خاطر هم بسپارند و از بیان آن به افراد ناشناس و غیرقابل اعتماد خودداری کنند.

 

ساخت کیف پول ارز دیجیتال را به غریبه‌ها نسپارید

معظمی گودرزی افزود: متاسفانه در موارد متعددی مشاهده شده که افراد به دلیل عدم آشنایی با این حوزه ساخت کیف پول ارز دیجیتال خود را به افراد غیر و حتی غریبه سپرده‌اند و این افراد نیز با سوء استفاده از همین موضوع و نگه داشتن رمز ورود به کیف پول در هنگام سوددهی یا افزایش رقم موجود در آن، حساب را خالی کرده‌اند. پس کاربران این فضا باید بدانند که قبل از ورود به این بازار حتما لازم است که دانش خود را ارتقا داده و ساخت و مدیریت کیف پول ارز دیجیتال خود را شخصا انجام دهند.

معظمی گودرزی، روش دیگر را کلاهبرداری از سوی افراد کارشناس‌نما دانست و گفت: در فضای مجازی و به خصوص شبکه‌های اجتماعی و پیام رسان‌ها می‌توان موارد بسیاری از تبلیغات در این حوزه را مشاهده کرد. افرادی که خود را کارشناس و مشاور حوزه رمز ارز می‌دانند و از این طریق از افراد دیگر دعوت می‌کنند تا به آنها مشورت دهند.

وی ادامه داد: در این روند افراد اقدام به دریافت رمز کیف پول ارز دیجیتال کاربران کرده و بهانه آن را نیز آموزش افزایش درآمد یا مشاوره اعلام می‌کنند. غافل از اینکه در اینجا نیز این افراد با سوء استفاده از ناآگاهی اقدام به خالی کردن موجودی کاربران می‌کنند. حتی ممکن است برای اعتمادزایی مدتی این کار را نکرده و پالس‌ها و سیگنال‌های درستی نیز به مالباخته بدهند تا اعتمادش جلب شده و مبلغ بیشتری را وارد این بازار کنند. غافل از این که به زودی حساب آنان را تخلیه خواهد کرد.

 

کلاهبرداری با اهدای ارز دیجیتال رایگان و فروش توکن‌های بی‌ارزش
وی روش دیگر را اهدای رایگان ارزهای دیجیتال برای جلب اعتماد برشمرد و گفت: در این روش نیز سودجویان پس از جلب اعتماد، اقدام به تخلیه موجودی مالباخته می‌کنند.

معظمی گودرزی روش دیگر را فروش توکن‌های بی ارزش اعلام کرد و به ایسنا گفت: در این روش نیز افراد سودجو باز هم از عدم اطلاعات و دانش مالباخته سوء استفاده کرده و توکن‌های بی ارزش را به آنان می‌فروشند و در واقع در همان ابتدا از آنان کلاهبرداری می‌کنند. حتی برخی خود را پشتیبانی شرکت‌های خارجی معرفی می کنند که این موارد نیز دروغ است و نباید فریب آن را خورد.

رییس پلیس فتای تهران بزرگ ادامه داد: ما در این زمینه پرونده‌هایی داشتیم که چندین میلیون از حساب کاربران با همین شیوه‌ها برداشت شده بود و حتی در مواردی دیگر مالباخته تمام زندگی خود را در این بخش سرمایه گذاری کرده و افراد سودجو آن را برداشت کرده بودند، پس باید هشدارها جدی گرفته شود و مردم تصور نکنند که این مسائل برای خودشان پیش نمی‌آید.

 

رصد شبانه روزی پلیس فتا برای برخورد با کلاهبرداری در حوزه رمز ارز
وی درباره اقدامات پلیس در این حوزه نیز گفت: موارد بسیاری بوده که پلیس فتا با آن برخورد کرده است و تیم های رصد پلیس فتا به طور شبانه روزی براین فضا نظارت داشته و با افراد سودجو که در پوشش کانال و گروه و صفحات مجازی فعالند، برخورد خواهد کرد. اما یک اصل مهم آگاهی خود کاربران است و اینکه فریب وعده‌ها و تبلیغات را نخورند.

معظمی گودرزی ادامه داد: گاهی افراد سودجو در فضای گفت‌وگوی خصوصی به مالباختگان مراجعه کرده یا به طور فیزیکی و در هویت های نامعلوم به این افراد نزدیک می‌شوند. از این رو رعایت نکات گفته شده و افزایش دانش در این حوزه امری ضروری است.

 

دستگیری تحلیل‌گران قلابی و کلاهبرداران
وی درباره برخورد با سودجویان نیز اظهار کرد: همانطور که گفتم پلیس با این موارد برخورد کرده و تاکنون نیز افرادی در این خصوص دستگیر شده‌اند که خود را تحلیل‌گر و کارشناس حوزه رمز ارز معرفی کرده بودند، اما یا قلابی بودند یا از دانش خود برای سوء استفاده از کاربران بهره برده بودند. این روند با محوریت تیم‌های رصد ادامه خواهد داشت و علاوه بر آن شکایات نیز به طور ویژه رسیدگی می‌شود.

رییس پلیس فتای تهران بزرگ در پایان از شهروندان خواست که برای سرمایه گذاری در بازار رمز ارز و ارزهای دیجیتال اولا تمام دارایی و سرمایه خود را وارد نکنند. ثانیا حتما و حتما آموزش‌های لازم را از منابع و افراد معتبر دریافت کنند و ثانیا از اعتماد به افراد غریبه در فضای مجازی و دیگر افراد ناشناس پرهیز کرده و هیچ اطلاعاتی را در اختیار آنان قرار ندهند. همچنین مراقب لینک‌ها و نرم افزارهای جعلی نیز باشند و از بازکردن لینک‌های ناشناس جدا پرهیز کنند.